Köpa föl...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hoppla
  • Startdatum Startdatum
Sv: Köpa föl...

Men det är väl ingen som klagat på att det var en korsning med travare? Bara att det var en korsning. Jag hade reagerat på samma sätt om hon sagt att det var en Tinker som var far till den.

Jag skulle inte ge mycket pengar för fölet, inte för att det inte är värt det för du tycker ju uppenbarligen väldigt mycket om det. Men jag tycker att du skall försöka bjuda så lågt som möjligt för en sådan gubbe skall man egentligen inte stödja.
Han verkar ju absolut ha satt i system att korsa hästar hit och dit...
Ska man stödja något så är det ju seriös avel. Det finns visserligen seriös korsningsavel, men något säger mig att den här gubben inte pysslar med sådant.
MEN bilder!!! :) Vi vill ju se bilder på den tilltänkta!

(Sedan kan du ju tänka till så du vet vad du ger dig in på, med unghäst och allting. Men det var väl inte det du undrade över?)

På fölvisningen visade de ett föl e Maloubet u tinkersto som var skimmelskäck och som fick en 8 (eller var det en 9) på trav med de bästa vitsord från Lockwall så tydligen har tinkerhästarna mycket bra trav. Kul att se att även sådana korsningar faktiskt kan få bra poäng.
Detta hade iofs inget med originalinlägget att göra, men visar i alla fall att en korsning KAN bli bra. Men vi vet ju inte hur den utvecklar sig...

Det var bara en paralell jag drog. Tycker inte det är något större fel på korsningsavel, men skulle inte göra det själv. Tyvärr är det ju oftast så också att det är oseriöst folk som håller på med det. Jag säger dock inte att ALLA är oseriösa, men flertalet är det.

Att en korsning inte skulle kunna bli bra, har jag aldrig sagt, finns många renrasiga som inte heller blir bra.

Jag har ju ingen bild på henne men jag har ju en kamera så det ska väl inte vara för svårt att ordna...
Ska jobba idag så nu hinner jag inte ta något för dom går långt bort i hagen men ska försöka ordna ett i morgon kväll kanske...
Då kanske någon vänlig själ kan lämna lite vitsord... Jag är ju inte alls kunnig på det här med avel så jag vet inte alls om hon är bra eller inte men hon är grymt söt iallafall!!

Måste ju bara säga en sak till angående att jag kanske borde vänta med att köpa en häst till... Eftersom jag redan har en häst och ska flytta så måste jag ju ha en häst till för jag vill inte att Billy ska gå ensam...

Varför inte börja med att ta en eller två inackorderingar då? Eller låna en häst så länge? Det brukar inte bli bra om man köper första bästa söta föl man ser...

Vi ska ha en inackordering oxå men först måste vi bygga om stallet. Jag har sett många föl i mina dagar och tycker inte att jag köper första bästa i så fall men jag måste erkänna att jag känner mig väldig osäker nu efter era synpunkter... ska försöka ordna bilder idag om jag nu fattar hur man lägger ut dom... :)

Jag som håller på med korsningsavel på hög nivå, instämmer med de andra att inte köpa från en oseriös hästhandlare som avlar på allt.
Att en häst har fått 9 på traven betyder inget om inte de andra siffrorna följer med upp.
Typ HHB Extremiteter är det viktiga på en häst det är där siffrorna ska ligga. Om hästen sen är stor gångare har ingen större betydelse.
Varje ras har sin egna andvändningsområde, Varmblod är travare, det är inte rätt att avla in en travare i halvbloden och sen tro att man har fått en bra hopphäst, som kan gå LB/LA hoppning.
Det är väl ändå att göra det svårt för både häst o ryttare. Nu vet jag att det finns undantag, ingen regel utan undantag.
När det gäller min egna korsningsavel är jag enormt restriktiv och använder endast welsh/xx/ox korsningar avlar för att få fram Internationellt gångbara ponnyer.

Uppfödare som korsar allt tycker jag att man inte ska handla av

Jag tycker att du ska göra vad du känner för om du gillar det fölet.... Det är viktigare att du gillar hästen och att hästen giller dig :banana: Jag köpte ett tjuvbetäckt sto (Tinker & halvblod)Som vi nu har sålt pga flytt :cry: Hon var riden ca 10 gånger i skritt i skogen....... Hon var jätte lat hehe. Men efter ett tag blev hon piggare men pigg kan man inte kalla det. Hon kanske inte blev nån elithäst men det är viktigare att man giller Hästen & den gillar dej. Föl nafsas lite jag kände en 1-årig paint hingst han nafsades också.... Men jag skulle inte betala mer än 7000 kr.
Tack för att ni läste.

// Felicia :bump:

Nog tycker jag att även ett korsningsföl borde vara värt mer än 2000-3000 kr !!
Det viktigaste är ju att den är korrekt.
De flesta av oss rider ju mest i skogen eller småtävlar på lätt nivå.
Och då anser jag att en korsning duger lika fint som en renrasig häst.
Sen ska man inte gynna oseriös avel el avel där raserna inte är lämpliga att korsa utan avel med sunt förnuft.
Likaväl som att man inte korsar en tax med en dobberman.

Hej
Hon ser jättegullig ut tycker jag. Hon ser ut som hon tycker om dig också. Mamma står lite i bakgrunden.."...får inte jag vara med på kort, eller....?"
Tyckte hon inte såg så tokig ut heller fölisen.
Ibland hittar man en kompis och då får man vara glad. Jag tycker du ska gå på känsla (utan att tappa huvudet), dessutom har du ju lite tid på dig att tänka över saken innan mars.
Angående bitandet så kan du börja med att sluta hålla på med händerna vid mulen. Fös undan henne om hon biter dig, lägg handen på ganschen eller halsen och skuffa bort henne utan att göra för stor sak av det.
Lycka till/Lena

Senast ändrad av en moderator:

Till alla er som tyckte att hon inte var värd mycket pengar... Idag när jag kom till stallet så hade han sålt henne för 20 000kr!!!!! Jag höll på att tappa hakan!! Dels var jag helt inställd på att få köpa henne så att det fanns en annan köpare med i bilden förvånade mig mycket och priset ska vi inte tala om... Mamman har vinster och placeringar i 1.40 hoppning påstår han och därav priset... Jag är arg så det ryker ur öronen nu :devil: men vad 17 ska man göra?! Inte betala 20 000 för henne iallafall...

alltså... Nej, du skulle inte ha behövt betala 20 000kr för den fölungen!
Jag såg inga klara exteriöra fel på fölet, men jag är inte så bra på att bedöma sådant (på föl alltså)
MEN! jag skulle vilja säga att den människan som köpte den korsningen är lurad! Man kan inte betala 20 000kr för en korsning mellan halvblod och travare... :S
Min häst skulle också kunna vinna en 1.40 hoppning, om hon löshoppades och var den enda tävlande! Vad jag vill säga att man måste känna till konkurrensen något innan man kan säga något om ett sådant vagt uttalande. Han kan ha anordnat en egen privat tävling med stoet som enda deltagande och ett enda hinder! Eller så kan han ju ljuga också.

Men hur mycket kostar renrasiga halvblodsföl egentligen? Inte kostar de mer än 25 000kr? Eller

å andra sidan kan han ha ljugit för dig bara för att stressa dig! Om en vecka kanske han säger att de ångrade sig eller nåt...

Kan inte tänka mig någon betala 20000 för ett korsningsföl mellan de raserna... Inte med huvudet kvar på axlarna iaf

Himmel.

Visst är det en trevlig fölunge, men den sista idioten är sannerligen inte född än.

du kan ju kolla upp mammans tävlingmeriter om du vill pm mig om jag ska kolla. Behöver namn far/födelseår

Jag vet inte mer än att hon heter Wilma tyvärr... Kan inte med att fråga honom nu efter gårdagens händelse... Han fattar nog att jag vill kolla upp hans uppgifter och då blir han säkert sur. Jag har ju min häst där så då kanske han kastar ut oss, vem vet... :mad:
Jag tror nog att ett halvblodsföl kostar bra mkt mer än 20 000lkr. Kollar för fullt nu och de flesta verkar ligga runt 40-45 tycker jag... Så jag har bestämt mig för att börja spara och sen köpa ett i slutet på nästa år typ...

Jag tror det kan ligga en hel del i det där med att han vill stressa mig men nu kan han glömma att jag köper henne!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 447
Senast: Ninnurur
·
Avel Har länge funderat på att ta föl på mitt sto e, come back 2. Men är lite tveksam mot alla osäkerheter och risker med det. Och sen när...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Tingeling
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård