Köpa häst från grannland

Liten

Trådstartare
Hur går det till när man köper en häst från ett av "våra" grannländer, t.ex. Finland?
Hur går man till väga?
Ungefär vad brukar det kosta (utom bensin o.s.v) (färja, avgifter för att åka över gränsen?) ?
Hur ska man göra; köra i intervaller och sova på hotell (och stall för hästens del) på vägen, eller kan man köra/åka hela vägen på en gång med pauser var 3e timme elr så (och lasta ur, dricka, beta o.s.v) ?

Berätta gärna era erfarenheter :)

(Letar häst och har fastnat lite på ett par fina i bl.a. Finland och Danmark..därav tråden..)
Vet inte om tråden hamnar rätt men jag hoppas det.

Sv: Köpa häst från grannland

Jag kan bara svara på hur det fungerar att köpa häst från Danmark, då jag själv köpt flera därifrån.

Först och främst behöver hästen ha ett hästpass. Sedan bokar man in en "kredsdyrläge", dvs ungefär detsamma som en distriktsveterinär. De behövs oftast bokas i god tid! Han gör en hälsobedömning på hästen och fyller i blanketterna. Han behöver veta registreringsnumret på bil och släp, samt namn och adress på ägare och vart hästen ska transporteras. Allt detta ska göras senast 48 timmar före gränspasseringen.

Sedan är det bara att tuta och köra! Blanketterna behöver bara visas på anmodan, oftast vinkar tullen bara förbi oss.

Nu bor jag ju i Skåne, så transporttiden har ju aldrig varit mer än 3 timmar. Hur det fungerar om man ska längre vet jag inte, mer än att bekanta uppifrån landet brukat mellanlanda här för en natts vila, när de transporterar häst över gränsen. Antar att man måste ha ytterligare blanketter då?!

Lycka till!

Vi har bara sålt till Finland. Vi skickar alltid med lastbil. Det brukar vara det enklaste och billigaste.

Bor i Finland och har köpt från Sverige. Första var det kort resväg; färja 4 timmar och totalt en 4 mils körning så den kördes själv. Den andra hade jag med mig hem i flytten från Sverige till Finland och skulle ändå med själv så den kördes också själv. Den tredje hade lång resväg och lång färjetid så den skickades med yrkestransportör så den fick stå på lastbil med luftfjädring, övervakning och bättre rastnings- och urfodringsmöjligheter. Billigare att skicka med bil också än att köra själv - transport är dyr att ta över på färja.

tack för svaren :bow:

ungefär vad för blanketter behövs, från Finland --> Sverige?

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 796
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästmänniskan Hej! Jag beklagar om tråden ligger fel eller om jag på annat sätt klantat mej nu med denna tråd, men är ny på buke så ha lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 873
Senast: jouhanna
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV