kontroll av hästwens muskler innan köp?

J

JGA

Ska man kontrollera hästens muskulatur, leta efter tecken på smärtor, stelhet etc? Läste i en hästtidning att mans kulle göra det för attundvika problem och att många hästar är fel ridna och har ont. Det skulle göras av en fysioterpaeut stod det... Jag undrar vem man ska kontakta, vad man ska göra och varför en vanlig veterinär inte kan göra detta? Ska köpa häst som ska rötngas runt om men säger ju inget om muskulaturen och smärtor och låsningar i den!
Hur ska jag få svar? Är inte så kunnig att jag kan känna själv :(

Be en massör eller equiterapeut gå igenom hästen med dig, om du inte kan själv. Jag håller på att utbildar mig till hästmassör och var med en vän när hon kollade på häst, jag kände igenom den och berättade om mina "fynd", det var bra! Självklart ska du ju veterinärbesiktiga och ev. röntga den också. Om du söker på hästmassör på nätet eller på Nordiska Hästmassörers Förbund kan du säkert hitta flera i ditt område.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 568
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar