Köpa eller inte?

Sv: Köpa eller inte?

hade min häst ute pa foder och hon gick mest i hagen omusklad och tjock dit och red och hon hade en pad uder sadeln, red en gang med den fick ite upp hästen i galopp gissar att det knep över ryggen nästa tur red jag barbacka för att kolla vad som var fel inga proplem hon sprang som en tok nästa tur sadel utan pad lika där sprang som en tok, kan vara flera faktorer sadeln för smal kniper över ryggen och hästen vill inte pga av smärtan samt ur kondition har ej de muskler som behövs#

jag hade mest brytt mig om exemet, de kan förvärras med tiden också.. kolla upp noga så den inte har mask eller så, för en exem häst e de mkt jobb med, dessutom e de synd om dom, ja hade inte velat ha en för ja tycker så synd om dom.... (om man inte tar hand om dom ordentligt)..

Säger som "Jonas", skulle "oroa" mig mer över det eventuella exemet.
Du känner inte att du vill hitta en fjording som är skolad,utan klitendenser? Bara tänker om det är värt att riskera?
Inte för att va världens pessimist nu, men hur gör dom då ute för att få henne i galopp,eftersom det tydligen går? Det är inte så att hon har ont ngnstans när hon rids på volten men att dom ursäktar det med att säga att hon inte kan galoppskänkel? Samma med kliandet. Ägarna vill ju ändå få hästen såld.
Kolla upp allt noga innan köpet går igenom, bara för att va på den säkra sidan. Synd om det skulle visa sig att du åkt på en nit:(

Jag är inte så gammal, 15 :P
Ja va nog lite otydlig, att den inte kan galoppskänkel gör inget, eftersom jag vet att jag kmr få hjälp med det, saken är den att ja undrade om det är normalt att inte orka komma upp i galopp, ja e dålig på att uttrycka mej men hoppas ni förstår

Ja, om hästen inte kan galoppskänkeln är det helt normalt att den inte galopperar när du gör en galoppfattning, eftersom hästen inte förstår vad du menar.:cool:

Om hästen inte förstår att den ska galoppera, varför blir du då förvånad när den inte gör det? Uppenbarligen orkade den ju galoppera med ägaren, som kunde göra sig förstådd med hästen.

Säger som "Jonas", skulle "oroa" mig mer över det eventuella exemet.
Du känner inte att du vill hitta en fjording som är skolad,utan klitendenser? Bara tänker om det är värt att riskera?
Inte för att va världens pessimist nu, men hur gör dom då ute för att få henne i galopp,eftersom det tydligen går? Det är inte så att hon har ont ngnstans när hon rids på volten men att dom ursäktar det med att säga att hon inte kan galoppskänkel? Samma med kliandet. Ägarna vill ju ändå få hästen såld.
Kolla upp allt noga innan köpet går igenom, bara för att va på den säkra sidan. Synd om det skulle visa sig att du åkt på en nit:(

Om ägarna har ridit in henne själv kan de ju omedvetet ha lärt hästen en annan galopphjälp, som är svår att härma. Jag skulle tro att det är så det ligger till.

Jag säger nog som de andra, det är varningslampa på om hästen har eksem. Jag har själv en eksemhäst och jag kan säga att det inte alls är kul. Bara i sommar har hon strimlat 4 täcken (och det var inte direkt de billiga varianterna), gjort av med fler huvor än jag kan räkna till och jag smörjer henne och försöker hjälpa så gott jag kan.
Men kul är det inte, det känns hemskt när man inte kan få det att bli bra oavsett hur mycket man försöker.
Och förra året visade hon nästan ingen eksem alls men i år är den väldigt kraftig och jobbig. Så du kan aldrig vara riktigt säker på NÄR det ska bryta ut och hur mycket.

Men tack vare att jag är så noga med att hon alltid är täckad, har huva och är insmord så har hon *peppar peppar* i stort sett all man och svans kvar i alla fall. Men när hon lyckats få av huvan så är det INTE kul när man kommer ut ett par timmar senare för då är det inte mycket päls i ansiktet på henne. :(

Men är man villig att lägga de extra tusenlapparna under sommarmånaderna på täcken, huvor och salvor om det vill sig illa så tycker jag du ska slå till. :) Själv kommer jag aldrig att köpa en eksemhäst igen.

OKej..

Mabuse: Jag blev förvånad eftersom de sa det inte förens jag hade försökt ett bra tag, och när ägaren fick galopp på henne var det på hemväg i skogen, jag red henne bara på volten.

Angående exemet, det var bara i svansen (än så länge iaf) och det va inte helt avskavt, det syntes bara att svansen va "rufsig" och det är ju ändå i slutet av sommarn så det kanske inte är så farligt? Kan exem bli värre med tiden, asså om de ba e lite nu att det blir mer å mer sen?

Inte så ovanligt att skogsmullar inte vill galoppera på volten/böjt spår.
De har aldrig gjort det och har inga muskler till det, svårt att böja sig etc.
Var likadant med min skogsmulle, tog mkt träning innan han vill galoppera på böjt spår, men när man väl kommit dit, då jävlar :love:

Angående exemet, det var bara i svansen (än så länge iaf) och det va inte helt avskavt, det syntes bara att svansen va "rufsig" och det är ju ändå i slutet av sommarn så det kanske inte är så farligt? Kan exem bli värre med tiden, asså om de ba e lite nu att det blir mer å mer sen?

är du säker på att det är eksem då? är det bara "rufsigt" kan det ju också betyda att h*n bara kliat sig. min gör det jämt, lite trist då svansen blir rätt ful, men hon är eksemfri iaf..

Om ägarna har ridit in henne själv kan de ju omedvetet ha lärt hästen en annan galopphjälp, som är svår att härma. Jag skulle tro att det är så det ligger till.

Det kan stämma! Jag kunde knappt fatta galopp på min ponny när jag köpte henne, och hon var i tävlingsform och utbildad FEI dressyr. :p

är du säker på att det är eksem då? är det bara "rufsigt" kan det ju också betyda att h*n bara kliat sig. min gör det jämt, lite trist då svansen blir rätt ful, men hon är eksemfri iaf..

nej , jag är inte säker, ägarn sa oxå att det inte va exem men man vet ju aldrig

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar