ninno

Trådstartare
Jag har just köpt en häst från sverige (bor i Finland), den är fyra år och oinriden. Problemet är just det att hon jag köper hästen tillsammans med är runt 40år, själv är jag 19 och vi känner inte varandra från förr. Jag ska ha hästen på foder första året åtminståne, för att hon int har råd, dvs. jag betalar hälften av vad hästen kostar, att få hit den, hälften av alla försäkringar, veterinärkostander o.dyl. men då betalar jag själv stallhyran och allt annat som kostar när man har häst. Det verkar ändå som om hon menar att vi ska dela på hästen helt och hållet redan när den kommer..? vad får jag då ut på att betala mera?

Det jag vill ha hjälp med nu är vad jag kan skriva i kontraktet för att det här ska bli mera rättvist. så snälla skriv!

Sv: kontrakt?

Min spontana tanke: VARFÖR skall du dela med henne? Du skall betala halva hästen men hon äger den?!?! Varför köper du inte hästen helt själv?

Dum fråga från mig, men....VARFÖR i hela friden köper du häst ihop med en du inte känner? Känns som om det är bäddat för problem redan innan det "startat"!!

Men som jag förstår det är alltså hästen redan köpt! Vem står på köpekontraktet? Och på försäkringen?
Hur har ni tänkt det i framtiden?
Det är ju jätteviktigt att ni redan NU vet hur ni ska ha det! Även om du första året (ev.längre) ska ha hästen.....men SEN då?
Så innan ni skriver ett sk. avtal, måste ni ha ALLT sådant klart mellan er två!! Och det borde redan vara avtalat INNAN ni köpte hästen!
Om det är tänkt att du ska rida in hästen, tycker jag att du på något vis bör ha kompensation för detta. Dessutom har du ju omkostnader med stall, mat osv.
Hästen blir utbildad och då mer värd. Sånt måste du nog oxå tänka på!
Om hästen säljs, el. om ena parten ska köpa ut den andra, måste även det vara bestämt innan. Gör klart redan nu, vad hästen kommer att kosta er vid "utköp" från den andra parten.
EX.Om du ska köpa ut den andra ägaren, kanske du ska betala henne en mindre summa (som komp. mot inridning). Ska hon köpa ut dig, kanske hon ska betala mer till dig (av samma anledning.)

Vill inte måla :devil: på väggen, men det här är ju bäddat för problem! Visst det går att skriva kontrakt, men det motverkar ju inte att motsättningar tornar upp sig. Att dela en häst med någon som man känner sedan länge är ju långt ifrån riskfritt, så en sån här konstelation är ett högriskprojekt.

Men har ni nu köpt hästen och ännu inte skrivit ett inbördes kontrakt, vilket borde ha gjorts innan ett ev. köp, så ta hjälp av en jurist att sammanställa något vattentätt.

Kicki :)

Ehhh alltså jag tycker det här verkar lite märkligt... varför ska hon ha en häst om hon inte har råd??? Och varför dela med henne om du liks ska ha den för dig själv???

Mycket ehh... annorlunda... situation...:confused:

Alltså såhär var det från början: hon ringde mig, (vi har våra hästar vid samma stall) och undrade om jag ville ta hennes häst som hon tänkte köpa på foder ett år eller två tills hon har sin ekonomi uppredd, och kan betala för två hästar, när hon har en från förr. Jag undrade om jag skulle rida in den och allting sånt då. Det sa hon att jag får göra om jag vill, och det ville jag gärna, men jag sa att jag inte vill ta hästen på foder, för jag vill inte få så nära relation till den och sedan lämna bort henne, då sa hon att hon inte behöver ha den 'för sig själv', utan att jag senare nog får bli delägare elr liknande. Jag sa att jag ska fundera på saken, när jag sedan ringde upp henne föreslog jag att bli delägare från början och ha henne helt själv första året, det tycker hon var en bra idé, och då blev det bestämt så.

Eftersom jag är 18 år och antagligen kommer att åka i väg och studer någonstans i framtiden är det bra att det finns någon med likadana funderingar som en själv. Vi vill båda hålla på med NH och westernridning så jag kan lita på att hästen får det bra och jag kan åka och studera utan dåligt samvete eller att vara orolig.

jag är bekant med henne, men hon är 30 år äldre än jag så inte är det ju en nära vän.

Uppbädad för problem skulle jag kalla det där. Som hästmänniska rekomenderas man att aldrig dela på en häst med en kompis en, så en bekant känns inte som problemen lär minska precis.
Å varför ska du betala en massa utgifter. Det förstår jag inte. Det är inte din häst på pappren å du kanske får bli delaägare sen. Det kan ändras fort kan jag lova. En dag kanske personen inte alls tänker på det sättet. Å då får du inte bli delägare längre. Bli delägare nu om du ska vara med å betala frakt m.m. Denna person tjänar bra på att dra ner alla frak kostnader m fl. avgifter med dig och desutom du som rider in hästen.

Nej, skulle jag vilja säga. Det är alldeles för mycket bädad för kommande problem.

VARFÖR skaffar man sig en häst till när man inte har råd?!
Är man i 40-års åldern så borde man väl ha en stabil och ordnad ekonomi (förhoppningsvis). Annars får man ju snällt vänta med att skaffa fler hästar tills den ekonomiska situationen är utredd. Det verkar skumt. Men har ni nu kommit överens så för guds skull skriv ett kontrakt. Skriv in eventuellt allt jobb du kommer lägga ner på hästen (bl a inridning/utbildnig) Sådant kostar en massa pengar om någon annan skulle gjort jobbet åt henne. Man kan inte vara nog försiktig, även om inte alla människor har en baktanke. Det är så lätt att bli osams för småsaker även om man inte skulle tro det nu.

Lycka till!

varför köper hon en häst om hon inte har råd? :confused:

Jag skulle inte vara med på det här i över huvud taget. Fråga hellre om du får köpa hela hästen istället eller låt bli.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag för säkerhets skull uppe 9.45, då E (unge personen) från HV skulle komma 10.30 och hen har kommit 20-40 minuter tidigare...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama