Köpa först?

Tussilago

Trådstartare
Om ni har en häst som skall köras in...
Jag har en loksele med baksele.

Men vad skulle ni köpa först, vagn eller sele? Vilken typ av vagn skulle ni satsa på? Motivera gärna era svar!

Sv: Köpa först?

Jag skulle lugna mig ett tag och först köra in hästen ordentligt med den sele du redan har.
För mig kommer vagnen sist under inkörningen, vi drar först linor, släpa, kälke och efter första vintern avslutar jag med vagn.

Jo, det klart, att man sätter på vagn sist! Men jag måste ju ha en vagn o sätta på, då den dagen kommer?
Frågan var ju lite mer såhär..; om du har lite pengar sparade, men inte tillräckligt för att köpa både vagn o sele samtidigt, vad väljer man att köpa först? Och vilken typ av sele/vagn?

Ja, det är sant! Har ju redan lokselen, o den tänkte jag börja dra harv mm med. men sen är det kanske dax o köpa bröstsele innan jag köper vagn..

Om du har en skapligt bra sele som passar till hästen tycker jag att du ska köpa en vagn. Då har du så att du kan börja köra ordentligt. En passande loksele skadar ju knappast hästen. Dessutom så är det lättare att komma igång när man verkligen har alla grejer hemma. Annars blir det gärna aldrig gjort.
Vad har du tänkt köpa för någon vagn?
Lycka till.

Jag har köpt vagn först. Men det var ju bara för att jag hade en sele (lånad visserligen) och råkade snubbla över en sådan vagn jag ville ha. Eller egentligen vill jag ha en maratonvagn men det har jag inte råd med :mad:så när jag snubblade över en ganska liten trilla med bildäck så slog jag till.

Nu skall jag köpa sele också, har en frågetråd om det under utrustning (fler svar mottages tacksamt) och så skall jag lämna iväg vagnen för att få nya skacklar gjorda till den.

Skälet till att jag köpte denna vagn var att jag ville ha en ganska liten (inte flakvagn eller typ pullert alltså) som jag kunde köra på små skogsvägar med. Jag ville ha en liten fyrhjulsvagn med bildäck eller en rockard. Eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill ha för slags rockard bestämde jag mig för denna så länge. Misstänker att jag kommer att få specialbeställa rockard den dag det blir aktuellt (jag har ju liksom du en shire så standardmåtten brukar inte funka) och då blir det rätt dyrt så nu får jag spara ett tag först.

Helst vill jag ju ha en maratonvagn, men det är väl inte helt lämpligt att ha 4hjuligt att köra in i har jag hört..
Så det får väl bli en rockard av nåt slag.. Kanske från Drive ***. Vad kostar de, nån som vet?
Ska ta med lokselen någon dag o tesat den på henne så får jag se hur den sitter, men tror nog att den är helt ok!

Rockarden på drive out har jag för mig kostar strax över 10 - kan ha varit 11 eller 12 kanske? Står det inte på hemsidan? Har för mig det?

Äsch priserna står inte där längre... men jag har för mig att de låg kring de summor jag nämnde förut när de fanns där... du får ringa och fråga!

JA! Enligt den prislistan kostar drive-out-rockarden 0:- så då skall jag nog beställa ett gäng nu med en gång :rofl:

Näää men allvarligt så hittade jag inte vagnspriserna där heller, bara på några andra vagnar.

Det är ju perfekt! Gratis vagnar! Jag hade för mig att de kostade runt 19 tusen el nåt, men det kanske var nåt annat jag tänkte på..

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 834
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar