Sv: Köpa häst i Danmark
Min islandshäst kommer från Danmark.
Det är ännu viktigare än i Sverige att man skriver ett så heltäckande avtal som möjligt. Varför? För att det är betydligt dyrare och svårare att driva en rättsprocess i ett annat land, oavsett vilket land det gäller. Jag har hört att det ska vara enormt svårt att få rätt mot en dansk säljare för en icke-dansk köpare. Var också försiktig så att inte språket skapar oklarheter. Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Rent administrativt krävs ett hälsointyg från en Embedsdyrelæge (motsv. ung. distriktsveterinär). Utresan måste påbörjas senast 48 timmar efter att intryget har utfärdats. Det ska sparas i 6 månader. På Fødevarestyrelsens
hemsida står vad du behöver veta. Det finns två hälsointyg, ett dyrare om hästen ska flyttas permanent till Sverige och ett billigare om det bra är tillfälligt, t.ex. vid tävling. Ryktesvägen har jag fått reda på att det tydligen är väldigt många hästar som "råkat" stanna kvar i Sverige efter ett "tillfälligt" besök
Hästpasset ska givetvis också följa med hästen.
Jag fick höra att det krävs en färdplan oavsett resans längd, men en sådan sätter man enkelt ihop. Transporten måste vara märkt med "Djurtransport", "Hästtransport" eller liknande. Kan du låna en Brobizz av någon och bil+transport inte överstiger 6m kostar inte överfarten på bron många hundralappar. Räknas som en vanlig bil. Undvik att tanka i Danmark om du kan. Bensinen är drygt en krona dyrare per liter med nuvarande kurs. Många bäckar små...
I övrigt gäller samma undersökningsskyldighet som i Sverige. Har du möjlighet att vara med vid veterinärbesiktningen är det precis som här en god idé att vara det.
Bankväxlar används inte i Danmark. Kontant betalning är det mest gångbara. Se till att betalningsformen skrivs in i avtalet och att säljaren skriver under på att han/hon mottagit betalningen.
Lycka till!