Köpa dressyrhäst-Varifrån? Privatperson?? försäljningsstall??Rekommendation?

F

Fitness

Nu har jag börjat fundera på att köpa en egen dressyrhäst efter att ha haft två foderhästar jag inte trivts med.

Jag vill köpa en välriden häst som har tävlat med bra resultat t.o.m. de senare LA programmen. Hade tänkt mig ett pris på mellan
70-100 000.

Frågan är VAR jag ska leta för att hitta en bra häst! Har hört att försäljningsstall ska vara bra, men tar inte de mest in hästar från Tyskland och liknande? Vad jag har hört så brukar tyska dressyrhästar inte hålla särskilt länge då de rids in tidigt osv...Eller har jag fel?? :crazy:

Skulle ni rekommendera att köpa från privatperson eller försäljningsstall i första hand??

Sv: Köpa dressyrhäst-Varifrån? Privatperson?? försäljningsstall??Rekommendation?

Jag tycker att försäljningsstallen tar in mycket skräp. Det är ju större risk för massa onödig smitta med tycker jag. Jag hadde nog letat privat.//bonny

Sv: Köpa dressyrhäst-Varifrån? Privatperson?? försäljningsstall??Rekommendation?

att generalisera tyska hästar är fel, mkt fel. Felaktigt ridna hästar går sönder.

du ska i första hand bestämma dig för vad du vill ha för häst, sedan kan du du kolla anonser och se vad en häst som motsvarar dina krav kostar.
privatpersoner har en stooor tendens att försköna sina hästar, och försäljningsstallar tar överpriser då de måsta gå med vinnst.

kolla annonser på annonssidan här och ridsport.

Okej, tack för upplysningen.
Jag är rätt säker på vad jag vill ha för häst.

Jag tycker att försäljningsstallen tar in mycket skräp. Det är ju större risk för massa onödig smitta med tycker jag. Jag hadde nog letat privat.//bonny

vart lite nyfiken på vad för smitta du pratar om skulle vara vanlig hos försäljningsatallar.
gärna ngn typ av källa för dina anklagelser.

sen måste jag ju påminna om att majoriteten av elithästarna i alla grenar är köpta från försäljningsstallar....

Försäljningsstall tar iaf inte bara in från tyskland.
Jag upplever att vissa privtspersoner (inte alla men några) kanske inte vet exakt
hur mycket dom behöver berätta..
Jag menar privat personer har inte lika mycket erfarenhet i
en häst som tex krubbiter dom kanske inte tror dom behöver
berrätta det..
Om du fattar...
Då kan jag tycka försäljningsstall är proffigare..
Sen tyckr jag att privat personer tar oxå ofta lite överbetalt
för sina(inte alla men vissa) medans försäljningsstall(oftast) vet
priserna(marknaden)..
Sen ska du akta dig och hitta ett seriöst stall i så fall det finns
som sagt mycket skräp!
Men kanske lite blanding?
Du kan oxå ta hjälp av en som förmedlar hästar?
Dom har ju mycket kontakter...

MVH

Aja det blev lite rörigt :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är bra att sätta in köpes-annons på gratissidorna på nätet. Då kan du skriva en kravspec och låta säljarna komma till dig, på köpesannonser svarar både privatpersoner och försäljningsstall.
Be om bilder och film så kan du sitta hemma i lugn och ro och gallra ut vilka du vill åka och titta på...:banana:
Lycka till!/Malin

fast det är lite skillnad på såna stall som säljer elithästar och såna som tar in "skräpet" från tyskland och säljer till överpris här....:crazy:

främst från tyskland och holland kommer det många hästar med skador i bagaget, som inte syns för man satt igång dom ordentligt. känner flera som råkat ut för detta.

visst finns det massor av fina importer, och dom är ofta väldigt välridna. men välj i såna fall ett stall med mkt mkt goda referenser. och hästarna ska se bra ut, köp inte något tunnt och omusklad! dom brukar säga att hästarna blivit så under transporten. säkert, tappar 150kg och alla muskler på 15 timmars resa... :smirk:

jag valde att köpa från en svensk uppfödare, kändes tryggare.

Om du har en stor krets av hästmänniskor runt dig så tycker jag det bästa är att sprida ryktet bland dem att du letar häst. De allra bästa hästarna brukar alltid gå genom kontakter och hinner aldrig till anonnsmarknaden (och med bästa menar jag inte alltid de som tävlat högst och mest framgångsrikt, utan vettiga, stabila och utvecklingsbara/väl utbildade hästar).

Näst bästa sättet är anonnser. Men har man långt att köra för att titta på hästen så skall man be om film först. De flesta säljare upphöjer sina hästar ngt enormt och man blir ofta väldigt, väldigt besviken när man väl kommer ut och tittar (om man inte sett film innan). Har de bra tävlingsmeriter ökar chanserna för att det skall vara ngt som är trevligt att rida. Men då ska det vara reella meriter och inte bara att hästen är "utbildad" eller startad (och det skall vara resultat från minst regional. Ev lokalt. Klubbtävling har däremot oftast alldeles för höga procent som inte motsvarar normal-verklig bedömning)

Försäljningsstallen aktar jag, som regel, mig väldigt noggrant för. För det mesta handlar det om väldigt medelmåttiga individer som de ridit upp under en kortare period och som de med utrustning och fina ord försöker få att både se, låta och verka bättre än vad de är. Är oftast allt för höga priser också i förhållande till vad du får. Den ytterst lilla utb de lagt på dem är oftast enb till nackdel för att den gått för fort och varit för hård.

Men sedan finns det ju bra försäljningsstall också. Oftast med en duktig namnkänd ryttare i spetsen. Där brukar man kunna hitta bra hästar, dock ofta till lite högre pris.

Att ta kontakt med uppfödare är också ett alternativ. Ofta kan det finnas väldigt trevliga hästar som blivit över och som det finns potential i äv om de oftast är väldigt outbildade. Fördelen är att de ligger lägre i pris. Men för att få riktig glädje av hästen gäller det då att man har god skicklighet själv eller tillgång till mkt, ofta och bra tränarhjälp.

Men som sagt, det bästa tycker jag är via kontakter alt genom annons (ridsport tycker jag har bäst urval. Bland gratisannonserna ligger allt för mkt skit och det tar sådan tid att sålla bort de dåliga).

Har svenska uppfödare bara unghästar eller har de utbildade hästar också`??

det varierar beroende på hur gammla dom är när dom säljs. men finns en del utbildade 5-6 åringar tex.

ska du ha en äldre häst så kan man ju kolla upp vad den gjort om du köper en som har varit i sverige, sånt är svårare om man köper från utlandet.

Okej, ja, jag hade tänkt mig en lite äldre än 5-6 år. Kanske mellan 8-12 år.
Jo, de verkar nästan smartare. Har bekanta som köpt från utlandet, i flera fall har dessutom hästarna haft dolda skador som visat sig efter några månader.

Jag köper min nästa häst genom min tränare, jag orkar inte med ett till "misslyckat" köp så jag tar det säkra före det osäkra.
Allt beror på vem du köper av, vad de har för referenser och kolla gärna upp vad hästarna hamnat (om du köper via försäljningsstall) och vad de gjort, om de hållt etc så kanske du får ett hum.
Vad jag skulle göra är att kolla mindre kända försäljningsstall och försöka hitta en pärla där, de har ofta humanare priser och tar inte hästarna lika hårt som regelrätta utbildnings/försäljningsstall.

Tidigare har jag köpt 5 hästar via privatpersoner och 1 häst från uppfödaren samt lånat en ponny av en klubbkamrat. Dags för ny strategi denna gången och tror jag har hittat en bra häst för en bra peng som duger åt mig, dock köper jag yngre då jag inte har råd med något ens nära färdigt.

Jag valde att köpa en häst av en svensk uppfödare. Dessutom kände jag till henne sedan tidigare eftersom jag hade anlitet henne som veterinär till min hundar tidigare.

Nu köpte jag visserligen en unghäst men jag vet att hon även har sålt äldre hästar. Hon gjorde inte speciellt mycket reklam för sina hästar utan frågade mest om varför jag ville köpa en såpass ung häst (3-åring) och om jag förstod vad det innebar att ha en unghäst.

Väldigt seriös tycker jag. Det var uppenbart att hon var mest mån om att hästen skulle komma till ett bra hem. Besiktning på klinik ingick i köpet plus att jag även valde att exportröntga. (Det fick jag dock betala själv)

Skulle inte tveka att köpa häst från den uppfödaren igen eftersom jag upplevde henne som rak och ärlig plus att jag fick en helt underbar häst. Men om hon inte skulle ha något lämpligt till salu skulle jag först och främst titta på svenskuppfödda hästar.

Lycka till och hoppas att du, liksom jag har hittar din drömhäst!

Lite OT här, men vad har hänt med din fina med stor bläs?

*kl*
Blir det fler inlägg om att "pm:a mig" eller var kan jag hitta, så ryker tråden.

/B_A_L, moderator

jag skulle rekommendera en bra häst du trivs med oavsett vem som säljer den.

att dra alla tyska hästar över en kant är helt galet! det finns massor av hållbara och bra tyska hästar. dom som märks mest är ju dom som är dåliga, det är sånna det pratas om. detta kan ju bero lite på att vi har sånna försäljningsstall i sverige som tar in skiten och säljer dyrt, men det finns även väldigt seriösa försäljningsstall som tar in bra hästar! så att dra alla över en kant är väl att säga att alla blondiner är dum i huvudet.

Lite off-topic kanske men för en häst som gått de senare LA programmen och i en hyfsad ålder (6-12) får du betala betydligt mer än 70-100.000. I alla fall om den ska ha gjort programmen bra, dvs placerat sig.
Jag köper ju några hästar per år (och säljer några också förhoppningsvis:p) så jag har hyfsad koll.
Har själv köpt ett par tyska importer (iofs på rekommendation och inte genom förs.stall) men de är mina stjärnskott just nu. Men det finns jättefina svenska uppfödningar också!
Lycka till!/Malin

Han är dålig, vi vet inte riktigt vad men det verkar som om det skulle sitta på undersidan av ryggraden/långt ner, han blir "dålig" efter pass då han gått riktigt bra och gått samlat i högre form, funkade upp till stadig LA men i högre form etc krackelerar han, nu går han inte alls och har tappat allt. För att göra en lång historia kort, vi har haft problem till och från, har hela tiden trott att jag inte kunnat matcha honom men det är uteslutet numera.
Fruktansvärt sorgligt, har ÅB på måndag och det bådar inte gott :(

Usch vad trist :cry:

Jaja, ska sluta kapa tråden nu iaf ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 854
Senast: Sporthorse
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 641
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka