@Ace
Har du några tips på tricks som man kan träna förutom mera basic som att stå stilla o backa?
Du behöver inte just klicketträna för detta. Men något du har mkt igen av i både hantering av övertaggad häst som vanlig, frisk ridhäst är bla att lära dem ge efter för tryck och att sänka hals och huvud.
Jag jobbar oftast rehabhästar formgivna för hand i träns.
En formgiven häst I låg form brukar dels inte jaga upp sig så mycket IOM att de både inte ser så mkt och att de inte producerar lika mkt stresshormon som i en hög och spänd form. Men de är också betydligt enklare att hantera rent fysiskt då de är formgivna. De kan rent fysiskt inte göra lika mkt svårhanterligt och är enklare att få hejd på.
Det är ju bra för både människa som häst - att det är safe. Och att risken för att tappa dem minskar.
Tömkörning kan vara svårare att kontrollera dem i och större risk för skador(och i vissa fall att det bär av ännu mer IOM att de reagerar med stress på lösa remmar) om man tappar dem med en massa remmar att fastna i.
En häst som på signal ger efter för tryck går att be att sänka huvudet, den drar inte i grimskaft/tygel/töm etc. Det är betydligt enklare att hantera energibomber om ovan sitter.
Jag har bara behövt droga ett fåtal rehabhästar. Men det har varit såna med mkt svåra skador som av ett enda okontrollerat skutt kan betyda att de måste avlivas. På någon har det tyvärr inte dämpat energi och utbrott, men dessvärre kroppskontroll och lyhördhet gentemot mig(var jag står, vad jag ger för signaler etc).
Så det får man tänka på då man testar. Det kan också av för mig okända skäl ta väldigt olika mkt på samma häst med samma mängd preparat. Vissa gånger tog det rejält och andra knappt märkbart.