S

Skrutt

Jag har min halvblodsvalack ute på prov inför försäljning. I foderkontraktet står det att den ska vara betald senast den 30 nov alt stå på min stallplan igen. Jag har även skickat över köpekontraktet som ej kommit åter. Enligt köparen ska de ha hästen, den ska bara veterinärbesiktas igen, detta gjordes för 2 månader sedan innan den lämnade mig. Jag tycker allt att de kunnat få tag på en besiktningstid under de 2 mån som de haft hästen hos sig. Mig veterligen har de inte besiktat hästen ännu.
Hur gör jag om pengarna inte finns på mitt konto i morgon?
Har inte fått tag på köparen.

Sv: Kontrakt

Fattar inte hur man vågar lämna ut hästen på prov? Vad som helst kan ju hända med hästen under tiden och sedan säger de att de inte vill ha den...

Eller detta nu som har hänt dig! Jag vet inte riktigt vad du skall göra -antagligen bör du åka och hämta hästen. Luktar "strul" lång väg..

Jag har mitt cobsto ute på prov på mitt intiativ då jag vill vara säker på att familjen som ska köpa henne kan hantera henne och verkligen vill ha henne. Jag skrev fodervärdskontraktpå 3 månader och skickade iväg hästen efter att ha veterinärbesiktat hästen. Köpekontraktet skickade jag för påseende i början på denna månad och de är nöjda. Idag el i morgon kommer pengarna att sättas in på mitt konto och då kommer jag att skicka passet för ägarbyte till registratorn som skickar det till köparen.

Vad gör det värre än att lämna ut hästen på foder?
Nästa alltid när jag lämnar iväg stuteriets hästar på foder så skriver jag in en köpesumma med sista betalningsdag ifall fodervärden vill köpa loss hästen. Har aldrig haft problem.

TS
Ha is i magen och kolla ditt konto i morgon. Jag har Pg och då kan de ta några dagar innnan det kommer in. Har du vanligt bankkonto så bör det kommit in samma dag.

Jag hade oxå min ponny ute på prov, visserligen bara några veckor och den datumet skulle pengarna var på kontot. Hon ville ha ute en veterinär som skulle kolla på några knölar(som ej upptäcktes vid bes, kan vara insektsbett) Detta kommer hon med den dagen han skall vara betald. Men jag sa antignen betala eller lämna tillbacka han, inners inne så kunde ju varit okej om han blivit o betald innan vet kommit, men då har kontraktet gått ut och man skall inte lite på andra människor..

Så jag tycker om du inte fått betalt i morgon att du hämtar hem hästen och vill dom ha han så får han besiktas mesta vecka hos dig igen.

Veterinären ska komma på måndag, köparen har bett om upskov fram till dess.

Win/Win för dig. Om hästen har någon anmärkning (avviker från skicket den lämnades ut i) kan de inte återlämna den till dig (förrän den går UA genom besiktningen - för jag utgår från att den var UA när den lämnade dig?).

Och går den UA antar jag att de köper...

Antar att det var till TS. Min ponny är numera betald och klar. Såld till en Bukefalist :p

Fattar inte hur man vågar lämna ut hästen på prov? Vad som helst kan ju hända med hästen under tiden och sedan säger de att de inte vill ha den...

Eller detta nu som har hänt dig! Jag vet inte riktigt vad du skall göra -antagligen bör du åka och hämta hästen. Luktar "strul" lång väg..

Jag tycker det är vbäldig tur att man får ha hästen på prov!

I förra veckan kom två nya hästar till mig var av den ena under två veckors tid fått anfall som liknar epilepsi, avsvimningar.
Det avr en himla tur att ingen utav dem var köpta utan att denne med anfall komemr skickas hem igen!
Ägaren hade inte en aning om dessa problem och veterinären ahr aldrig sätt något liknande så....

Jag har oxå arit nere i det där träsket....

HAr sån jäkla förmåga atttro det bästa om folk.
Jag lämnade ut mitt sto på prov, för jag ville se att det funkade. Både för hästen och de nya ägarna.
Men, så är de plötsligt puts väck, de finns bara inte längre, deras gård lämnad till utmätning av kronofogden (eller vem det nu är som gör det). Jag fick till slut pengar för stoet, (tack vare ett ordentligt kontrakt)men det var inte mkt till tröst, jag ville ju veta att hon har det bra...

Jag hoppas att dessa människor är ärligare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 527
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar