Köp aldrig studsmatta!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Hej Erboon, det ligger något i vad du säger om studsmattorna.

Min vinkel på det hela är att Sveriges största ungdomsidrott är fotboll, det vill säga att varje dag i veckan spelar tusentals ungdomar fotboll - definitivt fler än som hoppar studsmatta.

Ändå kommer det inte in så många olycksfall från fotbollen, olyckorna från studsmattorna är dessutom troligen fler allvarligare än motsatt siffra för fotboll - det vill säga av 10 st studsolyckor så är fler allvarligare än 10 fotbollsolyckor - och fotbollen är en olycksdrabbad sport utan tvekan, hjärnskaningar och stukningar i mängd.
Av detta kan man sluta sig till att studsmattorna är en större olycksrisk än att klättra i träd, springa i skogen eller cykla.
Nästan alla barn cyklar - men mycket få hamnar på akuten.

Självklart har du rätt i att man ska hoppa förståndigt - men det är inte så barn gör....och då blir studsmattan farlig.....

Ang dom krångliga orden - drar du in Hitler i en diskussion om studsmattor så får du nog finna sig i att någon vill diskutera med dig.
Om du då inte vill diskutera så är inte svordomar något att ta till...
Orden handlar om judeförföljelse.....som inte Hitler var först med...

Visst det är mkt skador på studdsmattor, men ridningen då? Hur många är det inte som skaddar sej inom ridningen. Min kompis skulle skritta en runda i paddoken barbacka och hon ramlade av och bröt lårbenshalsen. Det är inte säkert att hon någonsin kommer bli bra igen. Nu äter hon värktabletter dygnet runt och och en vecka ska hon operera sej för tredje gången på ett år. Visst jag kan inte neka att mkt skaddor händer på studdsmattor, men då får man väl skicka sina barn på gymnastik skola eller nåt ställe där dom får lära sej att hoppa säkert. Och Även om man gör det så kan ju olykshändelser inträffa. Ta exempel ovanför.

Hade hon haft sadel så hade hon kanske inte ramlat av.

Hur som helst så finns det alltid sporter och aktiviteter som är farliga, vissa har högre skadestatistik än andra och till dom hör studsmatta.

Att hoppa säkert innebär bla att man inte ska hoppa flera på en studsmatta, nu har ju du skrivit att ni gör det och det är erat och era föräldrars ansvar. Är man flera på studsmattan så måste olycksrisken öka med rätt så många procent.

Var rädda om er och utamana inte ödet för jag antar att du redan sett hur ont din kompis har.

åhh.. Saken jag försökte säga var det att även om man har erfarenhet inom saken, så kan olyckor hända.

åhh.. Saken jag försökte säga var det att även om man har erfarenhet inom saken, så kan olyckor hända.

Absolut.

Men det måste väl ändå vara större risk för skador om man ger sig på lite avancerade saker utan att ha rutin på det?

.Frakturer för det mesta, enstaka nackskador.
Jag väntar på den första nackfrakturen under något av mina jourpass, för det kommer.

ja var nyss hos en läkare för mina hälsenor och ham fråga om vi inte hade stuttsmaqtta hemma för de e bland de bästa man kna ha när man har problem me hälsenor så de kan ju inte vara så jätte hemskt!:crazy: och visst häder olyckor men de händer inom allt alla sporter e livsfarliga på någe sätt så skulle man resonera så så skulle man inte kunna göra någonting ju :crazy: :crazy:

men då får man väl skicka sina barn på gymnastik skola eller nåt ställe där dom får lära sej att hoppa säkert. Och Även om man gör det så kan ju olykshändelser inträffa..

ja håller me olyckshändelser kan alltid hända o har man otur så kanske dom bryter någe på träninge ju så man kan aldrig räkna bort olyckshändleser

Senast ändrad av en moderator:

Det är väldigt stor skillnad mellan att hoppa kontrollerat för att träna hälsenorna, och att hoppa flera stycken hejvilt.

Om en läkare sa att det blir väldigt många skador av studsmattor, skulle du ta det på allvar då?

*kl*

Väldigt intressant tråd det här, själv är jag 19 år och är nog världens hare när jag hoppar, men jag har dock inte haft några skador. Ser massa barn omkring mig som skadas i trampolinen, jag bara hoppas att inget allvarligt händer. Man borde absolut införa mer säkerhetsföreskrifter, och försöka få folk att förstå att det innebär ett ansvar att hoppa.

Erboon: Jag själv är ingen vuxen, men jag finner det 100 ggr lättare att diskutera med en vuxen om man använder sig av en trevlig ton, ett bra språk och inga svordomar, samt att man lyssnar på vad den andre har att säga. Och att man faktiskt får acceptera att äldre oftast kan mer om saker än en själv. Det är bara att lära sig!

Och varför då kasta sig på det det första man gör? Utan att ha kollat in det lite först och lärt sig lite...:smirk:

ja men vi (jag antar att du också gör det) rider/kör ju? Är det så stor skillnad, det är ju inte direkt skadefritt :angel: :D

Fast det är ju just det, om man rider/kör har man förhoppningsvis börjat som nybörjare med ledare eller hjälp/tränare av något slag. Inte kastat sig upp på första hästen tjutit galopp och styrt på parkbänken intill ;)

ja men vi (jag antar att du också gör det) rider/kör ju? Är det så stor skillnad, det är ju inte direkt skadefritt :angel: :D

Men det var ju precis det jag skrev om i mitt andra (?) inlägg! Som pigleton skriver så börjar du ju inte rida utan att en instruktör hjälper dig!

Dessutom kan jag ju tillägga att de flesta nog redan från början har betydligt större grundrespekt för 500 kg levande djur än för en studsmatta. Man sätter sig inte som nybörjare på en häst utan hjälm, kanske skyddsväst osv.

hjälm & skyddsväst hjälper ju inte långt många gånger.

Ridning, ishockey, cykling själv & specielt på gator med bilar.
Hur många olyckor händer i traffiken, alla hjärt & kärlsjukdomar pga stillasittande vid datorn.
Diabetas, för fel kost eller för mycket godis & då övervikt.

Visst kan jag känna oro, när mina barn hoppar, men pratar med barnen, sätter regler & tittar till dom.
Hellre ha dom där, än på datorn & tv, eller tv-spel hella dagarna.
Eller många timar.

*knapp*

Det är farligt att sova, det är farligt att köra bil, det är farligt att äta, jobba, gå, springa, dricka.... osv.

men hallå jag är 12 år kille sory att jag tränger mej på det verkar som att dom flesta är ganska intreserade av hästar tja vad jag har hört så säjer man oftast ramlar du av hästen så får man kliva upp igen va inne o skulle köpa stutsmatta såg rubriken o va fan moste ju kolla håller med alla och du som skrev att det "har man nyta av i livet " jag cyklar inte för att jag har nyta av det jag cyklar på banor och sådant har ramlat flera gånger har ett err på armen av en cykel olycka den ser assa ful utt men sånt e livet ramlade av en stutsmatta en gång bröt nästan rygen för jag jorde en fri volt e uppe på stutsmattan igen o nu kan jag göra det fel frit kolla deta :grin:http://www.youtube.com/watch?v=x98jCBnWO8w&feature=related han började på stutsmatta och nu har jag bara 3 saket att säja tror ni att han slutade för att han veck foten :tror inte du att han fick nyta av de i livet :och tack för rubriken nu får jag ej köpa stutsmatta av mamma:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Hästmänniskan Vänder mig nu till detta forum då jag varken hittar liknande händelser när jag googlar eller känner någon som vart med om liknande...
Svar
8
· Visningar
2 111
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama