Köp/igångsättning av ridskolehäst, hur skulle du göra?

Sv: Köp/igångsättning av ridskolehäst, hur skulle du göra?

Iofs kunde det kanske vara idé att ta hjälp av en hjälptygel för att lära honom att gå rätt (det är ju så de ska fungera). Beror på hur skicklig du själv är, naturligtvis. Men går han med huvudet i taket så befäster han ju det.

Hur går hästen när du själv rider honom, slappnar han av och kommer till arbete då? För i så fall behöver du ju inte hjälptygeln, förståss.

Nu har jag inte ridit honom utan hjälptyglar på länge (vi får tydligen inte bestämma sånt själva längre..), men han kan kännas rätt spänd och det blir lite "lugna ned"-tänket. Halvhalter, lugn sits, mjuk. Då mjuknar han.

Någon thildemantygel kommer jag inte rida på, eftersom man känner att han blivit väldigt avtrubbad i munnen av den. Han lyssnar, men man märker ju klart av åren på ridskolan. I slutet av ett ridpass kan han dock vara ganska mjuk och han har en väldigt positiv attityd till arbete. Jag tänker mig att om man är (kanske med en martingal på?) i skogen och börjar bygga upp muskler osv med hjälp av klättring och offroad i skritt. I skritten kan han nämligen slappna av ganska bra. När det fungerar och han litar helt på min hand (han har säkerligen blivit dragen ordentligt i munnen ett flertal gånger då vissa ridskoleryttare är väldigt bra på att få panik när de rider pigga hästar) så kanske man kan börja trava i backar osv, där han måste använda ryggen?

Jag glömde ju att svara dej:o

Jag tror att du får vara beredd på att han springer lite. Låt honom göra det så länge det inte känns obehagligt eller farligt.
Rid mycket med sätet och rama in honom med hjälp av dina skänklar, så länge han går rak så är det ingen fara om det går lite snabbare än vanligt, låt honom gå med huvudet bland stjärnorna, tids nog lär han sig att han inte behöver streta emot en tygel som inte längre finns.
Rid mycket i varierande teräng så att han får lyfta på benen, men tänk på att han kan slå i benen mycket i början så att du använder bra benskydd.

Sedan tycker jag att du ska fråga varför han har gått med inspänningstyglar och göra en ordentlig veterinärbesiktning på klinik så att du vet att han inte har tagit skada av att gå som han har gjort.

Det där ska jag absolut tänka på :)

Ang. dessa hjälptyglar verkar hela ridskolan vara helt insnöad på dem :mad: Vareviga problem löses med thildemantyglar där, tyvärr. Riktigt trist. Han har ju som sagt lite go, och för honom har det väl handlat om att ridskolekidsen ska kunna kontrollera honom. Själv tror jag inte på det alls och en av anledningarna till att jag vill köpa honom är ju onekligen lite ett räddningsförsök.

Det där med besiktning på klinik har du ju tokrätt i. Hade inte ens tänkt på det. Självklart ska han bli besiktigad på riktigt *antecknar* :laugh:

Om du bara brukar lulla runt på led när du rider ut så skulle du VERKLIGEN behöva rida ut tillsammans med en instruktör och lära dig arbeta hästen utanför ridbanan, lära dig utnyttja terrängen på bästa sätt för att dressyrövningarna ska bli effektiva o s v!!!

Och när har jag sagt att JAG gör det?? Nu pratade vi väl om att rida ut på ridskolor? Tror du att det är så det går till där? Att man får lära sig arbeta hästen och utnyttja terrängen? :rofl: För där får man lulla runt på led!

Men du har väl kontroll över hästen du rider själv? Låt dem andra lulla runt och försök utnyttja naturen "på led". Skänkelvikningar, skolor, böja i svängar, övergångar, om du går sist i ledet även halter! Så fördrev jag min rida ut-tid på ridskola :)

Nu kanske inte du rider på ridskola, men as you see finns det möjligheter för den som tycker att man bara gör ingenting på ridturerna. Vissa ridelever kanske borde inse att man kan göra saker fast inte ridläraren har sagt åt en ;)

Senast ändrad av en moderator:

Alltså jag blir rädd när jag läser den här tråden. Är ridskolorna verkligen så hemska eller är det bara ni som har haft otur eller har dålig koll eller lystnar på allt ni hör?!

Nu säljer inte vi ridskolehästarna men om de skulle göra det så behövs det verkligen inte någon slags rehabilitering?! Okej att du skulle köpa den efter betet, men det är väl bara att sätta igång den som man skulle gjort med vilken häst som helst? Sen säger du att den är pigg så den behöver säkert röra på sig rätt mycket. ALLA våra hästar går på thidemantygel men det är inga problem om duktigare ryttare rider utan, de är som vilken "vanlig" häst som helst.

Faktum är att när vi sen pensionerar våra hästar brukar det snarare gå utför för dem, de har svårt att hålla hullet, blir olyckliga osv.

Sen ang. uteritter. Alla våra grupper "måste" rida ut 1-2 ggr/termin och visst finns det de som inte vill rida ut, men då får de avboka sin lektion, inte ställer vi in några uteritter för att de inte vill/vågar rida ut. Sen under sommarhalvåret rider vi om vädret tillåter ute på ridbanan istället för i ridhuset. Plus att vi går ut mycket med grupperna som fram - eller avskrittning då de går i ridhus.

Ridskolan är väl inte precis "hemsk". Hade inte den funnits så hade jag ju aldrig fått möjligheten att lära mig rida.

Om "rehabilitering" behövs beror väl helt på vilken häst och vilken ridskola det är. Just den här hästen är en härlig kille som enligt mig inte passar in där. Måste man ha så hårt spänd inspänningstygel på en häst och det går så långt att man har det på alla lektioner, ska inte hästen stå där. Det är min åsikt. Jag har sett honom bli otrevligare i boxen och stummare i munnen (mycket ridning för hand). Så ja, jag tror att han kommer behöva lite jobb för att kunna slappna av och lita på min hand igen. Sen tycker jag inte att någon häst ska behöva gå med den så hårt spänd som man har på många hästar.

Jag kan inte säga hur det är på din ridskola, utan kollar bara på hur det är på min. Och jag tycker inte om hur det ser ut där, jag vill ta hästen där ifrån. Många kan säkert tycka att hästhanteringen där är bra.

Får jag förresten fråga varför ni har thildemantyglar på alla hästar där? Vad är anledningen, och har man verkligen sett till varje hästs enskilda behov om varenda en har det?

Men du har väl kontroll över hästen du rider själv? Låt dem andra lulla runt och försök utnyttja naturen "på led". Skänkelvikningar, skolor, böja i svängar, övergångar, om du går sist i ledet även halter! Så fördrev jag min rida ut-tid på ridskola :)

Nu kanske inte du rider på ridskola, men as you see finns det möjligheter för den som tycker att man bara gör ingenting på ridturerna. Vissa ridelever kanske borde inse att man kan göra saker fast inte ridläraren har sagt åt en ;)

Ja i dom mer avancerade grupperna, men 1-3 här får verkligen inte lära sig sådant.
Näe jag går inte på ridskola, gick där 2-3 månader sen började jag privat istället.

Fast dom orutinerade har ju verkligen nytta av att lära sig kontrollera hästen utanför ridhusets väggar

Fast de orutinerade får knappast rida ponnyer som är svårkontrollerade. Här är det som hos josefinefred, dock inte samma ridskola. Jag har ridit ut en gång i gruppen, men vi var enbart 2 stycken just vid det tillfället. Det blev skritt och trav på led, vi fick inte lära oss att " utnyttja terrängen ". Vi fick se exempel på ridlärare som satt i telefonen, med tuggummi och stannade 10 min för att prata med en mötande ryttare. Inte kul. Så går ridturerna till här, att grupperna rider på led omväxlande skritt och trav. Och våra ponnyer är inga svåra hästar, de lunkar på led, så nej, jag tycker inte uteritterna jag deltagit i ( vid hand/på ryggen ) gett någonting.

Det där skulle aldrig vara ok på min ridskola. Alla ska gå i samma gångart, så övergångar och halter är inte ok. Skrittar man ska hästarna helst gå på lång tygel, och då är det svårt att få till skolor etc. Och 90% av uteritten är i skritt.

Jag anser att man lär sig något även i skogen, hästsporten är inte endast ridningen. Utan allt omkring den, hur hästen fungerar som flyktdjur och dylikt. Ridskolan jag red på rider alltid ut varannan lektion, oavsett kunskaper. Majoriteten ryttare samt alla hästar uppskattar det väldigt mycket.
Ridskolor är ju till viss del ett förberedande för ett hästägande, lär man inte sig hantera hästen i det fria redan i ridskolan tycker jag inte ridskolan tar det ansvar det är ämnat att göra.

Som jag påpekade nyss bygger inte ridsporten på att bli en bättre dressyrryttare (läs ridhusryttare).
I skogen lär man sig hur hästarna beter sig i det fria, ett ridhus är långt ifrån det fria. Man lär sig även hur man beter sig i trafiken, vilket är väldigt värdefullt om man tar steget till en egen häst då det kan uppstå situtationer då det är direkt nödvändigt.

Nu vet ju inte jag vad du har haft för erfarenheter av ridskoleuteritter men jag tycker du var väldigt generaliserande, för långt ifrån alla lullar runt i skritt.

Fast att hantera hästen i naturen lär jag mig bättre och hellre på egen hand med en medryttarhäst. Efter mer än 20 år som ryttare lär jag mig inte så mycket på att skritta ut på led, faktiskt. Det känns också onödigt att betala en välutbildad tränare för att skritta ut med mig, det kan jag ju göra på egen hand.

Ridläraren betalar jag ju för att träna - kravlösa uteritter där man lär sig hantera hästen har jag medryttarhästen till. Ridskolan är träning för tävling, i alla fall för min del.

Men en ridskola är ju i grunden till för nybörjare, och man kan inte, (eller inte jag i alla fall) förvänta sig att alla elever har ridit i 20 år.
På ridskolan jag red var det inte bara skritt i skogen, utan alla gångarterna.
De duktiga ryttarna varvade cantring/klättring samt terränghinder.

Men vi har väl olika uppfattningar om ridskola.
Min uppfattning är träning inför ridsporten.

Men en ridskola är ju i grunden till för nybörjare, och man kan inte, (eller inte jag i alla fall) förvänta sig att alla elever har ridit i 20 år.
På ridskolan jag red var det inte bara skritt i skogen, utan alla gångarterna.
De duktiga ryttarna varvade cantring/klättring samt terränghinder.

Men vi har väl olika uppfattningar om ridskola.
Min uppfattning är träning inför ridsporten.

Ridskolan till för nybörjare?:confused: Varför tror du det? På många ridskolor, min bland annat, finns inga nybörjare alls. I de grupper jag rider har de flesta ridit i tjugo år.

Ridskolan är helt enkelt ett sätt att hålla igång ridningen och träna/tävla för den som inte har råd eller tid till häst på heltid. Det är ju just tävlingsmöjligheterna och träningen som gör att jag rider på ridskola, eftersom det är ganska svårt att hitta medryttarhästar man kan tävla och träna regelbundet.

Det säger sig ju självt att det måste bli lugnare rundor när man ska rida tio stycken på led, än när man är ute ensam. Dessutom, känns som slöseri att betala en tränare för att hålla mig sällskap i skogen.

Självklart ska man ändå rida ut ibland för hästarnas skull, men någon egen träning är det inte. Och jag skulle inte i längden betala 250-300 kr för att rida ut en timme, om vi gjorde det ofta.

Kan ni inte ta det här i någon annan tråd, hehe? Börjar bli lite för mkt OT här i think.

Det där skulle aldrig vara ok på min ridskola. Alla ska gå i samma gångart, så övergångar och halter är inte ok. Skrittar man ska hästarna helst gå på lång tygel, och då är det svårt att få till skolor etc. Och 90% av uteritten är i skritt.

Exakt! det är det jag menar med att man får lulla runt på led. Och jag tror ingen känner sig så lockad att betala för det.

Om den inte har det bra där, är det ju en sak. Men många tycker jag verkar ha så lätt för att anta att alla ridskolehästar har det så illa...

Våra hästar har inspänningen för att de inte ska komma så högt upp med huvudet att ryggen hamnar i botten. Säger inte att de arbetar korrekt eller något sådant, men det sparar ryggen från det allra värsta då ryttarna får lättare att sitta följsamt på en häst som inte går i en orolig form. Sen är den så löst spänd att den inverkar inte då hästen går med huvudet i sin normala position, den hänger alltså fritt. Visst ser vi till varje individs behov, vissa har den ju lösare än andra. Men den tvingar aldrig huvudet in i en onormal/stöpt/oärlig form, då har man spänt den för hårt.

Man har ju sett vad man har sett, liksom. Jag har faktiskt aldrig riktigt varit på en ridskola där jag verkligen gillade hästhanteringen.

Det där låter vettigt. Så länge hästen litar på handen och kan ridas i riktig form av duktig ryttare då och då.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 341
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad