Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!
Ja och ridningen är riskfri?
Men det är studsmattorna som ger oss de svåra barnfrakturerna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När man är med hela tiden kan man ju se och bedöma risken för barnet.
Du kan inte vara med i hoppen och rädda barnen från att landa olyckligt.
Tvivlar på att barn mellan 2-9 år åker och badar själva,Vad gäller ÖVERVAKADE sysselsättningar vet jag inget övervakat badande barn som drunknat.
Däremot många studsande barn som skadat sig med men för livet.
Jag skulle aldrig våga ha tex en villa med pool, sjötomt eller studsmatta och småbarn Fy vad jobbigt att ständigt passa varje sekund på barnen! Jag tycker 80m2 barnsäkrad lägenhet räcker
Absolut inte..ca 13.000 söker akutvård per år för skador i samband med hästar och ridning.Det blir ca 30-40 fall per dag..
Skador på trampolin är ca 2100 per år..
En viss skillnad.
Tvivlar på att barn mellan 2-9 år åker och badar själva,
Men just studsmattor är ett så otroligt onödigt redskap som BARA skadar.
Själv har jag ett tiotal allvarliga skador pga. hästar och noll med studsmatta.
Absolut inte..ca 13.000 söker akutvård per år för skador i samband med hästar och ridning.Det blir ca 30-40 fall per dag..
Skador på trampolin är ca 2100 per år..
En viss skillnad.
*kl*
Jag kommer aldrig att köpa en sån där stor studsmatta, nätbur eller ej. Nix pix.
Däremot funderar jag på att köpa en helt normalstor, liten studsmatta på ca/max 90 cm och dessutom gräva ner den i gräsmattan. Dvs gräva ett hål som är lagom stort och djupt så att ovandelen av studsmattan är i samma höjd som marken och inte bredare än att man precis får ner studsmattan i hålet. Vad tros om den idén?
Jag gillar själv att studsa lite och det gör sonen med. På öppna förskolan har de en liiiten studsmatta med räcke/handtag att hålla sig i på båda sidorna och han har gillat att stå där och studsa. Bra träning på många sätt, även för balansen. Sonen klättrade upp på den lilla studsmattan på ÖF och höll i sig och studsade innan han ens kunde gå själv!
I alla fall, vad tror ni andra om min studsmatteidé? Jag tänkte i så fall tillverka någon slags "lock" att lägga över, så det inte regnar in i hålet etc.
Vad är det för typ av skador då?Ok att studsmattorna bara används sommartid. Och ridsporten året runt. Inte ens om du tredubblar antalet skadade på studsmatta så kommer man upp i det samma som ridningen.
Hittar ingen statestik på per användartimmar.Dett finns inte ens på ridsporten.
Vad är det för typ av skador då?
Båda våra läkare här ser ju i princip dagligen skador från studsmattor. Och de skador dessa läkare ser är ju de skador som passerat vidare från första bedömningen av läkaren på akutmottagningen (förutsätter jag eftersom Tim röntgar skadorna och Cilla är ortoped...).
Hur ofta kommer de hästrelaterade skadorna ens så långt?
Jag har själv sökt sjukvård för några hästrelaterade skador under årens lopp:
Och säkerligen några fler som jag förträngt... Det är ju ändå över 30 år sedan jag började...
- biten i kinden - stelkrampsvaccinerad
- stukat ett lillfinger (när hästen stannade på ett hinder och jag slog handen i hennes nacke)
- sårskada i samband med att jag skodde en häst
- klämd menisk orsakad av omkullridning
Av dessa 4 läkarbesök var det sista det mest allvarliga och inte ens det var en allvarlig skada, men jag hade lite ont ett tag och använde kryckorna jag fick tjata till mig i en vecka för att det var lättare att ta mig fram då.
Det kanske är en större andel allvarliga skelettskador i samband med studsmattor om man synar statistiken lite mer noggrant.