Köpa föl

mahlmt

Trådstartare
Jag undrar hur ni gjort vid köp av föl.
Man kan ju antingen lägga handpenning och betala fullt vid leverans eller betala hela summan direkt. Hur löser man ev skador eller liknande efter fölet är köpt men innan det är hämtat?
Om man betalt allt står uppfödaren ändå för foder mm så länge fölet är kvar?
Jag kommer att vilja röntga innan köp. Någon som haft det som krav i kontraktet? Blir ju ungefär som om man köper en fastighet och vill besiktiga innan köp.
Det är ju lite olika meningar från olika veterinärer hur gamla de ska vara innan man ser ev cystor mm. Vad för ålder säger era veterinärer?
Tacksam för svar och erfarenheter.
// Linda

Sv: Köpa föl

När jag sålde mitt föl så betalade köparen halva summan, för att jag var tvungen att vara säker på att de kom tyvärr såldes hon så billigt att handpenningen hade varit försumbar.Av olika skäl.
JAg födde hästen tills hämtning, någon vetbesiktning blev det inte då vet bara kan se att hästen är välmående, sårfri osv röntgen är nästan omöjligt på föl, då ska det vara en rejäl skada eller så.
Vid 9-10 månaders ålder ska det vara ok.
Hästen ska vara försäkrad mot medfödda fel så , men hoppas det går bra. Gör som du känner blir bra, det är din blivande häst och har du täckt alla eventualiteter så känns det tryggare

Jag undrar hur ni gjort vid köp av föl.
Man kan ju antingen lägga handpenning och betala fullt vid leverans eller betala hela summan direkt. Hur löser man ev skador eller liknande efter fölet är köpt men innan det är hämtat?
Om man betalt allt står uppfödaren ändå för foder mm så länge fölet är kvar?
Jag kommer att vilja röntga innan köp. Någon som haft det som krav i kontraktet? Blir ju ungefär som om man köper en fastighet och vill besiktiga innan köp.
Det är ju lite olika meningar från olika veterinärer hur gamla de ska vara innan man ser ev cystor mm. Vad för ålder säger era veterinärer?
Tacksam för svar och erfarenheter.
// Linda
Jag har normalt lagt en handpenning samt full betalning vid leverans. Det är ägaren som försäkrar och står för risken. Man brukar säga att det är när betalning skett och man tar varan i besittning (hästen går in i transporten) som räknas som fullföljt köp. Låt inte hästen stå kvar hos förre ägaren! Kronofogde kan anse att det då är utmätbart gods om säljaren går i konkurs!

Rönrgen av föl har jag aldrig gjort eftersom syftet med en röntgenundersökning är att hitta åldersförändringar/förslitningar. Därför tycker jag att det är att slänga pengarna i sjön.

När jag köpt fölunge när dom varit 1 eller 4 mån gamla har jag betalt hela och sen försäkrat fölungen och säljaren har stått för mat och avmaskning tills jag hämtat pålle .
Mvh Mia

Låt inte hästen stå kvar hos förre ägaren! Kronofogde kan anse att det då är utmätbart gods om säljaren går i konkurs!

Men ett föl måste ju gå kvar med mamman tills den är minst 5 månader och då är det ju stoägaren som normalt har dem hos sig:confused:

Senast ändrad:

Rönrgen av föl har jag aldrig gjort eftersom syftet med en röntgenundersökning är att hitta åldersförändringar/förslitningar. Därför tycker jag att det är att slänga pengarna i sjön.

Men hon skrev ju klart och tydligt att anledningen till röntgen var att se eventuella cystor....

Några förslag

Alt 1) Köparen betalar handpenning när denne bestämt sig, bör vara 10-20% som säljaren kan behålla om köparen ej fullföljer köpet. Säljaren har fölet "hemma" till ett visst datum (tex vid 6mån ålder) och föder den, avmaskar etc sen betalar köparen resten vid hämtning/leverans. Säljaren försäkrar fölet och sen kan man ju göra nån deal på hur man gör med handpenningen om fölet dör tex.

Alt 2) Köparen betalar hela köpesumman när denne bestämt sig och säljaren står för fölets upphälle tom bestämt datum, köparen försäkrar fölet och står för den risken.

Alt 3) Köparen betalar halva summan "nu" och resten vid hämtning/leverans, detta krånglar ju dock till det lite om det skulle hända något, eftersom försäkringen bara kan stå på 1 person och en riskerar att bli blåst´då.

Skriv ett detaljerat kontrakt och skriv ner ett datum för avhämtning etc.

Ang dina frågor tycker jag så här:

Skador fram till avhämtning/leverans ska den som är till största delen ägare till fölet vid skade tillfället stå för, så köper du fölet nu så försäkrar du ju det = du betalar skadorna Lägger du handpenning ägare ju säljaren ff fölet och har då troligtvis den försäkrad = denne står för skador.

Jag tycker att uppfödaren ska stå för alla kostnader som uppkommer för fölet åtminstone fram till 6 mån ålder.
Det är lite denns ansvar tycker jag, däremot så kan ju du stå för allt annat som inte tillhör det vanliga (med vanligt menar jag foder, hovvård, vaccinering, avmaskning etc)

Du får väl deala fram nåt med säljaren ang röntgen, du får säkerligen bekosta det själv, troligtvis vill du ju inte ha fölet om det syns nåt på plåtarna så säljaren kanske vill behålla handpenningen då eller kanske nekar dig fölet helt och säljer till någon som inte vill röntga.
(man kan ju tappa lite andra spekultanter då tex)

Ang när cystor etc syns på röntgen kan jag inte hjälpa dig med tyvärr men hoppas du får nån nytta av mitt inlägg

Men ett föl måste ju gå kvar med mamman tills den är minst 5 månader och då är det ju stoägaren som normalt har dem hos sig:confused:
Jag skulle personligen inte komma på tanken att köpa något som inte går att hämta. Det finns flera anledningar, en som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är risken för konkurs i det stall där hästen står kvar(se http://sv.wikipedia.org/wiki/Traditionsprincipen).

Ett annat skäl är hur man ska värdera skador eller sjukdomar som nedsätter fölets användbarhet och som inträffat under tiden mellan köp och hämtning.

Det finns självklart personer som resonerar annorlunda men man bör vara medveten om de risker det medför att inte hämta hem hästen så snart som möjligt.

Men hon skrev ju klart och tydligt att anledningen till röntgen var att se eventuella cystor....
Det var jag som läste slarvigt, fel av mig. Att jag svarade som jag gjorde beror på att vi inte har hästar av en ras med den typen av problem. För oss är det bara ålderskrämpor som gäller...

När jag köpte mitt föl så tingade jag det först. Under tingningen så stod uppfödaren för ev. veterinärkostnader. Köpte honom sedan kontant och utan veterinärbesiktning. Enkelt köpekontrakt utan krussiduller.

Jag skulle personligen inte komma på tanken att köpa något som inte går att hämta. Det finns flera anledningar, en som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är risken för konkurs i det stall där hästen står kvar(se http://sv.wikipedia.org/wiki/Traditionsprincipen).

Ett annat skäl är hur man ska värdera skador eller sjukdomar som nedsätter fölets användbarhet och som inträffat under tiden mellan köp och hämtning.

Det finns självklart personer som resonerar annorlunda men man bör vara medveten om de risker det medför att inte hämta hem hästen så snart som möjligt.

Men ts fråga som jag uppfattade den var just hur man gör när man köper föl och hur man går till väga innan fölet är så gammalt att det kan hämtas dvs lämna mamman.

Jag har inte köpt föl, bara sålt, jag tog handpenning och stod för allt inkl. försäkring så länge fölet stod kvar hos mig, hade det hänt fölet något innan han kunde hämtas stod jag för det. Om fölet skadades eller insjuknade innan det lämnade mamman skulle det stå hos mig tills det blev friskt. Bedömdes det att fölet skulle få men av skada/sjukdom uppkommen i min vård gick köpet inkl. handpenningen tillbaka om köparen ville det. Köparen tog över min försäkring rakt av utan veterinärbesiktning, köparen fick själv bestämma om denne ville ha besiktning eller ej, jag hade en liv-veterinärvårds-och dolda fel försäkring.

Jag köpte mitt föl när hon var några månader, och betalade bara försäkringen under tiden fram tills avvänjning. Jag erbjöd handpenning, men det ville uppfödarna inte höra talas om, utan jag betalade köpessumman sen vid leveransen av fölet. Uppfödaren betalade också en vanlig vet.besiktning.

Jättebra att få höra allas erfarenheter. Helt klart gäller det att ha ett bra kontrakt. Jag som köpare vill ju ha en användbar häst. Mycket kan hända på några månader om man köper tidigt.
// Linda

Jättebra att få höra allas erfarenheter. Helt klart gäller det att ha ett bra kontrakt. Jag som köpare vill ju ha en användbar häst. Mycket kan hända på några månader om man köper tidigt.
// Linda

Japp och även med priset och så vet man inte om fölis är kvar eller till salu fortfarande ,.

Mvh Mia

Senast ändrad:

Jag skulle lägga en handpenning och betala resten vid leverans.

Pga att man inte kan ta hem fölet på en gång så skulle jag vilja att stoägaren står för ansvaret så länge ungen går hos sin mamma. Känns inte så skoj att köpa en häst som man sen inte får ut något av förren senare och den skulle skada sig under tiden.

När jag sålt så unga föl att de är kvar hos sin mamma så har det bara skett till personer som jag känner. Då har de fått låna hem stoet till sig tills fölet är avvant. De har också betalat fölet direkt och stått för både försäkring och registering.
Annars så brukar jag vänta tills fölet är avvant med försäljnigen och säljs det som vilken häst som helst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 912
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 397
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar