Köpa föl före avvänjning

G

GiG

Vad brukar gälla när det gäller betalning, vem står för kostnader för hovslagare/vet/foder/avmaskning etc fram till leverans, försäkring etc?

Sv: Köpa föl före avvänjning

Jag står för allt fram till 6 mån ålder. Köparen får betala handpenning fram tills dess att det är dags att hämta fölet. Händer det fölet något så får köparen tillbaka handpenningen och jag försäkringspremien.

Welsh skrev:
Jag står för allt fram till 6 mån ålder. Köparen får betala handpenning fram tills dess att det är dags att hämta fölet. Händer det fölet något så får köparen tillbaka handpenningen och jag försäkringspremien.

Så har vi oxå gjort(fast jag är köparen då :) )

Då står alltså försäkringen på dig fram tills den är sex månader? Hur stor handpenning i procent av köpesumman? Vad gäller om man vill ha ut hovslagaren oftare än normalt pga en liten felställning, eller om man vill att fölet ska ha tillskott som uppfödarna normalt inte ger?

Hur hade du gjort om fölet ej var sålt?

En felaktig beställning bör ju rättas till för att ge fölet så bra förutsättningar som möjligt och jag förutsätter att du som stoägare hade tagit ut hovslagaren oftare även om fölet ej var sålt.

Så för mig,fortfarande stoägaren som står för alla löpande kostnader tills fölet är avvant.

Jag köpte föl när hon var 1,5 månad, betalade 10% i handpenning och uppfödaren stod för alla omkostnader fram till "leveransdagen".

Hmm, jag har ju sålt ett ofött föl, som numera är född :D och är dryga 2 mån...den som köpte fölet står för försäkringen och får stå för t ex avmaskning, verkning och annat som tillkommer.....uppehälle står jag för tills den är 6 månader och avvant...nu skall jag har fölet tills våren och då blir det uppstallningskostnader tills avhämtning(fr om 6 mån)

GiG skrev:
Då står alltså försäkringen på dig fram tills den är sex månader? Hur stor handpenning i procent av köpesumman? Vad gäller om man vill ha ut hovslagaren oftare än normalt pga en liten felställning, eller om man vill att fölet ska ha tillskott som uppfödarna normalt inte ger?

10 % av köpesumman i handpenning är det vanliga. Tillskottsfodra av vilken anledning och med vaddå ? Vad är " en liten felställning " ?

Helen

Glömde skriva att hade du köpt din fölungen av mig så hade jag stått för allt du nämner :D

Helen

Hej hej.
Köpte en fölunge igår som blir två veckor på fredag. Betalade hela summan igår och står för försäkringen. Men det är det ända fram till 15 februari.

Hur löser ni det om fölungen blir sjuk eller dör - får du tillbaka pengarna då ?

Helen

det måste ju gälla som vilken annan häst som helst som blir sjuk eller dör...har man köpt en fölunge så är den ju din...därför betalar min köpare försäkringen, händer nåt att t ex fölungen dör..då får hon ju försäkringspengarna beroende på hur mycket hon har i livvärde....JAG skall ju inte ha dom om hästen är betald och inte min längre....jag tycker inte det är nån skillnad på att köpa ett föl vs en vuxen häst....

Najtan Tabac skrev:
Hej hej.
Köpte en fölunge igår som blir två veckor på fredag. Betalade hela summan igår och står för försäkringen. Men det är det ända fram till 15 februari.
en svart Mountain hingst månne? I såfall har jag producerat den :p

GiG skrev:
Oavsett köpesumman så är handpenningen minst 1500kr. Nu ha rjag inte haft bekymmer med felställningar på mina fölungar och behöver heller inte ge tillskott. Jag föder ju upp ponnisar. OM det mot all förmodan skulle behövas något så står jag för det. Hästen är ju min fram till 6 mån ålder och är bara tingad. Köparen kan ju hoppa av innan allt är betalt och jag vill ju inte ha en häst som är feluppfödd på något sätt.

raderat...blev fel

Senast ändrad av en moderator:

Jag står för försäkringen på min. Tycker det känns tryggt o ha den lille försäkrad. Men det var frivilligt val. Inget annat, förutom det hästen kostar då också givetvis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 447
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 593
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 837
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka