Köpa "gammal" galoppör, vart vända sig?

Taxilock

Trådstartare
Hoppas att såna här trådar är okej att starta?
Jag undrar om det är nån som har tips om vart man kan vända sig om man är intresserad av att köpa ett fullblod som gått på banan men säljs som ridhäst.
Frågar eftersom en kompis är på jakt efter en ny häst och skulle vilja ha lite tips på vart man kan vända sig.

Sv: Köpa "gammal" galoppör, vart vända sig?

Ring tränarna. Kolla www.tabygalopp.se där du kan hitta namn + nummer till alla proffs på banan.
Många har derssutom webbar med saluhästar.

*KL*

Finns en del både på Equippa och Hästnet med. Där jag hittade min förra (Equippa), och jag har ju läst annonser även nu på senheten och det finns flera där nu med.

Både equippa och hästnet har en kategori som heter kort och gott 'fullblod'.

Men flest svar får man nog via tränarna, som Genberg tipsat om. Men att komplettera annonsforumen med tränarkontaktet är ju en bra ide.

*KL*

Finns en del både på Equippa och Hästnet med. Där jag hittade min förra (Equippa), och jag har ju läst annonser även nu på senheten och det finns flera där nu med.

Både equippa och hästnet har en kategori som heter kort och gott 'fullblod'.

Men flest svar får man nog via tränarna, som Genberg tipsat om. Men att komplettera annonsforumen med tränarkontaktet är ju en bra ide.

Vad är "senheten" :confused: Eller skrev du fel?

Nä, skrev rätt? Men 'på senheten' kanske är dialektalt?

När jag köpte förra stoet som omnämns, så letade jag på X och Y, även nu på senheten = även nu i dagsläget/nyss.

Är nog dialektalt då:cool: Aldrig hört. :o

Har du hittat någon?

Är nog dialektalt då:cool: Aldrig hört. :o

Har du hittat någon?

Jag letar ju tämligen halvhjärtat, och så även innan B togs bort (jag började ju kika innan, jag vet ju vartåt det barkade redan innan dagen D liksom). TYcker mest usch, fy och blä om det mesta redan i annonsen, fast jag VET att jag i ett annat läge skulle ha ringt på dem.

Så nä, hitills är det ont om intressanta objekt, hittade ju en, men den var ju inte felfri (finns ju en tråd på hästvård). I övrigt så de övriga fåtal som varit intressanta har vid närmare kontroll visat sig vara ointressanta pga en eller annan anledning (aldrig kommit längre än till mail/tfnkontakt, de har fallit ifrån där).

I grund och botten sitter ju 'det halvhjärtade' i att jag dels ju egentligen vill h B, och ingen annan.. Det är ju liiite svårt att 'fixa' dock. Och dels i att jag inte vet om jag 'vill' ha någon ny nu när det gick som det gick med B, dvs om jag orkar ta risken igen.

Men tänkte jag skulle hitta något tillräckligt intressant för att provrida, för jag tror jag får mycket svar ang 'vad vill jag' av det. (Ska provrida en i veckan, men inte ett fbl, och ingen jag hittat på annons heller, den hittade mig kan man väl säga)

I gårdagens Jägersroprogram var det en drös hästar till salu, bland annat ett gäng från Lambada. Men jag antar att du letar i Stockholm i första hand.

Telnr till Jägers finns på deras hemsida, kommer inte ihåg det nu.....

Jag letar ju tämligen halvhjärtat, och så även innan B togs bort (jag började ju kika innan, jag vet ju vartåt det barkade redan innan dagen D liksom). TYcker mest usch, fy och blä om det mesta redan i annonsen, fast jag VET att jag i ett annat läge skulle ha ringt på dem.

Så nä, hitills är det ont om intressanta objekt, hittade ju en, men den var ju inte felfri (finns ju en tråd på hästvård). I övrigt så de övriga fåtal som varit intressanta har vid närmare kontroll visat sig vara ointressanta pga en eller annan anledning (aldrig kommit längre än till mail/tfnkontakt, de har fallit ifrån där).

I grund och botten sitter ju 'det halvhjärtade' i att jag dels ju egentligen vill h B, och ingen annan.. Det är ju liiite svårt att 'fixa' dock. Och dels i att jag inte vet om jag 'vill' ha någon ny nu när det gick som det gick med B, dvs om jag orkar ta risken igen.

Men tänkte jag skulle hitta något tillräckligt intressant för att provrida, för jag tror jag får mycket svar ang 'vad vill jag' av det. (Ska provrida en i veckan, men inte ett fbl, och ingen jag hittat på annons heller, den hittade mig kan man väl säga)

Ok, ja känns inte bra att leta ny så nära inpå att man förlorat någon man tycker om.....

Ok, ja känns inte bra att leta ny så nära inpå att man förlorat någon man tycker om.....

Är nog inte det till största delen faktiskt. Jag har ju haft 'lång' tid på mig att vänja mig vid tanken och fundera etc. Utan det mesta sitter nog i att hon var på alla sätt utom ett PRECIS vad jag ville ha. Och oddsen att hitta det igen i den prisklassen känns ju inte så stora direkt. Men framförallt i att jag inte vet om jag orkar ta risken igen. Att stå där och följa ytterligare en högt älskad till den sista vilan, i förtid.

Men, vi får se var det slutar helt enkelt, just nu är det ganska 50 - 50, dvs jag både vill och inte vill ha en ny, men det väger inte över åt något håll. Men om jag inte bara 'pessimistläser' annonser, utan hittar några lämpliga att provrida, så kommer det slå över åt endera hållet. Tror jag. Eller hoppas jag iaf :crazy:

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 782
Senast: Blåabär
·
Hundträning Jag skrev i uppdateringstråden precis, men kom på att det nog är smartare att skapa en egen tråd. Köpte ny snuffelmatta på MyDog för...
2
Svar
24
· Visningar
2 519
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka