Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag skulle lugna mig ett tag och först köra in hästen ordentligt med den sele du redan har.
För mig kommer vagnen sist under inkörningen, vi drar först linor, släpa, kälke och efter första vintern avslutar jag med vagn.
Jo, det klart, att man sätter på vagn sist! Men jag måste ju ha en vagn o sätta på, då den dagen kommer?
Frågan var ju lite mer såhär..; om du har lite pengar sparade, men inte tillräckligt för att köpa både vagn o sele samtidigt, vad väljer man att köpa först? Och vilken typ av sele/vagn?
Om du har en skapligt bra sele som passar till hästen tycker jag att du ska köpa en vagn. Då har du så att du kan börja köra ordentligt. En passande loksele skadar ju knappast hästen. Dessutom så är det lättare att komma igång när man verkligen har alla grejer hemma. Annars blir det gärna aldrig gjort.
Vad har du tänkt köpa för någon vagn?
Lycka till.
Jag har köpt vagn först. Men det var ju bara för att jag hade en sele (lånad visserligen) och råkade snubbla över en sådan vagn jag ville ha. Eller egentligen vill jag ha en maratonvagn men det har jag inte råd med så när jag snubblade över en ganska liten trilla med bildäck så slog jag till.
Nu skall jag köpa sele också, har en frågetråd om det under utrustning (fler svar mottages tacksamt) och så skall jag lämna iväg vagnen för att få nya skacklar gjorda till den.
Skälet till att jag köpte denna vagn var att jag ville ha en ganska liten (inte flakvagn eller typ pullert alltså) som jag kunde köra på små skogsvägar med. Jag ville ha en liten fyrhjulsvagn med bildäck eller en rockard. Eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill ha för slags rockard bestämde jag mig för denna så länge. Misstänker att jag kommer att få specialbeställa rockard den dag det blir aktuellt (jag har ju liksom du en shire så standardmåtten brukar inte funka) och då blir det rätt dyrt så nu får jag spara ett tag först.
Helst vill jag ju ha en maratonvagn, men det är väl inte helt lämpligt att ha 4hjuligt att köra in i har jag hört..
Så det får väl bli en rockard av nåt slag.. Kanske från Drive ***. Vad kostar de, nån som vet?
Ska ta med lokselen någon dag o tesat den på henne så får jag se hur den sitter, men tror nog att den är helt ok!
Hundavel & Ras Mentalt skiljer det sig inte mellan KH och LH, om jag förstått @Dentaku och andra colliefolk rätt.
Du har ju mentalindex hos collie som...
Hästmänniskan Jag har gjort lite olika, men kommer ta hjälp med min ungponny. Ffa inkörning som jag inte har gjort innan :). Min förhoppning är dock...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.