Köpa häst med lös benbit?

X

xoxoxo

Jag håller på och letar häst, och har hittat en jätte fin 10 åring häst som jag vill köpa, men.. Den har en lös benbit, vissa säger att det inte är någon fara, vissa säger att det inte är bra och vissa säger att det beror på om det är ett framben eller inte.
Det jag undrar då är vad det värsta som kan hända är? Om dom säger att den ligger bra på besiktningen så borde det inte vara några problem tänker man? Är det några som haft problem med det här och vad har ni gjort åt saken isf?:confused:

Sv: Köpa häst med lös benbit?

Varför vill du köpa en häst med lös benbit?
Söker du efter en skogsmulle/ lättare hobbyridning/sällskapshäst?
Eller efter en billig häst för träning/tävling så länge som det går bra?
Kanske 1 månad kanske en livstid, det utvisar tiden.

Vilka fördelar/ nackdelar ser du med att köpa en häst med dokumenterat
lösa benbitar kontra en häst utan fynd på röntgen?

När du har funderat på ovan frågor så kommer du att komma fram till om
köp eller inte köp är det rätta alternativet för dig.

Jag upplever att en "Svensson" i dagsläget kan få en bra häst för en rimlig peng.

/J.

Jag skulle inte ha några problem att köpa en fin häst som har en dokumenterad lösbenbit om:

Hästen visat resultat på tävling och är ordentligt prövad
Hästen inte varit besvärad av den lösa benbiten eller annat(och i övrigt besvärsfri och frisk)
Min veterinär får se på plåtarna och resonera sig fram tillsammans med mig om hur det verkar
Hästen går igenom besiktning med min veterinär

I en STC-studie röntgades haslederna på 793 slumpvis utvalda 1,5-
åriga travare. Det visade sig att 11 % av hästarna hade hasledsosteochondros och att fyndet var vanligare hos hingstar än hos ston.Jag vet inte hur detta ser ut på våra ridhästar,men det kanske är något liknande?Så det går ganska många hästar med lösa benbitar som inte har några besvär (sen är det så klart många som får besvär,så det är ju alltid en avvägning).

Det beror helt ock hållet på var den lösa biten sitter. Spelar inte så stor roll om det är fram eller bak utan mer om den sitter så att den kan göra skada eller inte.
Det värsta som kan hända är att den sitter på fel ställe och förstör en led så att hästen blir kroniskt halt. Det bästa är att hästen lever hela sitt liv utan att märka av den.

Så det bästa du kan göra är att höra med den veterinär som hitta den eller själv låta göra en undersökning med röntgen och fråga veterinären om den. Ibland kan man ju också operera bort bitar som sitter så att de skulle kunna ställa till det. Så lyssna till veterinär som har eller kommer att se benbiten. För det kan vara allt från helt utan problem till stora problem.

Jag håller på och letar häst, och har hittat en jätte fin 10 åring häst som jag vill köpa, men.. Den har en lös benbit, vissa säger att det inte är någon fara, vissa säger att det inte är bra och vissa säger att det beror på om det är ett framben eller inte.
Det jag undrar då är vad det värsta som kan hända är? Om dom säger att den ligger bra på besiktningen så borde det inte vara några problem tänker man? Är det några som haft problem med det här och vad har ni gjort åt saken isf?:confused:

Om du ska köpa häst med lös benbit tänk på att kolla så att hästen varit försäkrad i obruten följd genom hela livet, för då betalar försäkringsbolaget för att ta bort den om den skulle vissa sig börja ställa till problem. Och tänk på att det troligtvis kommer en reservation på livvärdesförsäkringen om du vill höja den över det värde den är försäkrad till idag.

Jag hade själv varit lite tveksam till att köpa häst som har kvar den lösa benbiten. Har jobbat i försäljningsstall och det är inte helt ovanligt att köparna har krävt att benbitarna ska tas bort om köp ska genomföras. Fast dessa hästar haft bitar som enligt veterinär utsago inte ska påverka, så måste dom ha gjort det i en del fall, för hästarna har förbättrat både gångarter och ridbarhet efter operationen.

Så om jag skulle köpa häst där det fanns benbitar så hade jag nog krävt att den/dom skulle tas bort för att jag skulle genomföra köp.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
683
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 229
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar