Köpa häst med pålagringar?

MaRomer

Trådstartare
Är ju i hästköpar taget nu och har hittat en häst som har allt jag söker! Men Hon har pålagringar/förslitningar båda fram. Är född 2003. Fynden hittades tack vare att hon skulle säljas och inte gick igenom böjprov.

Tanken är att fortsätta rida henne så länge det går. Och sedan blir det avelsboxen för henne. Hon är nu dräktig och fölet säljs med henne. Hon har inga reservationer i försäkringen och inga behandlingar är gjorda utan hon rids som vanligt då hon inte störs av det. Enligt vet så är detta inte ärftligt. Givetvis kommer jag be att få se röntgenplåtarna.

Jag hade tänkt köpa en unghäst men hittade detta sto:love: Är hon lika trevlig som hon ser ut så är det rätt häst (tror jag).

Men vad tror ni om en framtid i avelsboxen? Går hon rida lite är det bara ett plus!
Kommer hon kunna få 1-3 föl? Utan att det sliter på henne? Hon fick ett föl för 1 år sedan.

Hon är en PRE.

Sv: Köpa häst med pålagringar?

Varningsklockorna ringer rejält när jag läser de här två sakerna.
Fynden hittades tack vare att hon skulle säljas och inte gick igenom böjprov.
Min häst går igenom böjprov med 0,5 grads hälta på ett ben där hon har en lindrig pålagring. I ett bakknä där hon har en måttlig pålagring är hon ren på böjprov.
inga behandlingar är gjorda utan hon rids som vanligt då hon inte störs av det
Varför behandlar man inte? Hur halt är den? Verkar som om man riskerar att få till en ännu värre pålagring om man inte är mycket försiktig.

Jag hade troligen inte köpt. Nu står jag med en häst som är helt ren att rida men när man böjer är hon blockhalt. Trots att hon är helt ren vid ridning och endast har en lindrig pålagring i det framknät (inte det jag näner ovan) är vet inte alltför optimistiska, jag har två olika som uttalat sig.

Varningsklockorna ringer rejält när jag läser de här två sakerna.

Min häst går igenom böjprov med 0,5 grads hälta på ett ben där hon har en lindrig pålagring. I ett bakknä där hon har en måttlig pålagring är hon ren på böjprov.

Varför behandlar man inte? Hur halt är den? Verkar som om man riskerar att få till en ännu värre pålagring om man inte är mycket försiktig.

Jag hade troligen inte köpt. Nu står jag med en häst som är helt ren att rida men när man böjer är hon blockhalt. Trots att hon är helt ren vid ridning och endast har en lindrig pålagring i det framknät (inte det jag näner ovan) är vet inte alltför optimistiska, jag har två olika som uttalat sig.

Nu tänker jag främst avelsmäsigt. Går hon rida är det bara ett plus.

Ska prata med uppfödare och ägare för mer info!

Det hjälper väl inte att du får se plåtarna:confused: om du inte är Vet förstås.

Det framgår ju att du i första hand vill ha en ridhäst.

Sen ingår det faktum hur pass skicklig du är som ryttare o kan få den att arbeta bättre:confused:

Aldrig i livet avla på ett sto som så tydligt visar att hon har dålig hållbarhet, att det inte skulle vara ärftligt är skitsnack. 8 år gammal och redan slut i benen av vad jag antar "vanlig" ridning iom att det sitter i båda fram så är det helt klart dålig hållbarhet som ligger bakom, ett ben så kan det bero på skada men icke när det sitter jämnt i båda frambenen. Hur starka leder de har är helt klart något som nedärvs i stor utsträckning och alltså inget man skall avla på om man vill ha starka friska individer.
Hade en bekant för många år sedan som avlade på ett fullblodssto som inte höll för galoppbanan, hon fick 6 föl med olika hingstar alla slut i benen innan 10 års ålder trots att de inte ens användes hårt för tävling utan från vanlig ridning.

Det hjälper väl inte att du får se plåtarna:confused: om du inte är Vet förstås.

Det framgår ju att du i första hand vill ha en ridhäst.

Sen ingår det faktum hur pass skicklig du är som ryttare o kan få den att arbeta bättre:confused:

Japp, men jag har tänkt att köpa mig en unghäst igentligen, men hittade detta sto. Men jag är också tveksam!

Har inte tänkt använda detta sto till seriör träniung/tävling om hon inte håller för det.

Visst hjälper det att få se plåtarna om jag kan visa dem för min vet!

Aldrig i livet avla på ett sto som så tydligt visar att hon har dålig hållbarhet, att det inte skulle vara ärftligt är skitsnack. 8 år gammal och redan slut i benen av vad jag antar "vanlig" ridning iom att det sitter i båda fram så är det helt klart dålig hållbarhet som ligger bakom, ett ben så kan det bero på skada men icke när det sitter jämnt i båda frambenen. Hur starka leder de har är helt klart något som nedärvs i stor utsträckning och alltså inget man skall avla på om man vill ha starka friska individer.
Hade en bekant för många år sedan som avlade på ett fullblodssto som inte höll för galoppbanan, hon fick 6 föl med olika hingstar alla slut i benen innan 10 års ålder trots att de inte ens användes hårt för tävling utan från vanlig ridning.

Det är detta jag är lite orolig över! Därför ska jag prata med både uppfödaren och ägaren. Alla säger ju olika!

Jag tycker inte det finns någon som helst anledning att avla på individer med dålig hållbarhet. Är det ett trauma som inte kan härledas till benskörhet eller liknande - möjligen. Men ett sto med pålagringar tycker jag är huvudlöst att sätta i avel.

Finns det inte bättre individer att representera och föra rasen vidare kanske det är dax att se över rasföreningens avelsmål?

Mitt råd är: Låt bli!!!

Tog själv bort en 10-åring idag pga pålagringar, han har bara gått i hagen och slappat i ca 6 månader men var ändå 2 grader halt på rakt spår i trav, UTAN böjprov.

Det är inte ett värdigt hästliv!!

Det är detta jag är lite orolig över! Därför ska jag prata med både uppfödaren och ägaren. Alla säger ju olika!

Vilka är det som säger att man ska avla på sjuka individer? Yttre trauma ok , men inte dålig hållbarhet.

Vilka är det som säger att man ska avla på sjuka individer? Yttre trauma ok , men inte dålig hållbarhet.

JAg vet ju inte m hon har blivit utsatt för yttre trauma, utan jag kikar runt.

Jag vill ju inte riskera att hon tillför något negativt till rasen.

Men att de säger olika så menar jag att ägaren kanske säger en sak och uppfödaren en annan. Ägaren säger ju tex att man kan avla utan problem. Vad uppfödaren säger vet ajg inte då jag inte pratat med henne ännu!

Mitt råd är: Låt bli!!!

Tog själv bort en 10-åring idag pga pålagringar, han har bara gått i hagen och slappat i ca 6 månader men var ändå 2 grader halt på rakt spår i trav, UTAN böjprov.

Det är inte ett värdigt hästliv!!

Jag är mest inne på att inte köpa, men vill ändå höra andras erfarenheter då jag som sagt aldrig haft en skadad häst i hela mitt liv (skonad från detta).

Har alltså ingen erfarenhet ang pålagringar/förslitningar.

Klart att ägaren påstår att det går fint att avla. Hur skulle hon annars kunna bli av med en häst som inte duger till ridning?

Och jag tror säkert uppfödaren också tycker avel är okey, annars så blir det ju som att uppfödaren håller med om att det är en skräphäst.

Japp, men jag har tänkt att köpa mig en unghäst igentligen, men hittade detta sto. Men jag är också tveksam!

Håll dig till planen, och framförallt om du är tveksam!

Jag håller med övriga, inte avla på dålig hållbarhet. Och precis som CK säger, klart ägare och uppfödare säger det är ok med avel.... :cool: Det är ju heller inte speciellt roligt att stå där med ett dräktigt sto som inte klarar påfrestningarna på benen.

Då ska vi se ! Här har ni uppfödaren som avlar skräphästar !!!!
Kan säga att detta sto ska utredas nu, Infon jag fick var att hon hade kotledsinflammation , men nu har det tydligen blivit annat av det.

Hingsten som är far är röntgad och är utan anmärkningar. Även modern röntgad och då senast för ca tre månader sedan, och det var för en otäck vrickning, hon var oxå helt ren , Stoet (mamman ) har endast 2 avkommor ,Detta var den sista ,den andra avkomman är född 2000 och har inte heller något fel, Hingstens avkommor är alla röntgade utan anmärkningar

Detta stoet som allt handlar om kommer att utredas närmare på klinik pga av olika uppgifter från vet som gjorde den första undersökningen,

Man kanske ska ta sig en funderare innan man skriker på buke att uppfödaren kommer att göra/säga ditten el datten ,
Detta är den första avkomman som hingsten har som det är något fel på , Så visst tar jag mitt ansvar som uppfödare .

jag har även pm at Ma romer att hon kunde ringa till mig angående detta sto då hon även har skrivit detta i spanska hästtråden på gnägg.

Jag har bett ägaren att ta bort annonserna och att utreda stoet ordentligt

Har ni något ni vill säga till mig så kan vi ta detta på Pm
MVH tesora

Det är väl ingen som säger något om att det finns hästar som bör kasseras i avelshänseende? Det drabbar väl alla uppfödare förr eller senare om man har hyfsad om fattning på sin avel.

Men jag hoppas att också du håller med om att det är olämpligt att använda en häst med förslitningar/pålagringar i avel.

absolut! Det är ju oxå därför jag har sagt till om en ordentligt utredning i och med att vet har sagt olika diagnoser till oss, Det jag mest reagerade på att var att man lägger ord i uppfödarens mun ???
Att klart att denna skulle säga att det var ok att avla på ,
Sen att ägaren i fråga sa att detta var ok var pågrund av att veterinären sa att detta är absolut inte ärftligt och inga problem att avla på stoet,

Tesora

Men bara för att pappan inte har pålagringar betyder det ju inte att avkomman är lämplig för avel?

Sen att ägaren i fråga sa att detta var ok var pågrund av att veterinären sa att detta är absolut inte ärftligt och inga problem att avla på stoet,

Tesora
pålagringarna i sig är inte ärftliga
men tveksam hållbarhet kan mycket väl vara det och då bör man väl avstå av rent avelshygieniska skäl
veterinärer är tyvärr inte alltid varken intresserade eller insatta i de bitarna, man hör alldeles för ofta om veterinärer som har okejat ston till avel trots alla möjliga diagnoser...

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 058
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 818
Senast: Tirnanoogh
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat