Köp aldrig studsmatta!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Absolut inte..ca 13.000 söker akutvård per år för skador i samband med hästar och ridning.Det blir ca 30-40 fall per dag..

Skador på trampolin är ca 2100 per år..

En viss skillnad.

Senast ändrad:

När man är med hela tiden kan man ju se och bedöma risken för barnet.

Du kan inte vara med i hoppen och rädda barnen från att landa olyckligt.

Men det är studsmattorna som ger oss de svåra barnfrakturerna :cool:

Jag var med hela tiden, när dottern red och inte tusan han jag rädda henne när ponnyn beslutade sig för att han var en första klassens rodeohäst :crazy:

Resultatet av den vurpan blev att axelledskulan låg lös (avbruten från benet) framför nyckelbenet + rejäla mjukdelsskador i arm, axel och området kring dessa och operation direkt. 2 stänger från ovansidan axeln genom benet ner till armbågen i 5 veckor och under den tiden han hon dessutom få rejäla infektioner där dessa stänger stack ut ovanför axeln = 2 stycken fula tjocka ärr där nu. En del nerver återhämtade sig inte helt, så hon får dras med en del problem. Ingen som ger henne direkt men, men ändå..

Hon hade hjälm + säkerhetsväst och red lugnt och fint och jag var hela tiden med, men ändå hände detta.

Oavsett vad barnen utövar för sport/aktivitet så finns alltid risken för att de skadar sig illa liksom..

Vad gäller ÖVERVAKADE sysselsättningar vet jag inget övervakat badande barn som drunknat.

Däremot många studsande barn som skadat sig med men för livet.

Jag skulle aldrig våga ha tex en villa med pool, sjötomt eller studsmatta och småbarn :eek: Fy vad jobbigt att ständigt passa varje sekund på barnen! Jag tycker 80m2 barnsäkrad lägenhet räcker :angel:
Tvivlar på att barn mellan 2-9 år åker och badar själva,

Absolut inte..ca 13.000 söker akutvård per år för skador i samband med hästar och ridning.Det blir ca 30-40 fall per dag..

En viss skillnad.

Själv har jag ett tiotal allvarliga skador pga. hästar och noll med studsmatta.

Och konsumentverket avråder inte hoppande och köp av trampolin.
Skadorna är vanligast i åldern 5-14 år.

Något jag tycker är viktigt att sätta fokus på är det faktum att bara 1.5 % av skadorna i den åldergruppen beror på studsmattor :angel:

Ja och ridningen är riskfri?

Nej.

Min minsta får inte rida för han har inte balans nog.

Min största rider väl omhändertagen av sin 28-åriga läromästare som dessutom kontrolleras på dubbelkommando av mig.

Jag säger inte att barn inte kan utsättas för risker, då skulle vi aldrig kunna gå över gatan eller åka bil. Kontakten och kommunikationen med djur är värd en del risk, likaså att kunna ta sig till släkt och semester etc.

Men just studsmattor är ett så otroligt onödigt redskap som BARA skadar.

Hejsan! Har i ärlighetens namn inte läst hela tråden, blev lixom lite mycket :grin: Kan däremot konstatera att jag satt på sjukan med sonen för mindre än en vecka sen, han hade hoppat studsmatta tillsammans med 5 kompisar, samtidigt alltså. Hamnade underst i en krock och fick en fot rätt i nacken, rejält "stukad".
Tycker det är det som är svårt, jag har ju inte koll när han inte är hemma/i närheten och hoppar. Och jag kan förstå att det är väldigt roligt så länge ingen gör sig illa. Men sex stycken :eek: samtidigt är lite väl... Så det har jag sagt ifrån.
Däremot får han gärna hoppa hemma hos sin farbror, som har bra koll och har informerat alla ungarna om risker m.m. Där är det alltid bara två ungar som hoppar åt gången och dom måste ha "ögonkontakt".
Ha det!

En viss skillnad.

Fördelat på hur många användartimmar per hobby?

*kl*

Jag kommer aldrig att köpa en sån där stor studsmatta, nätbur eller ej. Nix pix.

Däremot funderar jag på att köpa en helt normalstor, liten studsmatta på ca/max 90 cm och dessutom gräva ner den i gräsmattan. Dvs gräva ett hål som är lagom stort och djupt så att ovandelen av studsmattan är i samma höjd som marken och inte bredare än att man precis får ner studsmattan i hålet. Vad tros om den idén? :idea:

Jag gillar själv att studsa lite och det gör sonen med. På öppna förskolan har de en liiiten studsmatta med räcke/handtag att hålla sig i på båda sidorna och han har gillat att stå där och studsa. Bra träning på många sätt, även för balansen. :) Sonen klättrade upp på den lilla studsmattan på ÖF och höll i sig och studsade innan han ens kunde gå själv! :love:

I alla fall, vad tror ni andra om min studsmatteidé? Jag tänkte i så fall tillverka någon slags "lock" att lägga över, så det inte regnar in i hålet etc.

Ingen enda som har någon kommentar om min idé? Det var kanske en urbota korkad idé? :confused:

Det finns såna på Sagolandet utanför Malmköping, och de är jättebra :idea:

Ok att studsmattorna bara används sommartid. Och ridsporten året runt. Inte ens om du tredubblar antalet skadade på studsmatta så kommer man upp i det samma som ridningen.

Hittar ingen statestik på per användartimmar.Dett finns inte ens på ridsporten.

Ok att studsmattorna bara används sommartid. Och ridsporten året runt. Inte ens om du tredubblar antalet skadade på studsmatta så kommer man upp i det samma som ridningen.

Hittar ingen statestik på per användartimmar.Dett finns inte ens på ridsporten.
Vad är det för typ av skador då?
Båda våra läkare här ser ju i princip dagligen skador från studsmattor. Och de skador dessa läkare ser är ju de skador som passerat vidare från första bedömningen av läkaren på akutmottagningen (förutsätter jag eftersom Tim röntgar skadorna och Cilla är ortoped...).
Hur ofta kommer de hästrelaterade skadorna ens så långt?

Jag har själv sökt sjukvård för några hästrelaterade skador under årens lopp:
  • biten i kinden - stelkrampsvaccinerad
  • stukat ett lillfinger (när hästen stannade på ett hinder och jag slog handen i hennes nacke)
  • sårskada i samband med att jag skodde en häst
  • klämd menisk orsakad av omkullridning
Och säkerligen några fler som jag förträngt... Det är ju ändå över 30 år sedan jag började...
Av dessa 4 läkarbesök var det sista det mest allvarliga och inte ens det var en allvarlig skada, men jag hade lite ont ett tag och använde kryckorna jag fick tjata till mig i en vecka för att det var lättare att ta mig fram då.

Det kanske är en större andel allvarliga skelettskador i samband med studsmattor om man synar statistiken lite mer noggrant.

Vad är det för typ av skador då?
Båda våra läkare här ser ju i princip dagligen skador från studsmattor. Och de skador dessa läkare ser är ju de skador som passerat vidare från första bedömningen av läkaren på akutmottagningen (förutsätter jag eftersom Tim röntgar skadorna och Cilla är ortoped...).
Hur ofta kommer de hästrelaterade skadorna ens så långt?

Jag har själv sökt sjukvård för några hästrelaterade skador under årens lopp:
  • biten i kinden - stelkrampsvaccinerad
  • stukat ett lillfinger (när hästen stannade på ett hinder och jag slog handen i hennes nacke)
  • sårskada i samband med att jag skodde en häst
  • klämd menisk orsakad av omkullridning
Och säkerligen några fler som jag förträngt... Det är ju ändå över 30 år sedan jag började...
Av dessa 4 läkarbesök var det sista det mest allvarliga och inte ens det var en allvarlig skada, men jag hade lite ont ett tag och använde kryckorna jag fick tjata till mig i en vecka för att det var lättare att ta mig fram då.

Det kanske är en större andel allvarliga skelettskador i samband med studsmattor om man synar statistiken lite mer noggrant.

ja vi kan fortsätta dividera om vad som är farligast tills vi tröttnar. jag tycker bara det är lite smålustigt att just ryttare beklagar sig över farliga fritidssysselsättningar. Det händer då och dö dödsolyckor inom ridsporten. ja varje år tyvärr. Jag tycker inte det är anledning nog att hindra barn från att rida. Jag tänker inte ens stoppa skidsemestrar.

På samma sätt tycker jag det är fel att förbjuda barn från att använda studsmattor.

Den här tråden knyter an lite till diskussioner vi haft om trygghetsnarkomaner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Hästmänniskan Vänder mig nu till detta forum då jag varken hittar liknande händelser när jag googlar eller känner någon som vart med om liknande...
Svar
8
· Visningar
2 111
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama