Köp av äldre häst?

L

l0ewe

Jag ska köpa min första häst, en jättefin och fräsch ponny som är 17 år, alltså född 1992.
Nu börjar folk lägga sig i och säga att det är alldeles för gammalt.
Jag kommer växla mellan att rida i skogen med lättare dressyrpass, ingen stenhård träning dagligen med andra ord. Tror ni det är någon fara, kommer hon hålla mer än kanske 2-3 år? Något speciellt i den dagliga hanteringen jag ska tänka på? Tänker bara på många ridskolehästar som är över 18 och går flera timmar om dagen med mindre duktiga ryttare i sadeln..

Sv: Köp av äldre häst?

Om ponnyn är frisk, fräsch och går igenom besiktning så ser jag inte vad som skulle vara problemet. Tvärtom är en äldre häst utmärkt att ha som första häst/läromästare! När jag var liten hade vi en ponny som blev 32 år gammal, mammas gamla tävlingsponny som fungerade utmärkt för oss barn att åka runt på och hantera.

Jag tycker inte att det finns något att tveka om, kör på! Lycka till :)

Jag köpte min halvblodsdam som 17-åring, 2001, till promenad och eventuellt avel. Idag är hon alltså 25 år...

Hon rids eller tränas vid hand, 5-7/dgr i veckan... maj-oktober och 3-4/dgr i veckan nov-mars. Det blir lätt träning dressyr varvat med uteridning, promenader vid hand, longering eller tömkörning (15 minuter upp till 1.5 timme, oftast mellan 20 och 40 minuter när det gäller ridpass eftersom mattes kropp inte håller ihop). Rider även för instruktör en gång/veckan och ridläger en gång/år.

Fodrar med analyserat grovfoder, foderstatsuträkning och öga, regelbunden tandkoll och kontakt med veterinär vid minsta tveksamhet om övrig hälsostatus (kostar aldrig att ringa och ingen fråga är för dum att ställa). Extra tilläg av vitaminer o biotin vid behov. Tokosel på heltid, sen en kort tid tillbaka efter tips från veterinär, vi får se vad det ger.

Damen är pigg o fräsch och ser inte ut att vara de 25 år, hon är. Givetvis har hon sina perioder med trötthet i kropp o ben, precis som sin matte och då agerar vi utifrån det, med vila och extra pyssel.

Pga förestående operation, har jag skaffat medryttare. Då hästen annars skulle åldras ganska omgående av att ställas av.

Så, bry dig du inte om olyckskorparna. Sjutton år är ingen ålder på en häst.

/IH

Kan berätta att min kompis har en medryttar häst som hon tränar och tävlar och den hästen är lika pigg som e 5åring! tränar hoppning varje vecka, rider 6 dagar i veckan och tävlar! hästen är 18 år, ålder är inget problem. Har ju sett en 21 årig häst gå hög fälttävlan & 18 årig häst som tävlar 150!

i mitt förrförra stall fanns en ponny som fyllde 31 när jag var där, och han reds fortfarande. skit i vad andra säger, känns det rätt, är det rätt=)

Min ponny var 15 år när hon kom till mej och är idag 31 år :laugh:
Strunta i vad de säger ,de har kanske ingen erfarenhet av äldre ponnyer själva och TROR det spelar så stor roll.
För mej är en 17 -åring inte gammal ,vi hade som roligast då :D
Köp ponnyn om du gillar den ,det är du som ska rida och ta hand om ponnyn inte dom :angel:

Jag förstår delvis dom som anmärker på åldern. När jag skulle köpa häst så fastnade jag först för en 16-åring och min tränare, som jag diskuterade mycket med, var väldigt tveksam. Hon resonerade såhär: det tar ca. 2 år att bli riktigt samspelt med sin häst och riktigt lära känna varandra, och då är hästen 18 år (19 i ditt fall). Och då kan man fundera över hur många "friska" år man har kvar tillsammans när man liksom börjat komma till skott med varandra. Dessutom så sätter försäkringsbolagen in begränsningar över 16 år (tror jag det är).

Det hela slutade med att jag köpte en 10-åring och jag måste säga att jag tycker det känns skönt, jag kan se framåt i ett längre perspektiv och veta att jag har henne med mig (peppar peppar). Just nu har jag t ex pga utlandsjobb fått lämna henne på foder ett år - hade jag lämnat en häst som var nästan 20 hade det känts knepigare tror jag, men nu vet jag att jag får jag tillbaks en 12-åring och jag känner inte att jag går miste om mycket av vår tid tillsammans.

Det handlar om att tänka i ett längre perspektiv, typ - hur har jag det om t ex 5 år, 8 år - vill jag ha en ponny i den åldern då, har jag råd att hålla den om jag tycker den blivit för gammal för vad jag vill och köpa en ny (jag hör till dom som inte tycker man ska sälja hästar som är en bit över 20). Alltså, tänk inte bara på hur frisk just denna ponny är just nu utan tänk längre.

Men om du är kär så finns inte så mycket att göra :) Lycka till hur du än gör, superkul med första egna hästen! :banana:

En häst som stog på ridskolan förut reds dagligen till 26 års ålder. Mest nybörjare lektioner men en och annan avancerad och mycket hopptävling blev det ;) Jag tycker inte att 17 är någon ålder för en ponny :p

Jag tycker inte man ska titta så mycket på åldern om det inte är så att man specifikt är ute efter just ålder (ska den gå 5-års Breeders behöver man ju en femåring eller sexåring med föl). Om hästen motsvarar dina förväntningar ridmässigt och den är frisk - det sista är det viktiga! är det inte åldern något problem.

Man kan köpa en 7-årig häst men är den inte frisk så kommer man ändå inte att kunna ha den särskilt länge.

Ja, är det inte ett gott betyg om den levt och hållit sig i bra skick i sjutton år? Den har ju även fördelen att den "blivit klok av åren" och nä....Jag ser inga nackdelar.

Hade det vart en ponny du velat träna och tävla med så hade jag nog tyckt att det var lite i äldsta laget. Men om du vill ha en trevlig ponny att bara njuta och ha det bra med så kör! Kanon bra med en äldre läromästare som första häst! Se till att besiktningen är ua bara och kolla hur försäkringen ser ut :) Lycka till!

Jag känner igen mig. Köpte mitt kallblodsto i november, hon var då 17 år. "Alla" tyckte (främst icke hästkunnare) att hon var JÄTTE gammal.Typ att hon dör väl ändå snart! Nu i sommar har jag köpt min andra häst som fungerar som sällskap åt min andra, denna 17 år i år.

Jag skulle inte säga att det märks på mina hästar att de är gamla. Om jag skulle vara intresserad skulle jag bra kunna tävla. Mina pållar fungerar ist som hobby, de blir motionerade ca 4-5 ggr/v. I somras ibland 6 ggr/v. Vi är mest ute och skrittar på långa tyglar i skogen eller längs vägar. Eller promenerar, det är jätte avslappnande att gå ut och gå med hästarna:)...min sambo och jag brukar göra det. Spec. då jag har ont om tid och inte vill stressa med att sadla och så. Mina går på lösdrift så dom rör sig mycket. I höst när det blir regnigt och mörkt misstänker jag att jag inte är såå pigg att rida varje dag:angel:

Det negativa med äldre hästar är att de inte går att vet. försäkra om man inte kan ta över den gamla ägarens försäkring. Man ska också va beredd på att de inte bygger muskler lika snabbt som en yngre..

Nej köp du din "gamla" häst!:)

Det ska inte vara några problem om hästen är frisk. Vi har en häst i stallet som är 23 och vann LA dressyr i våras.
Det man ska tänka på är väl att man ska vara noga med att skritta fram och värma hästen ordentligt då det tar längre tid för en äldre häst att bli mjuk i kroppen.
Och om du tycker om en häst och passar med den ska du inte bry dig för mycket om vad andra säger. Gå på magkänslan!

Lycka till!

Min första ponny var 18 när vi köpte honom. Tävlade L:C när han var 23. Bara dom är fräscha och fortfarande tycker att det är kul är det ok tycker jag. Såklart bör man nog inte ha för stora krav på en riktigt gamal häst.

Köpte nu i somras en otroligt fräsch 21 åring som första ponny åt dottern:)Sen kan ju en illa skött 14 åring kännas gammal, det kan ju verkligen variera.... Hon gick igenom vet. bes. klockrent och många, både hovslagaren och veterinärer förvånas när de hör hennes ålder:)Superfin i benen, pigg och otroligt vaken och positiv ponny.

Det vi tänker på är att hon får värma upp minst 20 minuter före arbete sen skrittas av minst lika länge efteråt. Sen ger vi henne glucosamin som ska vara bra för äldre hästars leder. Har inte varit mycket för att täcka hästar i tid och otid men regnar det en hel dag och temeperaturen kryper ner under 10 grader så får hon faktiskt ett täcke på sig, hon är lite känslig och har tunn päls damen.:)

Sen är det viktigt att de hålls igång gamla hästar, de ska alltså inte gå i hagen dag ut och dag in då blir de ofta stela har jag hört så vi ger henne ungefär 1 dag/veckan helt ledigt sen skrittar vi, tömkör och bara lufsar i skogen. Men hon verkligen älskar att ridas dressyr och framförallt att hoppa. Hon har tävlat i sin ungdom upp till msv hoppning så hon riktigt taggar till på hoppträningar:) Dottern kommer delta i klubbtävlingar i höst på typ max 60 cm höjder.

Hon kommer lära dottern massor och visst vi kanske har otur och förlorar henne om ett eller två år (gud hjälpe oss)men under de få åren så kommer dottern lära sig massor av denna ponny. Men förhoppningsvis får vi ha henne fler år än så, här kommer hon i varjefall få bo tills hon inte finns mer, det kunde jag lova de förra ägarna:) Ponnysar brukar ju dessutom kunna bli gamla och det är mycket arab i damen och de brukar väl bli rätt så gamla tror jag?

Självklart har även jag fått höra att hon är alldeles för gamla men de flesta har varit positiva och gratulerat till en superponny som har ett hjärta av guld. Så känns allt bra och ponnyn går igenom vet. bes så köp den, finns ju inga garantier för något. Läser man ett tag här på buke så inser man att många yngre hästar också har problem med pålagringar, kotledsinflamationer osv osv så att köpa en yngre ponny behöver ju inte automatiskt betyda, fräschare häst.

Jag har själv en äldre häst men har haft henne sedan hon var unghäst (fan va tiden går :eek: )

Jag skulle inte köpa en gammal häst. Jag vill ha många år med den häst jag skaffar mej och en häst över 15 kan man ju få tio bra år med om man har tur....det räcker inte för mej.

Men om man vill ha en läromästare eller chansa lite så kan kanske en äldre häst vara lösningen.

Själv ser jag det som att min gamla häst har tusen fördelar och en naktdel.......hon är gammal.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka