Konturdiagram

N

Notorius

Vad kostar det att få ett sådant fixat? För en travare.
Hur gammalt får det max vara när man skickar in det för att få passet?

Sv: Konturdiagram

Kostnad: Det är helt upp till den ID-kontrollant som du anlitar att sätta priset (och upp till dig att välja rätt ID-kontrollant). Avståndet mellan dig och ID-kontrollanten har betydelse för reseersättningen.

Giltighetstid: Obegränsad. Eller i varje fall så länge som hästen ser ut som konturdiagrammet anger.

Okej, för jag har tänkt anlita en ID-kontr nu snart och sen skicka in för passet i oktober/november, för jag har lite saker som måste fixas.

Notorius skrev:
Vad kostar det att få ett sådant fixat? För en travare.
Hur gammalt får det max vara när man skickar in det för att få passet?

Gå in på www.svehast.se och ring den ID-kontrollant som finns i Din närhet. H*n borde rimligen veta vad h*n tar.
Rek. avgift från SH är 150:- inkl. moms, men det är väääääldigt indivduellt vad ID-kontrollanterna tar.

mvh
Carina på Cesam Arabians

SH rekommenderar inte längre någon nivå på avgiften - det är upp till varje ID-kontrollant att avgöra vilken avgift han eller hon vill ta ut.

Eftersom det rör sig om en travhäst är heller inte SHs ID-kontrollanter behöriga att utfärda konturdiagram (såvida de inte även är godkända av travförbundet).

Senast ändrad av en moderator:

Lukas skrev:
SH rekommenderar inte längre någon nivå på avgiften - det är upp till varje ID-kontrollant att avgöra vilken avgift han eller hon vill ta ut.

Eftersom det rör sig om en travhäst är heller inte SHs ID-kontrollanter behöriga att utfärda konturdiagram (såvida de inte även är godkända av travförbundet).

OK, missade att det var en travare....Givetvis vet även jag att SH's kontrollanter i regel inte är godkänd för travare ch galoppörer...
Är själv Sh-ID-kontrollant, och när jag gick kursen fick vi besked om att SH har vissa rekommenderade priser, men att det var upp till oss vad vi själv ansåg rimligt.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Min veterinär fixade de på min travare o de små korsningarna, tror det gick på 1-150 kr vet ej exakt för han chippade o vaccinerade samtidigt.
Allt går jättefort sen, när man skickat det till STC så tar det 1-2 veckor tills du har passet.

Okej, betalar man när man fått passet eller när man skickar efter det? Fattar inte riktigt det dära :p

Okej, min ska inte chippas, är stor häst och de behöver väl inte chippas?

Frysmärkningen syns bara till hälften. Just nu syns den inte alls. Han har inte fällt all vinterpäls ännu.

Det spelar ingen roll att det inte syns, menar att: OM du hade tänkt chipmärka (villket jag vet du inte skulle, men du pratade om det) så hade det varit en onödig grej eftersom travare har sin märkning genom frysmärket. Så dom som är frysmärkta behöver inte chippas. Var egentligen det jag ville komma fram till.

Notorius skrev:
Okej, betalar man när man fått passet eller när man skickar efter det? Fattar inte riktigt det dära :p

Du får räkning från STC samtidigt som du får passet, tror man har 10 dgr på sig att betala (875 kr)

Såg att du skrivit att frysmärkningen bara syntes till hälften, i mitt fall syns bara några vita strån och då markerar ID-kontrollanten bara
med ett x på konturdiagrammet för varje tecken som ej syns.

Chipmärkning behövs inte. Var kanske lite otydlig i mitt förra inlägg men det var småttingarna som chippades och inte travaren ;)
Jag frågade STC om han behövde chippas eftersom inte frysmärkningen syntes men svaret var nej.

Senast ändrad:

Okej, tack för svaren :bow: :bow:
Fick hem konturdiagrammet idag, och såg att det ska göras av av STC godkänd ID-kontrollant eller av veterinär. Då undrar jag om vilken veterinär som helst får göra det? För min häst ska vaccineras nu igen den 2:a juni, så det vore smidigt att fixa det då också :)

Enligt STC verkar det som att vilken veterinär som helst får göra det på travhästar. Står på sidan: förutom alla veterinärer är även följande personer godkända av STC som identifierare xxxxx

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
460
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama