köpa häst i Danmark?

S

snotra

Hur fungerar det om man som företag köper häst från Danmark? Kan man dra av momsen som vanligt eller hur fungerar det praktiska? :confused:

Sv: köpa häst i Danmark?

Om du är företag så kan du dra momsen men, inte som privatperson.

så det fungerar alltså lika som i Sverige? Momsar man i Sverige eller i Danmark? Så man måste inte först momsa beloppet i Danmark och sedan igen i Sverige?

När man handlar med EU-länder så betalar man momsen i det land man köper varan. Så du betalar moms i Danmark och inget i Sverige.

Skulle inte förvåna mig dock om man måste redovisa handel med andra eu-länder separat i deklarationen.

Nej, så är det inte, förutsatt att både köpare och säljare är momsreggade.

Då betalar man inte momsen när man köper en vara från annat EU-land, utan det blir bara en bokföringstransaktion hos bägge parter.

Är du momspliktig i Sverige och säljaren är det i Danmark så kan du köpa häst på så kallad exportfaktura. Det vill säga utan dansk moms. Är säljaren inte momsskylldig går inte det utan du får köpa till det fulla priset.
Oavsett vilket ska du sedan betala svensk moms för hästen i din redovisning, finns särskillda rutor/koder för det, beroende på hur du redovisar din moms. Så om du köper av näringsidkare blir det billigare för dig än om du köper av en privatperson.

Om du däremot köper hästen som privatperson så betalar du fullt pris i Danmark och slipper den svenska momsen. Bara att göra pappersbiten så hästen blir "svensk". Men då kan du inte heller sälja hästen med moms om senare säljs. Detta gäller de flesta varor inom EU dock inte alla t ex inte bilar.

okej! Then I got it! :bump:
tack så mycket :bow:

Affa skrev:
Hur mkt är momsen i Danmark? (Och andra vanliga "hästimport-länder")
Varierar en del finns från ca 9% upp lite över 30% så det är enklast att höra med t ex Kommerskolleguim eller Handelskammaren när man vet vilket land som är aktuellt.
En liten sak att tänka på är att om säljer till ett icke EU-land som näringsidkare så spelar det ingen roll om köparen är privatperson eller förtagare. Man kan sälja med exportfaktura i vilket fall som helst. Det som krävs för redovisningen är dokument på att varan/hästen är införtullad i det nya landet och att köparen då betalt landet moms. Samma sak om man köper från ett icke EU-land, då kan även privatpersoner köpa på exportfaktura. Med andra ord man handlar Taxfree så att säga, men måste då betala när varan kommer in i EU och lämna bevis på det till säljaren.

Den ligger på ungefär 25% i Danmark, då sambon å jag köpte ett fjordsto i Danmark i höstas. Enda tillägget är att man för upp svensk moms och drar av den i sin momsdeklaration (glömde det, så jag fick en liten påbackning) Sen ville de ha en kopia av kvittot på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30