Köpa eller inte?

M

moonstone_lover

Var å provred en sexårig fjording idag. Allting kändes jättebra och så, men sen när jag skulle galoppera så va de helt omöjligt att få henne i galopp:confused: visserligen var hon inte kondition, kraftigt överviktig och ja red på en väldigt liten ridbana, men ändå är det normalt? Ägaren red sen och fick då upp henne i galopp en liten sträcka på en skogsväg. Vill väldigt gärna ha hästen men undrar lite över om detta kmr ordna till sej om man bantar henne och tränar upp hennes kondition? (ska bara tillägga att hon inte lärt sig galoppskänkel heller om det har ngt me de å göra) Tacksam för svar!:)

Sv: Köpa eller inte?

Går hästen igenom bes så köp.
Med lite kondis och bra ridning/utbildning så kommer säkert galoppen att sitta.
Tycker du att det svårt att klara av det själv så ta hjälp en tränare eller hästklunnig kompis.

Är hästen lite lat till sättet och inte kan galoppskänkel är det ju inte så konstigt att hon inte gick upp i galopp. Konditionen och övervikten gör ju säkert en del också.
Det är vad jag tror. Om man ska anta att hästen i övrigt är frisk alltså.

Fjordisen jag är medryttare till är en tjockis och dessutom inte särskilt arbetsvillig alla gånger om jag säger så! Kan visserligen galoppskänkel men bara när hon själv vill! Så det kan vara så att dessa två fjordisar är stöpta i samma form! :D

Om hon inte kan galoppskänkeln så känns det ju som ganska naturligt att hon inte galopperar på kommando.
Frågan jag hade ställt mig om jag var du är:
1. varför kan hästen inte galoppskänkel om den är 6år.
2. har jag möjlighet att utbilda den vidare?
Lycka till med hästköpandet!!!

Okeej, tack för svar
Hallondoft: vad är "din" guling efter för hingst ? (bara nyfiken:P)
Nsegersten: Dom hade bara ridit henne i skogen och inte brytt sej om att utbilda henne, de red in henne själva. Har möjlighet att få hjälp av en mkt duktig tjej som bor nära =]

Juste...den hade kliat sig väldigt mke i svansen oxå, är de ett stort problem? har aldrig haft ngn häst me exem

Sålänge du har möjlighet att få mycket hjälp av någon som är duktig så kanske du skulle kunna köpa hästen.
Att köpa en unghäst krävs ju att man kan utbilda den, annars kommer det inte bli så bra i längden, hur söt den än är..
Vet flera stycken som köpt unga fjordingar, som inte varit så duktiga, eftersom dom hästarna ofta ger ett intryck av att vara så mysiga och snälla pga sitt utseende. Dom har fått göra sig av med dessa igen eftersom dom helt enkelt inte klarat av det.. Så tänk gärna en extra gång, för ditt eget bästa ;)

Okej, jag har redan en fjording och är medryttare på en annan, så erfarenhet av dom har ja ;) det va just de me galoppen ja va orolig över

när jag fick min fjording var hon 4 år, kunde inte skillnad på höger och vänster galopp då förra ägaren bara gett vänstergaloppskänkel då hon tyckte det var "bekvämare" = hästen sprang som hon ville.
men det är ju bara att träna bort. som nån annan skrev, går hästen igenom besiktningen, KÖP!

Men om du har erfarnhet så borde du kanske inte vara orolig för galoppen?
Fick intrycket av att du inte var så gammal heller, så var mest därför..

Om hon eksem så gäller det att du är beredd på en massa pyssel och en massa forskning. Det finns hur mycket som helst att lära gällande eksem och hur många olika sätt att behandla. Finns jättemånga inne på buke som kan ge gra råd och tips. Du måste tänka på att du har de extra pengarna som krävs för täcken, salvor osv.

Sen kan det ju bara vara så att hon haft en värre bett på svansroten som blivit lite infekterat och börjat klia pga det.
Våran Vallack har kliat sig på svansroten nästan maniskt pga ett bett han fick. När jag tvättade rent och la lite helosan på så läkte bettet och han slutade klia sig.
Kolla upp extra noga om det är eksem eller bara en tillfällighet.

Men om du har erfarnhet så borde du kanske inte vara orolig för galoppen?
Fick intrycket av att du inte var så gammal heller, så var mest därför..

Jag är inte så gammal, 15 :P
Ja va nog lite otydlig, att den inte kan galoppskänkel gör inget, eftersom jag vet att jag kmr få hjälp med det, saken är den att ja undrade om det är normalt att inte orka komma upp i galopp, ja e dålig på att uttrycka mej men hoppas ni förstår

Om hon eksem så gäller det att du är beredd på en massa pyssel och en massa forskning. Det finns hur mycket som helst att lära gällande eksem och hur många olika sätt att behandla. Finns jättemånga inne på buke som kan ge gra råd och tips. Du måste tänka på att du har de extra pengarna som krävs för täcken, salvor osv.

Sen kan det ju bara vara så att hon haft en värre bett på svansroten som blivit lite infekterat och börjat klia pga det.
Våran Vallack har kliat sig på svansroten nästan maniskt pga ett bett han fick. När jag tvättade rent och la lite helosan på så läkte bettet och han slutade klia sig.
Kolla upp extra noga om det är eksem eller bara en tillfällighet.

OKej, jag såg att hon hade kliat sig i svansen och frågade ägaren, då sa hon "hon gillar att stå å klia sig men det är inget exem" , men ja tyckte det såg ut som det.

när jag fick min fjording var hon 4 år, kunde inte skillnad på höger och vänster galopp då förra ägaren bara gett vänstergaloppskänkel då hon tyckte det var "bekvämare" = hästen sprang som hon ville.
men det är ju bara att träna bort. som nån annan skrev, går hästen igenom besiktningen, KÖP!

Har du lyckats med att träna bort det? Hur gick du tillväga? :)

i övrigt så tror jag inte att det är några problem köp om det inte är några större fel och att du kan få hjälp..

Min travare kunde knappt gå i galopp när jag började jag var okunnnig och han hade inte gjort så mkt under det året innan jag fick honom, visserligen vet jag att han kunde nörmal galopp innan han vart "förstörd" av fodervärden..

galoppen gick i hundra nittio kunde ta upp sand med min hand på kortsidan. :P nu några år senare med hjälp hoppar vi 1.25 :D och nu är det en lugn och fin galopp om inte vi är ute o busar då går det lite fortare.

Okej, va kul å höra :) har nästan bestämt mej nu att de blir köp om hon går igenom besiktningen :laugh:

ja det är ju en 13 år sen eller nått sånt nu :grin:
fattningar på voltspår, övertydliga fattningar, extremt mycket beröm när hon tog rätt galopp. bommar på voltspår hjälpte också för att hon skulle fatta rätt. men framför allt träna träna träna!

Okej!
Tack så hemskt mkt för alla svar:)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar