köpa häst, dessa veterinärbesiktningar.

alp

Trådstartare
Skriver här så ni kanske kan ge mig lite hopp eller kanske får mig att tänka i andra banor. Är så att jag letar häst en längre tid pga att mitt fullblod fick somna in pga sjukdom. Jag har vart och provridit flera men ingen har jag alls gillat och tyvärr blivit rejält avkastad två gånger. Har letat efter unghäst så man kanske får räkna med de??
jag hade egentligen gett upp hästletandet tills jag såg en annons på ett treårigt fullblod som jag verkligen fastande för.
Åkte och provred förra helgen och igår skulle vi besikta henne. Veterinären tyckte hon var en väldigt fin häst som skulle passa de jag är ute efter. Men tyvärr när vi böjde så reagerade hon på vänster fram i kotan. Annars var hon väldigt fin tyckte han.
Veterinären sa att om jag fortfarande är intresserad så tyckte han att hon skulle ta de lugnt en vecka för denna hälta kan ha kommit från en stukning i hagen. Hon var helt ren och fin när jag red kan jag tillägga.
Jag är helt kär i hästen och vill så gärna köpa henne. Men hur mycket förhoppningar tror ni att man kan ha att hältan är borta nästa vecka? De kanske finns några andra här som vart med om samma sak? ☺

Jag har inte varit med om det själv men en kompis köpte en jättefin häst som var halt vid besiktning, den åkte hem och vilade i 2 veckor ca sen besiktning igen och var helt felfri därav köpet. Den har inte *peppar peppar* varit halt eller skadad sen dess och hon har nu haft den i nästan 3 år :)

Ja antingen kan det gå som mimsans vän eller så kan det gå åt andra hållet. Medan du väntar på att denna hästen ska bli frisk så tycker jag du ska aktivt leta vidare. Går inte "din" häst igenom efter 2 veckor har du ju tappat den tiden om du bara väntar och inte letar under tiden.

Jag hade köpt hästen.
Min häst var lite halt vid besiktningen, säljaren gjorde lite avdrag på priset.
Jag har inte ångrat mig en sekund att jag köpte mig världens bästa häst.
Hon är mitt hjärta och det är viktigast av allt.

Vill du ha den som ridhäst hade jag inte accepterat besiktning efter vila.'

Hästen ska vara igång på den nivå man avser att ha den, och vara UA. Annars är risken stor att hästen är halt en vecka efter att du kommit hem, men omöjlig att reklamera eftersom du godkänt anmärkning, vila och sedan besiktning.

Jag förstår hur ni tänker. hon vilar inte helt och hållet utan skrittas varje dag. jag kan ju inte kräva att hon ska vara i full kondition då de står i annonsen att hon inte är helt igång.

Tycker också det låter som vansinne att vila en häst i ett par veckor och sedan hoppas den går igenom för att då köpa. Jag hade velat veta mer grundligt varför hästen blivit halt från första början om jag skulle våga köpa. Du vill ju ändå ha en häst som håller för ridning? Tänk om denna blir halt igen så fort den rids?

Jag besiktigade en gång en häst som var ganska tydligt halt redan innan böjprovet. Det blev rätt pinsamt för ägaren för de borde faktiskt ha sett det hemma. Honom hade jag provridit och han var då fin och i full tävlingskondition. Fast det var några veckor tidigare. Jag valde att fortsätta leta.

Som andra säger är det vansinnigt att köpa en häst direkt efter vila från en hälta. Så är du väldigt intresserad får du väl i så fall vänta tills hästen är igång igen. Det är ju en väldigt ung häst så att hon inte är fullt igång är kanske inte så konstigt, men det kan ju också bero på att hon haft problem.

Jag förstår hur ni tänker. hon vilar inte helt och hållet utan skrittas varje dag. jag kan ju inte kräva att hon ska vara i full kondition då de står i annonsen att hon inte är helt igång.

Den ska ha varit igång på "sin nivå" minst en månad i mitt tycke, du har ju som det är nu inte den blekaste om vad som orsakat hältan. Att hästen är ofräsch och DESSUTOM inte fullt igång hade fått mig att verkligen vilja se att hästen faktiskt pallar träning..! Jag hade haft mer överseende med en häst i full kondition som tävlat msv (med bra resultat) helgen innan.

Okej, jag säger så här.

Jag har en halt och krasslig häst som jag vill få sålt för att åka på semester i år. Jag vilar den och hoppas att den inte är allt för krasslig. Provridningen går bra, men hos veterinären vid besiktningen går den inte igenom böjprovet. Hur ska jag nu dölja att hästen var ofräsch från början? Jo, jag föreslår att vi vilar den inför besiktningen, för jag vet att det funkade inför provridningen.

Tack och lov funkade det och hästen gick igenom, nu är det nya ägarens problem att den varit halvkacklig i ett år. Skönt att jag sålde den som inte igångsatt, självklart berättar jag inte att anledningen till att den fått stå är att den blir halt av att ridas mer än korta skrittrundor...

Get my point?

Jag hade letat vidare.

Vi provred en jättetrevlig häst på alla sätt och vis, men så såg den oren ut tyckte min pappas kompis som följde med. De tog ut veterinären och de kom fram till att hästen hade en lättare kotledsinflammation. Vila 2 veckor tyckte veterinär sen kunde vi besikta. Vi fortsatte leta och två veckor senare var hästen bättre, men sen kom hältan tillbaka när hon satte igång hästen. Sen hörde vi inte mer. Tur att vi inte valde att köpa hästen ändå. ;)

Vi köpte faktiskt en häst som var en halv grad halt på böjprov men då fick vi ha hästen i tre månader på foder och rida på som vanligt innan vi slutligen köpte honom. Han var då självklart helt ren på böjprovet innan köpet. Då visste vi att han höll för den ridningen vi skulle ha honom till. Han var dåligt skodd när vi köpte honom, typ bara påspikade skor, så det kan varit det som gjorde att han blivit halt. Han skoddes om omedelbart såklart och det märktes inget av hans problem efter det.

Jag hade aldrig köpt en häst som vilats i form. Om du verkligen vill ha hästen så låt den vila en vecka, rid den sedan som vanligt i minst en månad helst längre så att du ser att hästen verkligen håller för arbete.

Frågan är väl mer vad som är orsaken till hältan än om symtomen försvinner med vila. Så utan att veta orsaken kan man inte säga något för hästen kan lika väl ha en allvarlig dold orsak som en lätt vickning. Utgången blir då väldigt olika beroende på orsaken.

Tack för så många bra åsikter. Kan tillägga att hästen var helt ren och ohalt när jag provred henne tre dagar innan besiktningen plus att hon vart i träning för galoppen. Hon säljs för att hon inte passar i galoppen. tävlar inte mot dem hon springer med, utan håller sig gärna i bakgrunden.
Efter att dem beslutat att hon inte ska gå som galopphäst så har hon blivit riden i skogen och hoppat lättare hinder. och longerats eller tömkörts varje dag.
De var veterinärens råd att låta henne gå i hage plus skrittas som vanligt varje dag men såklart inte motioneras hårt eftersom hon visar en lätt hälta vid böjning.
skulle hältan vara borta vid besiktningen nästa vecka så kan jag ju föreslå att köpa henne på prov i x antal månader för att då kunna se vad som händer.

Jag har varit i samma sits, hästen som jag verkligen verkligen ville ha var halt på besiktning och det föreslogs en ny besiktning om ett par veckor. Efter några dagars funderande släppte jag hästen, det går inte att veta varför hästen var halt utan utredning och en "vrickning" i hagen låter som något man tar till då.
Det kan lika gärna vara något allvarligare och oftast är det faktiskt det. Iallafall är det min erfarenhet..

Tack för så många bra åsikter. Kan tillägga att hästen var helt ren och ohalt när jag provred henne tre dagar innan besiktningen plus att hon vart i träning för galoppen. Hon säljs för att hon inte passar i galoppen. tävlar inte mot dem hon springer med, utan håller sig gärna i bakgrunden.
Efter att dem beslutat att hon inte ska gå som galopphäst så har hon blivit riden i skogen och hoppat lättare hinder. och longerats eller tömkörts varje dag.
De var veterinärens råd att låta henne gå i hage plus skrittas som vanligt varje dag men såklart inte motioneras hårt eftersom hon visar en lätt hälta vid böjning.
skulle hältan vara borta vid besiktningen nästa vecka så kan jag ju föreslå att köpa henne på prov i x antal månader för att då kunna se vad som händer.
Det där med prov låter vanskligt i mina öron. Låt säga att du har henne i en månad, hon besiktigas och går inte igenom. Och sen då? Då kan ju säljaren påstå att du ridit för hårt.
Nä, säg till säljaren att du köper en igångriden häst som går igenom en besikting.
Annars så köper du problem och de brukar man inte behöva betala för.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 905
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA