Köpa häst med litet blåsljud?

Constance

Trådstartare
Skulle ni köpa en alldeles underbar häst på 5 år, fast han har ett litet blåsljud på hjärtat? Dock är han född med det. Han har varje år varit på klinik för att göra undersökningar för att se om det har förändrats något sedan sist. Men det har inte förändrats någonting på 4 ½ år. Vet på kliniken tror inte heller att det kommer ändras något alls över huvudtaget. Han lider inte av det och hans prestation skulle inte ha varit annorlunda utan det. Man märker inte av att han har det.

Någon som kan hjälpa mig i mitt dilemma? :crazy:


Kan tillägga att jag inte har sett hästen än, bara läst annonsen och kontaktat ägaren och jag är redan kär :love:
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

Beror ju på.....

Jag skulle inte betala många kronor för en häst som har ett sådant fel.
Men det beror ju mycke på vad du ska ha hästen till och vad du är beredd att riskera.
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

Jag hade tidiagare en häst som hade blåsljud på hjärtat. Det märktes aldrig något på honom, tyvärr hade han andra fel som blev orsaken till att han fick sluta sitt liv alldeles för ungt.:cry:
Han reds nog ganska normalt hårt, inga extrema uthållighetspass. Vet ju inte vad du har tänkt att ha hästen till, men för normal ridning är det nog inga problem. Har ingen erfarenhet av hur ett blåsljud påverkar en hårt arbetande häst. Någon annan som vet mer kanske kan skriva nåt?!
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

Jag har haft en häst ett sto med diagnosen lindrigt blåsljud.
Frågade vet om det var farligt , nä så länge du inte tänkt tävla galopp (galopp på Täby tex.) eller fälttävlan. Han berättade att han aldrig varit med om att en häst varit tvungen att tas bort pga lindrigt blåsljud. De funkar fint för normal ridning tävling på lättare nivå.
Men man ska inte ge för mkt för en sådan häst den har ju trots allt ett hjärtfel och blir begränsad.
Jag köpte mitt hblsto som femåring efter mkt god dressyrstam hon hade startat ut LC och jag betalade 12000kr men hon var krubbitare också. Sålde henne pga olika omständigheter.
Och nu ska jag köpa tillbaka denna underbara lilla dam!!!! :love:
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

RedPassion skrev:
Skulle ni köpa en alldeles underbar häst på 5 år, fast han har ett litet blåsljud på hjärtat? Dock är han född med det. Han har varje år varit på klinik för att göra undersökningar för att se om det har förändrats något sedan sist. Men det har inte förändrats någonting på 4 ½ år. Vet på kliniken tror inte heller att det kommer ändras något alls över huvudtaget. Han lider inte av det och hans prestation skulle inte ha varit annorlunda utan det. Man märker inte av att han har det.

Någon som kan hjälpa mig i mitt dilemma? :crazy:


Kan tillägga att jag inte har sett hästen än, bara läst annonsen och kontaktat ägaren och jag är redan kär :love:


Risken är att du alltid kommer att vara orolig och kanske inse att de begränsar det du vill göra med hästen. Sen kostar väl klinikbesöken en del som kommer att ingå. (utom andra klinikbesök som kan bli aktuella)
Skulle inte betala många kronor, hoppas den är billig. Mitt råd är att glömma den och titta efter fler.
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

minimi skrev:
Risken är att du alltid kommer att vara orolig och kanske inse att de begränsar det du vill göra med hästen. Sen kostar väl klinikbesöken en del som kommer att ingå. (utom andra klinikbesök som kan bli aktuella)
Skulle inte betala många kronor, hoppas den är billig. Mitt råd är att glömma den och titta efter fler.

Stämmer som Minimi skriver. Jag har ett 15-årigt halvblodssto med blåsljud. Hon fungerar alldeles utmärkt för "normal" ridning, och hjärtat är kollat med ultraljud med besked att blåsljudet inte kommer att besvära hästen prestationsmässigt.
Men - så fort jag anstränger hästen lite mer än det vanliga och hon pustar lite av ansträngning, så kommer tankarna - "rider jag för hårt nu?", "klarar hennes hjärta det här?" osv. Nu används den här hästen bara för lättare motionsridning, så för min del är det här något som jag kan leva med (och hästen med!). Men om du har tänkt dig en häst som ska kunna ridas ordentligt och kanske tävlas, så tycker jag du ska leta efter en annan häst.
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

jag svarade på en annons om en sån häst men när hon berättade om blåsljudet drog ja mej ur.
ingen ide o lägga ner tid o pengar på en "sjuk" häst när de finns så många friska hästar.

den ja svarade på var oxå 4-5 år och lät helt perfekt förutom blåsljudet.
med tanke på att de inte har försvunnit så kan du ju räkna med att de inte kommer göra de heller.
beror helt o hålletpå vad du är inriktad på.. om du ska tävla ordentligt eller bara ha en hobbyhäst.
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

En ridskola ägde en häst som hade blåsljud på hjärtat. Minns att jag red på den en gång då lät det lite konstigt. Men har fungerat bra som ridskolehäst så..... Men jag red bara där en termin så jag vet inte hur gammal den är/blev. Vet inte heller om den fick någon medicin.
Har haft en hund med blåsljud på hjärtat. Han levde lika länge som en vanlig frisk hund med medicin. Blev 12 år.
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

Jag skulle köpt, mig veterligen har ett litet blåsljud ingen som helst påverkan på en ridhäst.
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

Jag skulle inte ha köpt. Min förra häst fick kraftig kolik och i samband med det upptäcktes ett kraftigt blåsljud på hennes hjärta. Det var så kraftigt att veterinären kraftigt avrådde från ridning och annan ansträngning, för bådas skull. De sa att hon kunde ramla ihop när som helst vid ridning, det kunde bli om tio år eller i morgon och då kunde jag själv bli skadad. När jag köpte henne var hjärtljudet normalt, så jag misstänker att blåsljudet uppstod vid koliken, på något sätt, av ansträngningen då. Vid ett återbesök var blåsljudet mindre kraftigt. Jag valde dock att ta bort henne vid det återbesöket pga att hon fått ett stort bråck på sitt sår efter buköppningen. Ville inte att hon skulle opereras igen, med tanke på hjärtat och hur dålig hon blev första gången.
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

vad vill du ha ut av hästen? ska du tävla så tycker jag inte du ska köpa den. vill du bara ha en kompis så ska det väl inte vara några problem. Jag hade en hund med allvarligt hjärtfel, hon blev bara fem månader=( även fast det här hjärtfelet inte va så allvarligt så får du va berädd på att det kan gå illa så du får ta bort den. lycka till!
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

Hästen i fråga är inte speciellt dyr, det är mest en symbolisk summa.

Mina planer för denna häst är att träna dressyr, träna hemma och ev. åka på lite tävlingar. Inga stora tävlingar utan små klubbtävlingar på närmaste klubben. Alltså som en hobbyhäst :)

Mest vill jag ha en bästa kompis :D Sen får man se hur långt vi kommer...
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

Nej, jag skulle inte köpt hästen. I augusti -04 köpte jag en jättetrevlig islänning. Hon hade haft början till ett fånganfall som unghäst, men det skulle (enligt ägaren) inte vara några framtida problem med henne bara jag inte släppte henne på kraftigt bete. Trots att jag var försiktig fick hon avlivas i januari i år. Jag fick bara ha henne i 1,5 år och en stor del av den tiden var hon sjuk, alternativt vilade. Hon blev inte ens 8 år gammal.

Jag köper ALDRIG mer en häst som jag vet har någon sjukdom eller skada. Mycket kan bli fel ändå, och säljare kan undanhålla fakta, men jag köper som sagt aldrig mer en sjuk häst.
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

Ett blåsljud är ett symtom ingen diagnos, diagnosen ställs lämpligen med ett dopplerultraljud av ngn som är riktigt duktig på detta.
Att diskutera symtomet blåsljud utan att ha en diagnos blir helt meningslöst. Du borde börja med att diskutera med veterinären som undersökt hästen o fråga om hur noga hästen är undersökt.
PL
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

Jag har ingen åsikt om du ska köpa eller inte köpa hästen, men jag kan säga att jag själv har blåsljud i hjärtat efter att jag hade kikhosta när jag var 6 mån. Jag lever och mår hur bra som helst! Tänker inte ens på att jag har det. :)
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

peter_lundin skrev:
Ett blåsljud är ett symtom ingen diagnos, diagnosen ställs lämpligen med ett dopplerultraljud av ngn som är riktigt duktig på detta.
Att diskutera symtomet blåsljud utan att ha en diagnos blir helt meningslöst. Du borde börja med att diskutera med veterinären som undersökt hästen o fråga om hur noga hästen är undersökt.
PL

Håller helt med om detta. Har inga erfarenheter av djur med blåsljud, men väl av människor. Om det påverkar i det dagliga livet eller inte beror på vad blåsljudet kommer ifrån. Det finns flera olika sorter av olika svårighetsgrad.
Be att få ett ultraljudsutlåtande och prata med en veterinär.

Men kanske du ska titta på hästen först innan du blir alltför involverad...;)
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

Ett blåsljud innebär ju att hästen har ett litet hål i hjärtat.
Min pålle har förstort och förslappat hjärta med blåsljud fick jag reda på nu i februari, han får numera inte ansträngas pga av detta och det blir årliga kontroller.
Om du vill träna och eventuellt tävla så är inte en häst med blåsljud något för dig, tycker att en häst med denna diagnos inte skall ansträngas mer än lugna skogs turer mest i skritt för hästens hälsas skull.

Mvh
 
Sv: Köpa häst med litet blåsljud?

RedPassion skrev:
Skulle ni köpa en alldeles underbar häst på 5 år, fast han har ett litet blåsljud på hjärtat? Dock är han född med det. Han har varje år varit på klinik för att göra undersökningar för att se om det har förändrats något sedan sist. Men det har inte förändrats någonting på 4 ½ år. Vet på kliniken tror inte heller att det kommer ändras något alls över huvudtaget. Han lider inte av det och hans prestation skulle inte ha varit annorlunda utan det. Man märker inte av att han har det.

Någon som kan hjälpa mig i mitt dilemma? :crazy:


Kan tillägga att jag inte har sett hästen än, bara läst annonsen och kontaktat ägaren och jag är redan kär :love:

Det där är ju en fråga du bör ställa till en veterinär som sett hästen. Beroende av vad det är så behöver det inte ha någon som helst betydelse för hästen. Jag skulle dock inte gå på det ägaren säger utan vilja ha det från en "egen" anlitad vet. Det beror ju också på vad du tänkt att ha hästen till.

Fast har du att välja på så skulle jag nog tittat vidare.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 872
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 480
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 149
Senast: BornAgain
·
Hästvård Jag står i färd att köpa häst och har fallit för en vacker vit connemara på 14 år. Hästen har allt jag söker och jag hade köpt den redan...
2
Svar
23
· Visningar
5 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp