Kontraktbrott

T

tottili

Om jag köper en skk registrerad hund och i köpeavtalet (från skk) står det att jag måste vara med på mh samt HD och knä röntgen. Vad händer om jag inte skulle göra det? Vilka påföljder får det, återgår köpet eller?
Obs! Rent hypotetisk fråga för att jag är nyfiken, har absolut inga planer på att inte genomföra MH och röntgen!

Sv: Kontraktbrott

Om det står i kontraktet så bör det stå vilken kosekvens det följer med att inte uppfylla kraven!
Finns inte det nertecknat så blir det svårt för uppfödaren att kunna kräva något alls...

Jag har faktiskt svårt att tro att man kan KRÄVA det överhuvudtaget, om hunden är såld. Fodervärd är en annan sak. Däremot bör man nog göra det om man vill bibehålla ett bra förhållande med uppfödaren.

Om du köper hund av en uppfödare och själv inte är hunduppfödare utan "bara" hundägare är det Konsumentköplagen som gäller och då är sådana krav antagligen inte juridiskt gällande (men det är svårt att avgöra på förhand). Antagligen kan inte uppfödaren göra någonting alls om du väljer att inte följa kontraktet, annat än att svartmåla dig inför andra uppfödare.

Så juridiskt fås antagligen inga följder men det moraliskt riktiga är såklart att stå för det man skrivit under.

Kontrakt är bindande och jag förstår inte varför man skulle skriva på ett avtal man inte avser sig fullfölja.

Däremot måste uppfödaren skriva in ett belopp vilket man blir skyldig om man bryter kontraktet. Annars så händer ingenting.

/C

1) Varför skrev du på ett kontrakt, som du inte tänker följa??

2) Det händer ingenting, eftersom hunden är din och uppfödaren inte har någon som helst bestämmanderätt över vad som ska göras med din hund.

Du löper ju risk att få dåligt rykte som köpare, när du medvetet ingår att avtal, som du aldrig haft för avsikt att hålla :cool:

Obs! Rent hypotetisk fråga för att jag är nyfiken, har absolut inga planer på att inte genomföra MH och röntgen!
Jag citerar mig själv. Är som sagt bara nyfiken vad som gäller! Ser fram emot MH, och ska absolut röntga min hund då min ras vanligt har problem med dåliga höfter, samt att jag skulle vilja testa agillity och skulle inte utsätta en hund med dåliga höfter för det. Jag och min uppfödare har en god relation och jag skulle inte skriva på ett kontrakt jag inte tänkt följa!

Men då måste det väl vara ett problem för uppfödare ändå att vissa skriver på men inte fullföljer? Eftersom det inte händer något.. För det finns ju en vits med att uppfödare vill att valparna ska röntgas, stälas ut, va med på mh eller vad det nu kan vara!

Som sagt man kan skriva en summa som man får betala om man bryter kontraktet, annars kammar man noll som uppfödare..

Och då lär man inte få några valpar sålda ;)

Som uppfödare anser jag inte att man bör ställa diverse skriftliga krav och pekpinnar. Däremot, så kan man ha önskemål..
Till syvene och sist så är det ju ändå köparens hund och inte min som det handlar om liksom..

Och då lär man inte få några valpar sålda ;)

Som uppfödare anser jag inte att man bör ställa diverse skriftliga krav och pekpinnar. Däremot, så kan man ha önskemål..

Japp och informera om varför man som uppfödare gärna ser att man röntgar och gör MH, dvs för att utvärdera sitt avelsarbete.

Nej men det är ju en annan diskussion ;)

Jag skulle aldrig skriva på ett sådant avtal, men å andra sidan vill TS veta vad som händer om man bryter till kontrakt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 185
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 514
Senast: tanten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 992
Hundavel & Ras Det finns en uppfödare (Shetland Sheepdog) jag är mycket intresserad av och skulle vilja ta kontakt med. Jag hittade henne på...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: nordingran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka