Köpa en 3 åring som första ponny?

M

Moja

Är det klokt?..
Min kompis går i köpa ponny tankar, hennes föräldrar är inte hästkunniga. Hon har haft en foderponny i några månader och ridit på ridskola.

Nu har dom hittat en 3-åring som dom ska åka och kolla på..
Jag bara undrar, tycker ni att det är bra som första häst?..
Själv skulle jag valt en ponny som ialllfall för över 10, en läromästare.
Bara en liten fråga, och jag undrar lite vad ni tycker, eftersom jag själv inte är så kunnig med unghästar.

Sv: Köpa en 3 åring som första ponny?

Jag skulle ha valt att köpa en lite äldre ponny som jag kan lära mig lite på. Vi köpte en 17-åring som första häst och trots åldern fick vi över 8 roliga år ihop och hon lärde mig jättemkt!

Det beror väl ryttarens egna kunskaper och vilken hjälp det finns att tillgå runt om t ex i stallet.

jag tycker inte hon ska köpa en 3 åring som första ponny.
En 3 åring är inte så mycket riden och kräver stooor kunskap.
Den kunskapen får man oftast inte på ridskolan + foderhäst några månader.
Jag säger som du, en lite äldre ponny absolut ingen unghäst.

Min första ponny var 18 år och jag har fortfarande kvar honom dock inte så länge till tyvärr :/ ska ta bort honom till hösten då han är 24 år!

Då är jag iallfall inte helt ute och cyklar gällande att det krävs mycket kunskap med en 3-åring..

Jag köpte en maxad c-ponny förra våren, en 16:årig läromästare. Är hur nöjd som helst...

Vet inte om jag ska säga till henne att det krävs mycket kunskap med en unghäst?, och isånnafall vet jag inte på vilket sätt jag ska säga det på..
Just nu kollar hon bara på ponnys under 6 år.
Jag vill ju bara hjälpa till, men jag vet inte om jag ska det eller inte.

Ser att jag råkade lägga tråden fel. ;)

Jag hade aldrig köpt en så ung häst/ponny som första häst. Låter helt vansinnigt. Hade köpt en äldre läromästare.

:eek: nej absolut inte en tre åring som första häst! det krävs stor erfarenhet för att hantera och framförallt rida en unghäst, dess kunskaper finns ingen möjlighet att få på ridskola + foderhäst ett par månader.. Kanske möjligtvis om hennes föräldrar var hästvarna men knappt då heller..

Hur ska jag säga detta till henne?.

Fråga - på ett positivt sätt - vem hon ska träna för när hon utbildar ponnyn, t ex. Då kanske hon iaf förstår att det behövs utbildning.

Eller lite naivt - ska du verkligen ge dig på en så ung ponny, det hade jag aldrig vågat...

Så lägger du inte skuld på henne, utan mer frågar hur hon har tänkt lösa det. Det kan gå alldeles utmärkt, beroende på individ, både ryttaren och ponnyn.

En treåring skulle jag aldrig köpa som första häst. Skulle nog inte ens klara av det nu och då har jag ändå haft häst i sammanlagt 5 år :p
Jag skulle försökt prata med henne på ett sådant sätt som inte lockar henne till utmaning, att "jag ska visa dom att jag klarar av det".
Att välja rätt ord är svårt men jag skulle nog sagt att hon borde prata med sin ridlärare om vad hon tycker om detta.
Förhoppningsvis har hon en bra ridlärare :laugh:

Det beror ju helt på ponnyn såklart. Min kompis har en stensäker B-ponny till salu. Den är bara tre år. Jag skulle inte tveka att köpa den om jag letade häst. Men rent allmänt så är en äldre att rekomendera.

Hon ska också kolla på en 7-årig ponny.
Vad tycker ni om det?

Det låter väl bättre... men såklart kan man om man vill lyckas med en 3åring också... Som argument för att inte skaffa den bör du kunna berätta att hon inte kan tävla på många år om första prisen;)

En sjuåring låter bättre, de hade jag hälldre köpt. Då har de hunnit mogna och är inte lika unghästiga.
Beroro ju såklart på individern också.
Då hästarna är 3 så är de oftast inte lika starka och mer osäkra, men då de kommer till 4 års åldern blir de lätt att hästen blir starkare än ryttaren då den kommer till trotsåldern.
De kan gå riktigt illa, beror ju helt på individ såklart.

Peppa på till den sjuåriga tycker jag :) beror ju på hur den är iof.
Men en 7 årig som är bra riden och haft en bra uppväxt som är stabil i psyke är inte lika lätt att förstöra som en 3 åring som kanske har blivit riden ett halvår.

Många som köper unghästar tycker de är kul från början då de är lite buffiga och hittar på lite små bus, men de små busen går lätt överstyr.
Ju äldre desto bättre.

Vad ska hon ha hästen till?
Där kan man lätt hitta några argument att följa.,

7:åringen har vart på ett ridläger i nått år.
Nu är den till salu.
Hon ska ha den som allroundponny. Tävla lite då och då, träna ca 1 gång i veckan och rida ut i skogen.

Jag tycker hon borde köpa en häst som är läromästare..

Allt beror på individen. En tre åring kan vara lika stabil som en 16 åring kan vara ett nervvrak.

Det viktigaste är ju att det känns bra. Sen är hennes tanke att tävla snart och träna mkt med en gång då hade jag valt en äldre häst. Generellt är det ju lämpligare att välja en lite äldre häst om man inte har ridit så länge.

Allt beror på individen. En tre åring kan vara lika stabil som en 16 åring kan vara ett nervvrak.

Det viktigaste är ju att det känns bra. Sen är hennes tanke att tävla snart och träna mkt med en gång då hade jag valt en äldre häst. Generellt är det ju lämpligare att välja en lite äldre häst om man inte har ridit så länge.

Jo visst äre så.
Det jag tänker på är att hennes föräldrar inte är ett dugg hästkunniga och det är väll en del saker som behövs göras när man skaffar unghäst?
Jag nämnde för henne att en 7 åring ska slutmätas när den är 8.
Då svarade hon: va? hur gör man det?

En 3-åring behöver längre perioder av vila under året för att få växa till sig och smälta vad den lärt sig. Det kanske inte är ngt hon räknat med - så det kan kanske vara ett argument att köpa en häst på minst 5-6 år iaf...

Vi köpte en treåring till våra barn. Detta är två år sedan nu. Han var väldigt stabil och orädd till en början. Både jag och min man har egna hästar så vi tänkte att det är ju lugnt. Men efter ett tag så lärde sig den lilla hästen att om han bockade och busade så ramlade barnen av, och då slapp han arbeta. Detta var ju svårt att komma tillrätta med för mig och mannen. Ponnyn var snäll när vi körde honom men ridningen med barnen fungerade inte alls. Barnen blev rädda och ville inte rida vilket var fullt förståligt då det alltid slutade med att de ramlade av.

Det slutade med att han bara gick i hagen tillsammans med de stora hästarna. Men för ett halvår sedan lämnade vi honom till en 15 årig tjej som var tillräckligt liten men ändå tuff nog att rida honom. Han var där i fyra månader och nu har vi en helt annan häst. Han bockar inte, står stilla när barnen hoppar upp och han har även varit ute och tävlat i hoppning. Han är nu den häst vi hoppades på när vi köpte honom för två år sedan. Men utan den här tjejens hjälp hade vi inte kommit hit.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 424
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar