Kooikerhondje - Hur är de?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Marvellous
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 13 273
M

Marvellous

Läste nyss en artikel i senaste hundsport om rasen, och tyckte den verkade intressant. Har dock inte hört alls mycket tidigare om den-faktiskt inget alls om jag ska vara ärlig :-P
Är det någon som har mer erfarenhet? Hur är den i temperament osv?
Tyckte som sagt att det som stod i artikeln presenterade den som en väldigt trevlig hund, men det känns kul att höra åsikten från någon med mer personliga erfarenheter!

Sv: Kooikerhondje - Hur är de?

Priscilla här på buke har en kooikerhane på 1,5 år. Hon kommer nog dyka upp här i tråden så småning om ;)

Senast ändrad:

:p

kl

Jag är nog den enda på forumet här som äger en kooikerhondje (mej veterligen) och jag kan väl försöka mig på att beskriva rasen.. ha dock i åtanke att jag bara har EN hund.
n545724844_863787_2771.jpg

Berättar först lite om min egen hund.
Min kooikerhondje är en ganska feg hund. Miljöträning är a och o för en kooiker, det märks nu när man har en hyfsat vuxen hund (1,5 år som sagt). Det man missade i miljöträningen är han rädd för nu. Det han däremot är van med är inga som helst problem med.
Han är väldigt mån om att vara nära vid t.ex. promenader och liknande. Däremot har han ett stort viltintresse- främst fåglar är väldigt intressanta i hans värld.

Jag pratade precis med min uppfödare i telefon och tog upp artikeln i hundsport, frågade henne vad hon tyckte om den. (jag har själv inte läst artikeln) Hon skrattade lite och sa att den ju inte stämmer speciellt bra med verkligheten. Den framställer kooikern som en glad och vänlig hund som är snäll mot allt och alla.

Kooikern är en gammal ras, men var nära att dö ut under andra världskriget. Man återskapade rasen med hjälp av hundar från landet och kooikern idag är av blandad kompott med stor inbördes variation. Dom kan ha mycket eller lite päls, kan vara ljusa eller mörka i sin röda färg, ansiktsformen varierar oerhört, likaså benlängd, kroppslängd och teckning.

Min uppfödare beskriver kooikern lite som en blandning av lite spaniel, lite spets, lite retriever, lite border collie och lite terrier.
Den kan vara följsam som en border collie men egensinnig som en terrier. Den är lite av varje och hur mycket eller lite av varje "sort" man får är svårt att säga. Däremot kan man med säkerhet veta, om man köper en kooiker, att man får en skarp hund med mycket egen vilja.

Jag låter kanske negativ? Jag älskar verkligen min hund, men jag hade tyckt det var tråkigt om någon hade köpt en kooiker med tron att det var en gullig liten cavalierliknande, mild spaniel. Den är väldigt långt ifrån att ens vara lite lik cavalieren. Det enda som är likt är möjligtvis pälskvalitén och uttrycket i ögonen. ;)

En kooiker passar utmärkt att träna i freestyle, spår och framförallt agility. Två i finska landslaget och en i danska landslaget i em i agility har kooiker och i finland är detta överlag en mycket populär agilityhund :laugh:. Jag tror det är för att dom är så alerta och smidiga. Dessutom är självständigheten och förmågan att läsa av föraren ett stort plus.

Lydnad är nog lite från individ till individ. Om man är intresserad av att tävla lydnad i dom högre klasserna ska man nog se sej om efter en annan hundras. Det är säkert möjligt- men det är mycket mycket jobb.

Detta är alltså kooikern från min högst privata synvinkel. Jag är definitivt ingen expert. Men jag har en kooiker, åker på många utställningar, har varit i Holland och träffat uppfödare och hundar där, har god kontakt med min uppfödare samt andra uppfödare i Sverige och har träffat många kooikerägare genom min uppfödare på kennelträffar och utställningar.

Förresten har väl du också erfarenheter av kooikerhondje:p Du kan väl skriva vad du tycker? Jag lovar att inte ta illa upp:devil::devil:

Jag kan inte annat än hålla med Priscilla i att kooikern framställs i hundsport som mycket snällare och mjukare än den egentligen är/kan vara. Det var knappt det fanns med att de är(och ska vara?) reserverade, vilket jag tycker är en av de egenskaper som utmärker rasen..

Tycker att hennes beskrivning med att den är som en blandning av spaniel, terrier o lite annat och att man inte vet vilken egenskap man får mest av är riktigt träffande. :bow:
Jag blev ganska så förvånad när jag läste vad det var som fick de frågade ägarna i hundsport att välja rasen var nästan uteslutande deras glada o pigga temperament... vilket inte alls låter som den griniga gubbe till Kooiker vi hade :angel:

Visserligen skaffade min familj honom för ca 11 år sedan(kan inte förstå att han fattats oss redan ett år:cry:) så han var från en av de första kooikerlinjerna i sverige, och vad jag förstått så var alla i hans kull och de med samma pappa (lr nåt) väääldigt reserverade. Vår var det verkligen mot nästan allt och alla spec om han inte kände dem, vilket lätt kunde leda till problem när man träffade folk på promenad och liknande. Alla tyckte ju att han var så söt och endel förstod inte att man inte fick klappa utan sa; men alla hundar tycker om mig, böjde sig ner o skulle klappa sen hade de nästan en hund fastbiten i handen...

Jag vet ju egentligen bara hur min hund betett sig och det har ju arbetats mycket inom rasen för att de inte ska vara så extremt reserverade längre utan mer öppna, men jag har ändå god lust att slänga ut ett stort varningsmärke till hundsport och säga att kooikern är en ulv i fårakläder och kräver en ägare som kan ta hunden på rätt sätt från början!

Men visst, det var inte bara :devil: med vår griniga gamla gubbe, han hade allt sina ljusa stunder och en dag (efter att jag haft en lättare hund och lärt mig mer om hundar) så ska jag åter äga en vacker Kooikerhondje:love:

Synd bara att talesättet "Du vet inte vad du har förrns du förlorat det" stämmer så jävla bra:cry: usch nu blir jag sentimental här:cry:

/V- som saknar sin älskade griniga gamla gubbe...

Oookej, no hard feelings? :D

Ja, jag har väldigt begränsad erfarenhet av Kooiker, har endast varit på en utställning och den enda hund jag umgåtts med är Goliat.

Den uppfattningen jag fått av honom (och som borde stämma ganska väl in på många exemplar?) är att det är en sjuhelvetes krävande hund OM man vill satsa på den. Lydnaden kräver tredubbelt så mycket pyssel och motivation som med en 'lydnadsanpassad' hund. Men är något riktigt roligt är han verkligen hur duktig som helst. Jag skulle gissa på att har man som enda krav att hunden ska kunna gå lös och följa med överallt, är nog Kooikern en riktigt bra kandidat. Om man miljötränat som man ska ;)

Åk på utställningar och besök uppfödare innan du funderar på rasen. Jag har lite smått intresserad innan jag åkte med på utställning, men efter det att flera av aveldjuren var rent av aggressiva och försökte äta upp min hund, säger jag blankt nej :p
Jag tycker (alltså, enligt den lilla uppfattning jag har) att de avlar på fel hundar. Men samtidigt, skulle de avla på endast de hundar som var bra mentalt och kroppsligt skulle rasen kanske dö ut? :devil:

Dock är det väl en väldigt frisk ras?

*kl*

Jag har bara träffat en kooiker så jag är då rent ingen expert på dem. Men vi har en på klubben som jag gått allmänlydnad o nu går agiity tillsammans med.

Hans matte säger att han är krävande o att man måste vara konsekvent med honom. Han är super på klubben, men jobbigare hemma säger hon..

Min uppfattning är dock att det är en väldigt trevlig hund. Han älskar människor, men inte andra hanhundar som spänner sig. Han har lite vakt i sig o har ständigt koll på omgivningen, är signalkänslig o lite splittrad i koncentrationen... typ lite adhd.. har lite jobbigt med kontakten ibland pga att han måste hålla koll på allt o alla i närheten. (så är min dsg ibland också, specillt när hon var valp. Typiskt gårdshundar?)
Skulle dock inte kalla honom för skarp, han är verkligen genomtrevlig, glad o positiv. Finns inga rädslor i honom. Härom dagen provade vi gungan i agilityn o han bara älskade den på en gång.

Om jag bara träffat honom o ej läst något om rasen skulle jag inte tveka att skaffa mig en. Denna hund är underbar! :love:

Jag, som funderar på vad jag ska skaffa om 1-3 år, har också funderat på kooiker. Ända tills jag läste på rasklubbens hemsida:

Den är väldigt lagom till sitt yttre men är inte så enkel i sin mentalitet. Det krävs träning för att kunna ta tillvara på dess kapacitet och låta den utvecklas till en trygg och stabil hund. Rasen är väldigt lyhörd och reagerar snabbt, vilket kan vara både positivt och negativt. Obehagliga upplevelser kan behöva bearbetas direkt och ska inte ignoreras av hundägaren.

Då jag redan har en individ av annan ras som jag jobbat som 17 med och först vid 3½ års ålder fått henne till den glada, ej fega/reserverade, icke jagande hund som det ska vara enligt rasstandarden så känner jag att en till sån, nej tack.

Jag har endast träffat en kooiker och har således mycket begränsad erfarenhet av rasen i helhet.
Den hund jag träffat är snäll och vänlig mot alla och man märker ej av den reservation som tydligen finns inom rasen. Han går bra ihop med andra hundar, åtminstone tikar.
Negativt med honom är att han är översexuell! Juckar mot allt och alla och går och skvätter både inne och ute. Detta tror jag dock beror på bristande uppfostran och med mer konsekventa ägare så hade nog problemet löst sig.

Hej!
Jag har ganska stor erfarenhet av kooikerhondje. Jag har själv tre stycken hemma och har träffat massor av olika individer på utställningar, träffar i kooikerklubben mm mm. Likväl kan jag inte säga att jag är någon expert och allvetande på något sätt. Jag har mina åsikter och de utgår ifrån mina erfarenheter. Med detta sagt vill jag nu svara lite på det som skrivits här.

1. Artikeln i Hundsport var bra tycker jag. Det står klart och tydligt att rasen är reserverad men aldrig aggresiv. (Ska inte vara alltså) Det står också att den kräver en bra uppfostran. Det mesta som stod där stämmer in på minst en av mina tre kooikrar.

2. Kooikrarna är nog väldigt mycket individer men har en del gemensamt också. De vaktar. Om det kommer någon hit som hundarna inte känner får de en rejäl utskällning och kanske till och med morr men mina hundar har ALDRIG varit i närheten av att bita besökare. De är dock väldigt signalkänsliga och blir mycket skeptiska mot personer som beter sig konstigt. Tex morrar tillbaka, stirrar stint på dem eller börjar skrika och flaxa med armar och ben. När besökarna väl kommit innanför staket/dörr är det inga problem. (De är fortfarande skeptiska mot de som betedde sig konstigt och har full koll på dessa oftast)
De låter mycket. När mina kooikrar leker med varandra eller med andra kooikrar slår de med tassarna eller så lägger de sig ner bredvid varandra, bits och morrar/skriker. Det är en mycket egendomlig lek som jag bara sett hos kooiker faktiskt. När mina hundar leker med en leksak då är det döda som gäller. De morrar så man kan tro att det är på riktigt. Jag har också märkt att de fostrar varandra ganska högljutt. De morrar och visar tänder men jag har aldrig varit med om att någon kooiker skadats i ett kooikerslagsmål. (Det har kanske hänt men jag har inte varit med om det) Eftersom de låter så mycket och dessutom vaktar kan en person på en hundutställning tro att kooikern som sitter i buren ska äta upp personens hund. Detta är troligen inte syftet. Jag säger till mina hundar OM de skulle göra så så det är naurligtvis också en fostringsak.I alla fall är det min åsikt att kooikrar låter mer än de bits och att folk som inte kan kooiker (eller hundspråk överhuvudtaget) ofta missuppfattar.
Kooikrar är intellegenta. De väljer vad de vill göra och därför är de kanske inte en "anpassad lydnadshund". Jag tycker det är en av tjusningarna med kooiker men alla är ju olika och en del vill välja vad de tror är den enkla vägen (vilket ofta visar sig vara fel eftersom det egentligen är så att du måste jobba med din hund för att nå högt oavsett vilken ras du valt)

3. Jag håller med om att kooikern inte bara är en gullig liten jycke som bara väntar på att få behaga matte eller husse men den som vill ha en sådan hund kan ju köpa en annan ras. Kooikern är en tuff hund med mycket motor, mycket egen vilja och det är det som gör den så underbar. Mina hundar är inte mina undersåtar utan mina familjemedlemmar. De ska fostras och tas omhand och de ska må bra. Då har man en bra hund/kooiker. Jag tycker vidare inte att man kan prata om "snälla" hundar. Hundar kan väl inte vara elaka? Elakhet tycker jag är motsatsen till snällhet. Jag har några gånger fått frågan om mina hundar är snälla mot barn och då brukar jag svara: "Är dina barn snälla mot hundar?" Vad det blir av din hund, oavsett ras, är det du gör den till.

Välkommen till buke:banana:

Väldigt intressant det du skriver om att dina kooikrar har mycket ljud för sig. Min är nämligen alldeles tyst. Han skäller när han blir frustrerad eller vaktar och morrar när han tycker någonting är obehagligt, men han säger aldrig något när han leker med andra hundar.

har träffat en hel del kooiker hundar, och de är helt underbara, sociala, vänliga glada, reserverade glöm det, de hoppar gärna upp i vilket knä som helst och ger besökarna en puss, går utmärkt tillsammans med barn och andra hundar,konstigt att inte flera uppfäckt denna lättsamma ras, Artikeln i hundsport var jättebra, det grundar sig på erfarenhet från Holland

*kl*

Har absolut ingen större erfarenhet av kooikrarna, men de jag träffat har majoriteten varit mer eller mindre rädda, skygga, nervösa osv.. Jag kan tycka att det är bra att kolla runt omkring & i ringen på utställningar om man är intresserad av en viss ras. Det kan visa en hel del om hur rasen i allmänhet är!

Lycka till:)

Gilly

Jag tycker din beskrivning på kooiker stämmer bra överrens med uppfattningen jag fått av rasen genom de jag träffat och känner.

Kan bidra med lite söta valpbilder =)

P10104133333333.jpg

P1010363333.jpg

P1010380000.jpg

Halvsover..
P101038888.jpg

Har länge letat runt efter en hundras som skulle passa mig, & trillade över kooikern på interner en dag för ungefär ett år sedan. Läste på lite men blev lite smått avskräckt pga att det sades ganska mkt neg. om den. I år tändes iaf intresset igen och bestämde mig för att träffa dem i verkligheten, för att skapa mig en egen uppfattn, det är ju trots allt vad jag känner som ska avgöra. Åkte därmed på Skooi:s clubshow nu i höst, såg många vackra hundar men interagerade inte så mkt med ngn den gången. Tog istället kontakt med en uppfödare och kom till deras kooikerträff. & att jag blev kär i dessa hundar.....Att de är reserverade märktes, men inte överdrivet. Alla där var pigga & gladlynta hundar, och vad gäller för mig är reservation nödvändigtvis ingen minus, hunden behöver inte hoppa upp i allas knä o älska allt och alla, bara den gillar mig ;) Vi fick låna en av uppfödarens tikar att ha hand om under dagen och härlig hund var det! Sj.klart var jag inte lika intressant att lyssna på som matte men det är ju inget att hänga upp sig på.
Fick se hur hundarna agerade med sina ägare och prata med både långtida och nyblivna ägare. Som det känns just nu är det hunden för mig. Vad jag tipsar dig om är att göra som jag gjorde, åk till någon träff! Upplev rasen på nära håll och fråga massor till de som är där. Det går inte att Bara gå efter vad andra tycker. Det finns så många raser och "anhängare" till dem...alla kan inte gilla alla rasers egenskaper men nog gör ngn det annars skulle de inte finnas i den utsträckningen!
ja..nu blev det väldigt långt om väldigt lite......nog bäst o sluta:)

Är väldigt okunnig om rasen, men väljer att skriva detta ändå..
En god vän hade en Kooiker. Den var hur go och trevlig som helst - när den var på bra humör. När den var 2,5 år började aggresionsutbrotten komma allt oftare och den började ge sig på familjen. De valde att ta bort hunden. De och veterinären trodde dock att något inte stod rätt till i huvudet.

Är väldigt okunnig om rasen, men väljer att skriva detta ändå..
En god vän hade en Kooiker. Den var hur go och trevlig som helst - när den var på bra humör. När den var 2,5 år började aggresionsutbrotten komma allt oftare och den började ge sig på familjen. De valde att ta bort hunden. De och veterinären trodde dock att något inte stod rätt till i huvudet.

En hund som till synes helt utan anledning börjar bete sig konstigt och blir aggressiv mår förmodligen inte bra. Det gäller alla hundar. Inte bara kooikerhondje.

Har länge letat runt efter en hundras som skulle passa mig, & trillade över kooikern på interner en dag för ungefär ett år sedan. Läste på lite men blev lite smått avskräckt pga att det sades ganska mkt neg. om den. I år tändes iaf intresset igen och bestämde mig för att träffa dem i verkligheten, för att skapa mig en egen uppfattn, det är ju trots allt vad jag känner som ska avgöra. Åkte därmed på Skooi:s clubshow nu i höst, såg många vackra hundar men interagerade inte så mkt med ngn den gången. Tog istället kontakt med en uppfödare och kom till deras kooikerträff. & att jag blev kär i dessa hundar.....Att de är reserverade märktes, men inte överdrivet. Alla där var pigga & gladlynta hundar, och vad gäller för mig är reservation nödvändigtvis ingen minus, hunden behöver inte hoppa upp i allas knä o älska allt och alla, bara den gillar mig ;) Vi fick låna en av uppfödarens tikar att ha hand om under dagen och härlig hund var det! Sj.klart var jag inte lika intressant att lyssna på som matte men det är ju inget att hänga upp sig på.
Fick se hur hundarna agerade med sina ägare och prata med både långtida och nyblivna ägare. Som det känns just nu är det hunden för mig. Vad jag tipsar dig om är att göra som jag gjorde, åk till någon träff! Upplev rasen på nära håll och fråga massor till de som är där. Det går inte att Bara gå efter vad andra tycker. Det finns så många raser och "anhängare" till dem...alla kan inte gilla alla rasers egenskaper men nog gör ngn det annars skulle de inte finnas i den utsträckningen!
ja..nu blev det väldigt långt om väldigt lite......nog bäst o sluta:)

Tyvärr har jag hört många som säger att de blev intresserade av rasen men avskräckta.

En underbart bra idé är att komma på någon av Svenska kooikerhondjeklubbens träffar eller på den årliga officiella utställningen som är i augusti.

Den 16 november är det en träff i Hässleholm. Gå in på Svenska kooikerhondjeklubbens Forum och kolla in aktiviteter nära dig om du är intresserad. http://www.skooi.se

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 894
Senast: Sedna
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 428
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10