Köpa frukträd nu?

FadeAway

Trådstartare
Hur funkar det? Syrran jobbar på coops trädgårdsavdelning och sa att de sålde ut innan midsommar. Kan man plantera frukträd nu? Eller är det helt fel säsong?
Helst vill jag ha ett bigarråträd och ett äppleträd (transparent blanche).

Sv: Köpa frukträd nu?

Gör det :) Men köp inga fruktträd som står i kruka, risken för rotsnurr är jättestor och då dör trädet inom några år.

Vänta nån månad till helst.

Då hoppar jag också in här och frågar, finns det fortfarande träd att köpa om någon månad, och varför är det bättre att plantera då?

// Nejlica, som också vill ha fruktträd :D

Senast ändrad:

Det är alltid bäst att plantera på hösten, träden börjar spara på sina reserver och liksom "släcka ner" inför vintern. Även om de inte rotar sig eller etablerar sig på planteringsplatsen över vintern så blir de härdade och har förhoppningsvis reserver nog att klara sig och börja etablera sig på våren.

TS - det finns som säckar som heter Rot Control Bag och sen finns det barrotat, båda är mycket bättre alternativ än krukodlat.

Rotsnurr går att åtgärda. Man skär några bra snitt i rotklumpen. Det stimulerar bildningen av nya rötter.

Svar till TS:
Jag skulle inte tveka att plantera nu. Det är egentligen bara juli som är en skitmånad för plantering men det går bra då också bara man vattnar ordentligt med en rotblöta då och då.

Rotsnurr går förhoppningsvis att åtgärda. Sist jag var på föreläsning i ämnet menade man att det är på vinst och förlust att snitta klumpen, har den redan kvävt sig själv är det ju inte mycket att göra.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 174
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård