Sv: Köp av äldre häst?
Köpte nu i somras en otroligt fräsch 21 åring som första ponny åt dottern
Sen kan ju en illa skött 14 åring kännas gammal, det kan ju verkligen variera.... Hon gick igenom vet. bes. klockrent och många, både hovslagaren och veterinärer förvånas när de hör hennes ålder
Superfin i benen, pigg och otroligt vaken och positiv ponny.
Det vi tänker på är att hon får värma upp minst 20 minuter före arbete sen skrittas av minst lika länge efteråt. Sen ger vi henne glucosamin som ska vara bra för äldre hästars leder. Har inte varit mycket för att täcka hästar i tid och otid men regnar det en hel dag och temeperaturen kryper ner under 10 grader så får hon faktiskt ett täcke på sig, hon är lite känslig och har tunn päls damen.
Sen är det viktigt att de hålls igång gamla hästar, de ska alltså inte gå i hagen dag ut och dag in då blir de ofta stela har jag hört så vi ger henne ungefär 1 dag/veckan helt ledigt sen skrittar vi, tömkör och bara lufsar i skogen. Men hon verkligen älskar att ridas dressyr och framförallt att hoppa. Hon har tävlat i sin ungdom upp till msv hoppning så hon riktigt taggar till på hoppträningar
Dottern kommer delta i klubbtävlingar i höst på typ max 60 cm höjder.
Hon kommer lära dottern massor och visst vi kanske har otur och förlorar henne om ett eller två år (gud hjälpe oss)men under de få åren så kommer dottern lära sig massor av denna ponny. Men förhoppningsvis får vi ha henne fler år än så, här kommer hon i varjefall få bo tills hon inte finns mer, det kunde jag lova de förra ägarna
Ponnysar brukar ju dessutom kunna bli gamla och det är mycket arab i damen och de brukar väl bli rätt så gamla tror jag?
Självklart har även jag fått höra att hon är alldeles för gamla men de flesta har varit positiva och gratulerat till en superponny som har ett hjärta av guld. Så känns allt bra och ponnyn går igenom vet. bes så köp den, finns ju inga garantier för något. Läser man ett tag här på buke så inser man att många yngre hästar också har problem med pålagringar, kotledsinflamationer osv osv så att köpa en yngre ponny behöver ju inte automatiskt betyda, fräschare häst.