Köpa föl...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hoppla
  • Startdatum Startdatum
H

hoppla

Jag hoppas detta hamna rätt för jag känner att jag har noll koll på vart grejerna ska ligga...
Jag har hittat en fölunge som jag vill köpa. Ett sto född i augusti i år. Hennes mamma är ett halvblod som ägaren säger har hoppat 1.40 hoppningar (har ingen aning om hur man kollar upp ifall det stämmer eller inte) Pappan är varmblod.
Hon blir helt brun utan tecken och är väldigt vacker.
Min fråga är hur mycket tycker ni att man ska betala för detta fölet? Jag får köpa henne i mars...

En liten följdfråga oxå som säkert får mig att framstå som en idiot men det bjuder jag på... :confused: Hon bits väldigt mycket... Jag fattar att det är normalt att fölungar nafsar men hur länge brukar dom hålla på så och vad kan man göra för att få dom att sluta? Nej och fy fungerar inget vidare...

Sv: Köpa föl...

Menar du att pappan är travare?
En sån korsning skulle jag inte ge många tusenlappar för, kanske 5000:-.

Vill du kolla upp mammans meriter kan du kontakta Ridsportförbundet.

Jag tvivlar stakt på att man betäcker ett välmeriterat sto med en varmblodigtravar hingst. Hoppar 140 gör de flesta halvblod, det är skillnad om de har placeringar och meriter från 140klasser.

Som Görel skriver så kanske 5000kr!

Fölungar kan vara ganska naffsiga men jag brukar uppleva hingstungar värre men det är olika... Det brukar gå till sig med konsekvent uppfostran.

Senast ändrad av en moderator:

Antar att det är en så kallad "tjuvbetäckning". :smirk:
Jag fattar ärligt talat inte varför man gynnar såna uppfödare med att köpa deras föl?
Skit samma, vill du ändå köpa så kan väl 2-3000:- vara lämplig, för jag antar att du själv får stå för eventuell registreingskostnad?
Och föl föds inte nafsiga, det är människorna som gör dom det genom att sticka fram händerna till mulen i tid och otid.

Fölet är fött i augusti, så det kan ju mycket väl vara en tjuvbetäckning. Man gör väl knappast planerade betäckningar i september?

Tyvärr finns det uppfödare som gör det. Vet en som annonserar MKT flitigt om föl som är till salu som betäcker i September och även i Oktober. Inte speciellt sunt i mina ögon.

Till fölungen: Håller med dom andra, inte värd många kronor, men skulle heller inte gynna en sådan uppfödare med att köpa föl.

En sak till du behöver fråga dig. Varför just DET fölet? Vad har hon som inte något annat föl har? Även om du sparar in lite på inköpspriset kostar det ju ändå massor med pengar att ha föl/unghäst tills det går att rida.

Men det kan ju faktiskt vara en sen betäckning som gått några veckor över tiden också....

Oj... Hjälp vad det här köpet verkade dåligt!! :smirk:
Jag tror nog att han betäckt henne med vilje med den hingsten. Han har lite tokiga blandningar i stallet, typ varmblod/fjording och halvblod/varmblod. Det är han som äger stallet där jag har min häst som gör dessa korsningar. Han hyr ut hästarna till olika tjejer som vill komma dit och rida. Detta låter högst oseriöst det vet jag...

Men vi ska nu köpa egen gård och jag har fastnat för detta fölet och jag vill liksom ha det... Räknar inte med att få en kanon häst men en som duger till normal ridning och lite hopptävlingar kanske...
Efter era svar så känner jag mig mer förvirrad än någonsin... Men det är kul att se vad ni tycker!!

Jag betäckte mitt fd vbl-sto med den enbart avelsvärderade hbl-hingsten Zeb och fick 15000kr för avkomman, ett synnerligen vackert och maffigt stoföl. Hon var inte svårsåld heller. ;)

Vbl-stoet är nu sålt (dräktig med gdk hbl-hingst) och jag har köpt ett par välstammade ston istället, hbl (dräktigt, fölar juli 2005) och xx (ska betäckas våren 2005), för att fortsätta med sk seriös hbl-avel. Blev biten av avelsflugan efter det här första fölet! Så alla är inte oseriösa som tar korsningsföl... :o

Men du Francess, har ju insett att vitsen med att hålla på med avel är att ha BRA ston, och betäcka med ÄNNU bättre hingstar.
Alla kan ju göra "nybörjarfelet" att ta vad man har, det är kanske inte så oseriöst, men att år efter år producera skräpavlade djur är inte så genomtänkt.

Det var ju skönt att det var någon som hade lite förståelse...
Framför allt så handlar detta köpet om kärlek, jag är jätte kär i denna lilla tjejen men samtidigt är det ju en fråga om pengar... Vi ska ju som sagt köpa gård och jag har inte råd att lägga speciellt mkt på en häst till. Men jag kommer inte att köpa henne för över 6000kr.

Tack för att du inte sågad mig! Och till mitt försvar så tog jag inte första bästa sto...det var ett väldigt välstammat sto, med ELITmamma, som visat framfötterna själv etc. Men det visste jag iofs inte när jag köpte henne...hade nog lite tur där. Hennes exteriör var dessutom väldigt bra, med välutvecklat fram OCH bakparti, lång välformad o välansatt hals och hyfsade gångarter. Men som sagt, det har jag ju insett efteråt vilken tur jag hade! Och avkomman blev klass 1. Men så hade hingsten iofs mycket fullblod i sig (50% xx o 25% ox), tror det hjälpte till.

Allt handlar om individerna. Man kan ju inte ta vilket sto som helst och betäcka med vilken hingst som helst och tro att det blir nåt bra automatiskt! Gäller ju oavsett ras etc. Så mycket har jag lärt mig i alla fall...

Naturligtvis ska du följa ditt hjärta. Det blir ju inte automatiskt en skithäst för att det är en korsning m vbl. Men kolla gärna upp stammen på båda föräldrarna först! Och om du kan, kolla upp vad hingsten har fått för tidigare avkommor med hbl-ston.

Om man säljer (och köper) allt för billigt, är risken större att hästen får ett slit-och-släng-liv, även om man inte menat det från början. Om du inte har råd att lägga så mycket på en häst till, kanske det är bättre att vänta? Det kostar ju att ha dem också...och föl/unghästar har sina speciella behov.

Som när jag hade min ungponny ute på annons nyss. Hade en spekulant som verkade seriös och allt, men som backade när hon "upptäckte" att ponnyn hade två blå ögon. Helt plötsligt var inte ponnyn lika mycket värd för henne längre, eftersom hon inte tyckte om blå ögon på hästar. Men hon kunde ändå tänka sig att köpa ponnyn om jag sänkte priset! Men varför köpa en häst man inte värderar så högt? Vilket liv får den pållen? Jag har sålt ponnyn till en som inte bryr sig om ögonfärg...och som värdesätter ponnyns egenskaper och talanger högst av allt.

Du fick full pott på din lilla. Tyvärr är det ju så att dom flesta får inte det. Håller med C K vad gäller diit sunda förnufft till fortsatt avel. Den här människan som hon vill köpa av verkar ju inte speciellt seriös i mina ögon och öron med dessa korsningar.

Hoppas du förstår vad jag menar och att det inte är något elakt.

Har du inga bilder du kan lägga ut på henne, så vi får se vad det är ditt hjärta säger?

shady skrev:
Har du inga bilder du kan lägga ut på henne, så vi får se vad det är ditt hjärta säger?

Hennes hjärta säger ju köp :D och varför inte? Ska hon vara till för fritidsridning och lite hoppning så ska det väl inte krävas någon toppstam?

Anneli/ som ändå gärna vill se bild på underverket

Ingen fara, jag förstår precis vad du menar. Jag tycker inte heller det låter särskilt seriöst, det hoppla berättat.

Det kanske inte verkar vara den mest seriösa säljaren, men bara för att det är varmblod i hästen så tycker jag inte man kan dra öronen åt sig helt.
Och att mena att ett korsningsföl inte är värt mer än 2-3000 kr tycker jag låter väldigt konstigt. Visst, man kan ju så klart inte räkna med att få ut lika mycket som för ett halvblodsföl, men lite mer är väl ändå ett korsningsföl värt. Sen tycker jag helt klart att du ska kolla upp det hela lite närmre, det verkar som sagt lite oseriöst.
Men om man är ute efter en trevlig ridhäst i framtiden är det väl inget som säger att det inte skulle gå lika bra med en korsning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 447
Senast: Ninnurur
·
Avel Har länge funderat på att ta föl på mitt sto e, come back 2. Men är lite tveksam mot alla osäkerheter och risker med det. Och sen när...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Tingeling
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård