Köpa häst med korsförlamning

L

lata_ungen

Hur dum är man om man köper en häst som haft korsförlamning ? Det är ett varmblod som är sju år och gått som travskolehäst.

Sv: Köpa häst med korsförlamning

Det är inte helt ovanligt bland travare att de har haft korsförlamning då de får stora mängder kraftfoder - nu pratar jag om mer än 6kg /dag och de kan vara utsatta för stress.

Läs på vad det innebär så du vet hur du ska undvika det så går det säkert bra ändå. Tänk på att regelbundenhet är väldigt viktig, med träning, mycket ute vistelse, dra ner på kraftfodret om hästen inte ska jobbas!

Skulle jag aldrig göra. Det finns så många hästar som är friska, skulle satsa på det istället :)

Mitt fullblod hade korsförlamning några gånger då hon tränades för galoppen.

Men själv har jag inte märkt av något mer än att hon till en början var väldigt stel i ena bakbenet, men det kan ju ha kommit av något annat också...

Står hästen med korsfölamning "idag" så råder jag dig till att inte köpa, har hästen haft det tidigare och sen varit igång i träning igen ser jag inget hinder.

/M

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama