Köpa första häst som vuxen

anonymryttare

Trådstartare
Hej! Jag började att rida på ridskola förra året i augusti. Rider 2 ggr i veckan på ridskola + har medishäst och ska börja träna varannan vecka för privat tränare. Drömmen är en egen häst, jag vet att jag har långt kvar dit, men nån gång! :d men det känns som att man kommer bli dömd om man köper häst eller ponny om man har börjat rida som "tonåring." Jag är 16, 17 nästa år. Vet inte varför men det känns så. Vet ni någon som har köpt häst som vuxen som inte red som barn? Blir motiverad av att höra lite olika historier. Vad tycker ni? Tänkte köpa häst när jag är har gått klart skolan + har en stabil ekonomi och bättre kunskap.
Ville mest skriva av mig.
 
Sv: Köpa första häst som vuxen

Jag red väl någon enstaka gång som barn, men det var först när jag flyttade hemifrån och fick egna penger (studielån) som jag började rida regelbundet, en gång i veckan. Men man började rida samtidigt.

När vi pluggat färdigt och fått jobb (eller snarare mer pengar!) skaffade vi medryttarhästar/halvfoderhästar och började så småningom rida privat för instruktör. Vår instruktör var en ridande polis som börjat rida i tjänsten, och då var an definitivt ingen tonåring...

Så småningom blev det en egen häst, och jag blev inte tillfrågad en enda gång hur länge jag ridit när jag letade häst! I ett stall där vi var uppstallade lurade jag upp en pensionär på ryggen på honom. Han kom aldrig så långt som till egen häst, men med hjälp av ett par andra i stallet (och för all del ett rätt elakt vad med någon bekant) utveckades han sedan via ridläger och lektionsridning till "alltid närvarande" stalltomte på ridskolan!

Glöm det där med att man måste börja tidigt, men tänk på att barnsjukdomar som brukar vara lindriga om man drabbas i 10-12-årsåldern kan ta väldigt illa om man drabbas som vuxen!
 
Sv: Köpa första häst som vuxen

Jag började rida när jag var 11 på ridskola och ville hela tiden ha egen häst, men mamma sa nej och sen insåg jag att när jag har ett eget fast jobb då skaffar jag mig en häst, för då vet jag hur min ekonomi ser ut. Red på samma ridskola och var på ridläger varje sommar tills jag var 15 då hade ridläraren lärt oss allt hon kunde och hade då unde den tiden haft en kvartsfoderhäst där som jag tagit hand om. Sen hade jag uppehåll från ridskolan i 2 år och tog hand om en släktings travhästar, var ute och red och körde, följde med på träningar och tävlingar. Jag saknade dock den riktiga ridningen och sökte mig till en annan ridskola och där hann jag rida i 1 år innan de sålde av hela verksamheten och flyttade till Australien.

Så jag var tillbaka på travhästarna och det var inte roligt längre, men då kom min kusin som en räddning. Jag blev halvfodervärd på hennes pålla och red lite lektioner för min kusin, så på hennes pålla var den första hästen jag fått att gå på tygeln och verkligen trampat under sig - jag flög. Dock var det bara några steg, men den känslan jagar jag fortfarande.

När jag flyttade ihop med min nuvarande sambo, var jag tvungen att avsluta fodervärdandet, då det blev alldeles för lång (11mil enkel resa). Skruttade runt lite då och då på sambons föräldras gamla fjording i skogen. Tog 5 år efter att jag hade flyttat innan suget att rida på riktigt vaknade till liv igen och jag sökte mig till en ridskola, som jag har ridit på i 2-2,5 år nu tror jag.

Där fick jag även förfrågan att bli stallvärdinna, vilket innebär att du tar hand om stallet en kväll i veckan under ridskoleverksamheten och sen har stalljour på två söndagar. Jag tyckte det var ett ypperligt tillfälle då jag ville känna på lite till hur det var att ha ansvar över en häst och fodra dem osv.

I dag är jag närmare 30 och på väg att skaffa min allra första egna häst. Då jag vill komma längre än vad jag kan komma på ridskolehästarna. Förra året åkte jag på ett terräng ridläger på Irland och det var det bästa jag någonsin gjort, så jag åkte tillbaka ett år senare på ett läger till med en Irländsk jakt också.

Jag tycker definitivt att det är värt att vänta, att äga en häst kräver mer än att ha t ex sköthäst eller va medryttare. Det är definitivt bra att ha sådana hästar först för att känna på lite vad det är man ger sig in på.
Det är inte fel att skaffa sig kunskap och erfarenhet medan man väntar.

Varför skulle man bli dömd bara för det? Nä, det tycker inte jag och är det någon som dömer så är det deras problem inte mitt. Stå på dig och tro på dig själv. :)
 
Sv: Köpa första häst som vuxen

Ser inga som helst problem med att skaffa häst som vuxen utan att ha ridit som barn. Det finns ju till och med såna som köper en häst utan att ha ridit någon gång tidigare (som förra ägaren till min häst, men det är inget jag rekommenderar :P ). God rid och hästvana bör man ha. Det är ganska många som börjar rida/skaffar häst i vuxen ålder.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 306
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp