Köpa en 3 åring som första ponny?

Sv: Köpa en 3 åring som första ponny?

jag tycker inte hon ska köpa någon unghäst... jag har hållt på med hästar i ca 17år nu först i våras vågade jag mig på egen unghäst, det är inte så lätt som man tror, det är mkt o tänka på både vad gäller träning som hantering, har man hjälp o stöd av någon med MKT unghästvana så visst okej, men inte som första häst. en färdigutbildad häst eller en gammal läromästare rekomenderas!

En annan sak med att köpa unghäst är att det tar lång tid innan man kan använda den fullt ut. Framförallt när det är en ponny så begränsar ålder och storlek på ryttaren. Då har man blivit för gammal/för lång innan man kommit nånvart med hästen.
// Linda

Du kan ju försöka att få henne att förstå att det tar ett tag innan hon kan använda en häst som är 3 år fullt ut.

Det är svårt att förklara för folk vad det är för häst som dom bör köpa men man kan ju försöka och försöka prata med hennes föräldrar. Men sen är det ju upp till henne hur hon vill göra. Vi lär oss alla av våra misstag!

Jag nämnde för henne att en 7 åring ska slutmätas när den är 8.
Då svarade hon: va? hur gör man det?

Fast det kommer ju många frågor om här på Buke, så det är tydligen fler som inte vet...

Men visst låter en vettig sjuåring bättre, men återigen, det beror helt på individen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 424
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar