Köpa 17årig häst, gammalt?

Spraka

Trådstartare
Jag som letar häst hade tänkt mig någon mellan 5-10år.
Har fastnat för en på 17år nu som jag fått rida och är till salu. Ganska mycket äldre än vad jag tänkt mig.
Är 17år gammalt på en islandshäst? Vill ju ha en fullt ridbar häst i många år framöver.
Och skulle vilja ha ett föl i framtiden. Finns det nån gräns för ålder, för hur sent man kan ta föl på sin häst?

Sv: Köpa 17årig häst, gammalt?

17 år är i sig inte gammalt, men om man önskar en fullt ridbar häst i många år framöver så är det kanske inte optimalt. Hästar kan mycket väl hålla sig fräscha både till 25 och 30 års ålder men ska man rida för fullt gå på kurser, tävla och så vidare så behöver man oftast yngre förmågor och någonstans runt 25 ta och ge på några år så börjar åldern ta ut sin rätt.

Det är ju ganska gammalt om man vill ha en häst att rida, som ska hållas fräsch och i full kondition i flera år framöver. Beroende på vad man vill ha hästen till självklart! För skogsridning och lättare arbete kan ju en häst hålla länge, vi har en 30 åring i stallet som rids kortare skogsturer då och då och han är pigg och fräsch och har mig veterligen aldrig någonsin varit halt eller skadad på något vis :)

Har hästen haft föl innan? Jag tycker att det kan bero lite på om den haft föl innan eller inte vid vilken ålder dom "senast" kan sättas i avel. Men det kanske bara är jag också, vad vet jag :)

Beror ju också på vilket skick hästen är i nu. Min är 19 nu, köpte honom när han var 17. Han har hela tiden varit i toppkondis och är en hel del tävlad. Jag räknar med att kunna tävla och rida på för fullt rätt länge till så länge han håller sig fräsch. Vilket jag tror han gör:)

Bero helt på hästen vi har med köpt en som var 17 vid köp. Han är piggast av alla. Har hästen haft föl tidigare kan den troligen få igen, jag hade dock kollat livmodern på en äldre häst innan köp och sista levande fölet är mer än 2 år tillbaka.
Men tycker jag om hästen och priset är ok i förhållandet till åldern, hade jag inte tvekat och bra föl kan man även köpa till mycket bra priser om det inte skulle fungera.

Min första islandshäst köpte vi när han var 24 han var världens piggaste och kunde lätt gå flera timmar om dagen om han fick.
Jag var iväg på läger med honom strax efter att jag köpt honom och de flesta såg chockade ut när jag sa hans ålder för han pinnade på i högre tempo än de yngre hästarna på lägret.
Han höll i ridningen fram till att han var 30 sista året red jag honom mest barbacka på lösa tyglar lullandes i skogen bara för att han tyckte att det var det bästa som fanns att göra.
Han fick en infektion i ett knä som inte blev bra så vi valde att ta bort honom istället för att bråka med honom och ta honom till klinik osv...

Kompisen köpte en 22 årig valack till sin dotter, han är också piggare än piggast (numera 24) och skulle också gärna fara runt i skogen i flera timmar om han fick har heller aldrig varit sjuk eller skadad.

Allt beror ju på hur hästen är och om den tycker det är ok och om den håller så är det ju bara att tuta och köra.

Bara för att man köper en yngre häst finns det ju ingen garanti för att den ska leva i alla år heller. Kompisen köpte en 5 åring när han var 6 trampade han på en spik så fick hon ta bort honom, hästen efter det var 6 år blev 7 år gammal då den fick diabetes och hon fick ta bort den med.
Vi hade ett 12 årigt sto som fick fång som vi också fick ta bort.

Bero helt på hästen vi har med köpt en som var 17 vid köp. Han är piggast av alla. Har hästen haft föl tidigare kan den troligen få igen, jag hade dock kollat livmodern på en äldre häst innan köp och sista levande fölet är mer än 2 år tillbaka.
Men tycker jag om hästen och priset är ok i förhållandet till åldern, hade jag inte tvekat och bra föl kan man även köpa till mycket bra priser om det inte skulle fungera.

Ja, vår ålderman är nu inne på sitt 27 år, pigg som en nötkärna. Ska man ha någon åsikt om hans status så skulle det vara tänderna nu, förr hade han utslitna bakben men inget som visat några problem på de senaste 5 åren trots att vi kollar lite då och då.

köpte våran när den va 18 år. mager och omusklad men dock väldigt trevlig som individ. Hon är nu 24 år och är tävlad upp tom LA dressyr iår. Ångrar inte köpet av henne. Bästa vi gjort. Glädjs med varje dag, månad, år som vi får med henne. Vi tog föl på henne när hon va 20....

oj, sorry, såg inte att det var islandshästtråd, min är ingen islandshäst, men ändå.

Jag ska köpa en 25-åring i sommar. Han är i bra kondis och är välmusklad.

Att ta föl på ett sto i den åldern beror väl lite på om hon haft föl tidigare, vilken kondis hon är i och om det går att få henne dräktig. Fertiliteten avtar med åldern, precis som hos människor.

Det beror på hur hästen har tränats under sina år, är den i full kondis nu?

Ang föl så går det ju att ta föl på äldre hästar om de har haft föl tidigare i sitt liv.

En annan viktig sak är försäkring, är hästen försäkrad? Vad gäller?
Många bolag ger mycket dåliga försäkringsvillkor och vissa vill inte försäkra alls alternativt är mycket dyra.

Med önskan om att ta föl så skulle jag säga att det är en risk. Livmodern börjar åldras vid 16 och om den ska vara lika fräsch efter det så krävs att stoet går kontinuerligt i avel.

Köpte våran nu snart 22-åring månaden innan hon skulle fylla 17 år. En då överviktig och omusklad häst som idag är smal, pigg, snygg, frisk och välmusklad. Ingen tävlingshäst, men det var heller inte det jag ville ha, en underbar kompis som rids 6 dagar i veckan både på volten och i skogen. Så lycka till med din ev nya häst :)

Det beror på hur hästen har tränats under sina år, är den i full kondis nu?

Ang föl så går det ju att ta föl på äldre hästar om de har haft föl tidigare i sitt liv.

En annan viktig sak är försäkring, är hästen försäkrad? Vad gäller?
Många bolag ger mycket dåliga försäkringsvillkor och vissa vill inte försäkra alls alternativt är mycket dyra.

Liv börjar väl bli sent att teckna om det ens går men veterinätvård går nog.

Liv börjar väl bli sent att teckna om det ens går men veterinätvård går nog.

Nu kan man teckna liv betydligt längre på raser som Islandshäst, detta gäller även shettis samt araber. Och de flesta bolag har 2 eller 3 år + än för övriga raser.

Russ räknas inte dit, så därför är kanske ett sådant besked inte så förvånande.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 647
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka