Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det finns något ännu bättre: Folk som vill köpa islandshästar. Allra helst runt 10-12år, med mycket gång, tävlade lite högre nivå och gärna visade med bra resultat. Alltid hanterliga och helt friska. Högsta pris: 30.000kr.
Kvalitet kan och ska kosta lite mer, såsom ridhästkvaliteter och rena välseparerade gångarter - däremot ligger många islandshästar alltför högt i pris som saknar detta. Värdefulla på sitt vis - men priset för dom är inte realistiskt. Fölen efter ett sånt sto ska inte heller ligga högt i pris.Vi tittade på ett 11-årigt sto. Skulle gissa på att hon hade åtminstone 75-100 kgs övervikt, ganska liten och noll gångarter... Såg mest ut som en övervuxen shettis faktiskt. Hon var inte i form öht, stått i 4 år, enbart sporadiskt riden, fått ett föl.
Det är inte en häst som jag skulle kallat för en bra ridhäst med rena, välseparerade gångarter. Självklart ska hästen röra sig smidigt och vägvinnande - annars är det ingen bra ridhäst - eller hur?Alltså, välseparerade gångarter... Hon kunde ju tölta, typ 4 meter. Hon kunde trava, ngn slags markbunden ponnytrav som inte imponerade öht. Ägaren tyckte dock att traven var hennes främsta gångart. Och jag vet, det går inte att jämföra med mina halvblod, men jag kan ju jämföra med islänningarna som står hos mig.
Dessutom den gamla modellen, lågställd och kraftig.
Vi kan ju säga så här, hade det varit en ponny och inte en islänning hade hon inte ens fått 10 000 för den. Därför blir jag väldigt förvånad över prissättningen.
Jag tycker nog att en häst med hyfsade gångarter ska, även om den rund och otränad, kunna visa upp en trav med svävmoment.Spontant tycker jag att det ett okej pris om hästen inte har exem eller annan sjukdom. Kondis kan man rida dit och om hon var ren i gångarterna, även som så otränad, så kan de inte vara helt åt skogen. I form skulle den hästen troligen ligga runt 45000 idag. Om man utgår från det, hur mycket är i så fall rimligt att sänka priset för att den behöver jobbas upp?
Ren i gångarterna - du avser alltså stoet som nämns i tråden. Har du själv sett den så att du vet att den var ren i alla gångarterna?När såg du senast en frisk islänning i lagom ålder som är ren i gångarterna för under 35000?
Att man som lite mer krävande ryttare inte är intresserad av en häst av den här typen betyder inte att den är värdelös på marknaden.
Jag skulle säga tvärtom de flesta islänningar har inget sväv i traven ens när de är i form, vill ha man ha det extra snäppet så får man gå upp lite till i pris. Men jag har å andra sidan mest tittat på tävlingshästar det sista.