Köpa häst från danmark ?

Annie__

Trådstartare
Hej!
Jo det är såhär att vi letar d-ponny och jag har hittat några fina från privatpersoner i danmark.Men vi har pratat med en vän och hon säger att man inte ska köpa häst från danmark pga. att danskarna inte tar lika "allvarligt" på hästhandlen som vi gör, alltså att det kanske står i annonsen att hästen har gjort det o det men när man kommer så är det bara ett ök typ.:crazy: Och sen sa hon att det var jätte svårt med försäkringen och så. Men jag gillar verkligen dessa kte ponnyerna så jag tänkte höra lite med er om ni kanske har köpt häst därifrån och vet hur det är ?Eller vet någon som har gjort det...?:confused:

Sv: Köpa häst från danmark ?

Jag har 5 st alla från DK,jag upplever att dom som säljer privat där är ärligare än i sverige då det inte är så mycket hyss hyss om skader o olater utan det brukar stå redan i annonsen.
För övrigt har dom liknande köplag som oss,glöm inte att vet.bes och lycka till med eran kanske nya dansk :)

Det man alltid ska vara noga med när man köper häst från något annat land är att man i köpeavtalet noga skriver in vilket lands lagstiftning som ska gälla om det blir en tvist. Annars är risken stor om något händer att man får börja processa om vilka regler som ska gälla. Detta kan låååång tid.
I det här fallet så får säljare och köpare komma överens om det ska vara den svenska eller danska köplagen som ska gälla.

Okej, tack för svaren! Jag pratade med min tränare idag och hon jobbar på ett försäkringsbolag och sa att det inte spelade ngn roll om försäkringen iallafall:) Får se om vi åker ner och provar dom!:D

Lycka till!

Kan säkert hitta något bra där, priserna är iaf lite lägre än i sverige tycker jag att det verkar som (inräkning växlingskursen så klart)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 846
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka