Kontrollera tempot

orientalkatten

Trådstartare
Bra tips behövs när man rider ut. Paddocken fungerar bra då man kan lägga en volt och få tillbaka rätt tempo. Men paddocken är just nu inte i ridbart skick.
Min häst smygökar farten när han riden ett tag. Har jag jobbat honom ett tag i skritt så bär han sig men det går för fort. Inga problem i skritt där kan jag kontrollera tempot med sätet ner till mycket långsam bärig skritt. Han rids med att alltid försöka rida med lång överlinje, ingen stjärnkikare. Jag har testat det mesta nu, sidvärtes, böja, halvhalter mm men behöver tips som inte går ut på att bromsa med tyglarna.
Tränare är på gång men paddocken är för dålig just nu.
Vi har kommit en bra bit på väg själva, nu kan vi skritta i skogen, inte full galopp varenda meter.
Han är absolut inte spänd bara mycket arbetsvillig, kan gå på långa tyglar efter galopp tex. Fantastiskt trailhäst lugnet själv även när det gäller saker vi aldrig övat.

Tackar på förhand för trevliga konstruktiva tips.

Sv: Kontrollera tempot

De tips jag har fått är att rida tölt-halt-tölt (eller trav). Gör helt enkelt halter lite då och då, då lär sig hästen att vänta in ditt kommando och lyssnar bättre på vilket tempo du vill ha :)

Instämmer helt! Jag gör exakt så med mina hästar vilket ger en fin och lydig häst.
Till TS: Tänk på att eftergiften måste komma riktigt snabbt, så du inte fastnar i tygeln.

Mycket bra tips:)
Har provat men inte varit konsekvent.
Jag måste träna på att inte spänna mig när han vill öka.
Jag är heller ingen fena på att behålla överlinjen då.
Skall man fortsätta skritta och inte tillåta tölt, trav förrän han är med och släppt i nacken. Eller skritta visst antal tölta visst antal tills han han själv söker sig i rätt form? Han lägger sig gärna på bogarna om han kan.
Skall jag ställa honom lite för att få med bakkärran.
Eftergiften jobbar jag på att få mer i exakt rätt tid. Skall kompletteras med balanserad korrekt sits för bästa negativa förstärkning. ( clinic ryttarens inverkan förra veckan;) ). Bara att ut och testa idag.

Övergångar. Se ut en gran/stubbe eller vad som helst längre fram där du tex saktar ner till skritt. Se ut en gran/en plats längre fram där du går över i trav igen. Se till att du hela tiden har markeringen klart för dig så du vet innan vart övergången ska ske. Växla mellan olika gångarter, halter och även mellan olika tempon i de olika gångarterna. Har du bara en markering så du vet exakt vart övergången ska ske är det mycket lättare att vara konsekvent.

Varför inte utnyttja snön nu och skritta i snön ?

Det är väl härligt med en sådan häst med mycket vilja men inte alltid så socialt för man ligger 500 m före alla andra. Spänner du dig efter ett tag, kanske jobba på ditt lugn i kroppen när du känner hästen ökar så du inte sitter och smygspänner dig ? Bara ett försök att hjälpa till...

Så skönt med lite tips.
dagsläge
söndag red tillsammans med en hingst och ett ungsto då var det Dr jekyll.
Gräslig att rida lyssnade inte och brakade omkring i skogen i full galopp eller studsade på stället. Jag inser i efterhand att dessa ridturer skall undvikas, bättre att lämna de andra och rida själv.
Har sedan dess ridit tillsammans med samma ungsto inga problem dock hetsig och framåt.
Men kunde utan problem galoppera på volt på stort fält, skulle nog inte benämna det kort galopp.
Idag kunde farmor ridit honom. Stannade och satt igång med säte och röst. Lufsade i skogen som en riktig skogsmulle.
Jag har köpt mig en humörhäst där dagsformen och viljan att vara till lags vid uteritt är mycket olika från dag till dag. Jag får lära mig att läsa av honom anpassa ridning och vara konsekvent i ridningen.

Kanske är en unghäst och då menar jag inte ålder utan erfarenhet och utbildningsnivå. När jag har köpt häst och är de ridna så oavsett hur mycket de säger att hästen har gått så har de gått mindre än vad jag trott. Då lugnar det nog ned sig så småningom när muskler och förståelse kommer.

Han är mycket bra grundutbildad men ung 7 år i sommar.
Så paddock inga större problem.
Aldrig riden i skogen som "mulle" innan mig.
Ju mer kondis och muskler ju hetsigare/ starkare blir han efter en stunds ridning i tempo.
Har ridit långritt med många andra hästar inga problem med hets men vi ligger ju bland de första.
Viljan blir svår för mig när jag rider själv eller med flera när han har fått upp farten. Då blir det konstant smygökning för det mesta.
Jag vill ju inte sitta och bråka med honom.
Men det är väl bara att jobba på med att få kontroll på farten och hans olydnad.

Men det är väl bara att jobba på med att få kontroll på farten och hans olydnad.
Min 5,5åriga rejserhäst är mutbar. Hon är präglad på att hon får godis om hon stannar när jag visslar på ett särskilt sätt, plus att hon lyssnar på att jag lägger spöet mot bogen/bringan på henne. Hon kan stanna från fullt ös medvetslös i galopp till halt utan att jag tar i tygeln. (Tack vare inlärning av mycket konsekvent kompis som haft hand om henne åt mig när jag pluggat) Hon får inte gå vidare utan att ha stannat när den visslingen kommit.

Nu blir det inte längre godis varje gång, men alltid beröm. Hon ska veta att hon blir belönad om hon stannar på visslingen så det gäller att vara konsekvent.

Jag har markarbetat och tömkört mycket och tränat in kommandot saaaaktaaa för att hon ska lugna ner sig när hon ligger på, och det funkar oftast bra det med.

Jag gillar att träna in röstkommandon från marken först och sedan koppla ihop dem med hjälper från ryggen.

Just nu rider jag mycket ensam och tränar på att få igenom förhållningar och halvhalter ordentligt, jag tror att det är nyckeln till att få kommandot över smygökningarna (som min också gärna sysslar med när hon är på det humöret). Träna träna träna och var jättekonsekvent.

Jättebra för då lär man sig att vid M stannar man, ALLTID. :D:devil:

Fast jag tror att du missförstod Biggans tips.
Det verkade ju inte vara vid samma träd eller stubbe som man alltid ska göra övergången? Stubben eller trädet var väl mest avsett för att ha någon koll på precisionen.

Jag håller med övriga: övergångar, och snabb eftergift.

Fast jag tror att du missförstod Biggans tips.
Det verkade ju inte vara vid samma träd eller stubbe som man alltid ska göra övergången? Stubben eller trädet var väl mest avsett för att ha någon koll på precisionen.

Jag håller med övriga: övergångar, och snabb eftergift.

Det är inte jag som missförstått, det är min häst:D

7 år är väl nästan en unghäst , islandshästmässigt sett, 7 år är väl ingen ålder på en häst, oavsett ras. Där kanske du har det att ingen riktigt har ridit ut på honom innan du fick honom "Aldrig riden i skogen som "mulle" innan mig. " Är inte det du beskriver det islandshästmänniskor kallar vilja, din häst har mycket vilja. Jag har inte jätteerfarenhet men jag tänker vilja som att islandshästar, som din valack verkar ha, att i princip kan de dö innan de stannar. Min, personliga, idé eller tanke liksom är att de hästarna med mycket vilja måste man skydda för sig själva liksom.

Vad tror du och andra ?? Leta efter tips på hur man rider en islandshäst med mycket vilja. Har jag fel ? Det köper jag , bara en idé kanske.

Det stämmer att han har mycket vilja. Hans mamma har 9,5 i vilja.
Men även en häst med stark vilja ska kunna ridas i rätt form och tempo när ryttaren vill. Där är vi inte helt överens än.
Men han har blivit lydigare ute mot för ett år sedan. Så det går åt rätt håll.
En duktigare ryttare hade helt säkert kommit längre med hans utbildning än jag har gjort hittills.

Så är det väl alltid, så tänker jag och så såsar jag ännu mer och hittills verkar det ganska lovande. Att islandshästar är kallblod och en del långsammare i huvud och kropp än andra det är ganska uppenbart. Är man inte proffs så är det väl viktigare att hästen håller än att man är supersnabb, så tänker jag...

Långsamma i huvet håller jag inte med om, däremot hetsar dom inte upp sig i onödan.

Han är varken långsam i huvudet eller benen.;)
Hetsar som sagt inte upp sig i onödan, helt orädd.
Skulle gärna ha full fart förbi återvinningen när dom tömmer glasbehållarna utan att ens se dom, springa är mycket roligare.

Så är det väl alltid, så tänker jag och så såsar jag ännu mer och hittills verkar det ganska lovande. Att islandshästar är kallblod och en del långsammare i huvud och kropp än andra det är ganska uppenbart. Är man inte proffs så är det väl viktigare att hästen håller än att man är supersnabb, så tänker jag...

Jag har typ helt tvärt om uppfattning om islandshästar, de är snabbare i huvud och kropp än "de flesta". Små turbotroll på raketbränsle. :p

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 352
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar