Köpa häst, hur göra med foderbytet?

Suskiv

Trådstartare
Hur gör jag med foderbytet när jag får hem hästen? Vi har ju inte samma hö och därför kommer ju den fodersats som hästen har nu inte bli samma när den går över på mitt hö.

Sv: Köpa häst, hur göra med foderbytet?

Om det är möjligt så be om att få med/köpa en del av det hö hästen äter idag så att du kan göra en långsam övergång till det nya. Då behöver du inte ändra fodret med en gång utan lite långsammare göra en övergång till det den ska ha hos dig med ditt hö.

Hästar som inte är känsliga har jag aldrig sett att man gjort någon speciell övergång vad gäller grovfodret faktiskt pga förvaringsskäl, transportfråga etc av mer grovfoder än det som finns hemma.

Känsliga hästar har man kunnat få med sig lite grovfoder/hö för att kunna blanda/vänja in. (extremt känsliga/"maghäst")

Tror dock det är få som gör det, ger man silage kan det vara rätt omöjligt..det är nog få som skulle släpa med sig en stor silagebal till det nya hemmet bara sådär

Har aldrig sett eller upplevt något problem heller kring byte av grovfoder utan det brukar snarare blir problem kring kraftfodret och stora skillnader/snabba byten där.

Sätter alltid in MagTarm första 3-5 dagarna i nytt stall (maxdos). Aldrig haft problem med dåliga magar vid flytt.

MagTarm? Låter spännande, vart får man tag i det?

- Fråga säljaren om hästen har stått på uträknad foderstat och hur mycket av framför allt MJ och SRP den brukar få.

- Räkna ut en ny foderstat med samma värden.

- Försök få med grovfoder så att du kan blanda under någon vecka. Visst klarar sig de flesta hästar även om man byter rakt av, men det är ju ingen nackdel om man kan varva och det kostar inget att fråga. En häst som äter 14 kilo silage per dag behöver ca 50 kilo om man vill blanda i en vecka. Det kan man klämma ner i 10-12 Ikeakassar och det får lätt plats i andra halvan av en transport.

- Om hästen går på kraftfoder, byt inte alla fodermedel på en gång. Det kanske är bättre att låta den stå ett par veckor på det gamla kraftfodret, även om inte värdena stämmer perfekt.

Jag brukar alltid be om att få med någon bal (1-3st) om det är småbalshö, alternativt ta med mig en kasse eller två och fylla där om det är hösilage/storbalshö så kan jag iallafall blanda lite. Det brukar inte vara några problem, förhoppningsvis vill ju säljaren det bästa för hästen och alla vet ju att man inte ska byta foder tvärt. Allt är bättre än inget.

Jag hade med mig torrhö från gamla stallet till nya som hade hösilage. Jag fick kasta höt för det ratade min rakt av. Hösilaget var tydligen mycket godare. Höt som vi har nu ibland om det är en bra sommar vid skörd går bra konstigt nog, eller inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
908
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25