kontrakt vid försäljning

S

skrocken

Räcker det att använda ett köpekontrakt vid en försäljning? Måste jag lägga till något? Hur mycket kan jag egentligen skriva om hästens fortsatta skötsel? Kan man begära att köparen ska ha hästen A1 försäkrad?
Har sålt en en häst där vi använde ett färdigt kontrakt och trodde att det skulle räcka, men har upptäckt att det finns många saker som man önskat varit med...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: kontrakt vid försäljning

I mina försäljningskontrakt brukar jag ha med att en förutsättning för köp är att hästen kan A1-försäkras i köpesumman. Köparen rekommenderas också att ta över befintlig försäkring (som då höjs till köpesumman).

När du väl har sålt en häst kan du inte längre påverka hur den sköts. Då får man släppa taget.

Det går ju att tillägga i de färdiga kontrakten. Men det bästa är ju att ta kontakt med en jurist som håller på med hästar (allt blir så mycket lättare då).

En mycket bra klausul att ha med i kontraktet är att köparen skall hålla hästen A1 försäkrad till fullvärde i det bolag där hästen är försäkrad i dag annars frånsäger de sig all rätt till hävning pga dolt fel. Exakt hur det skall vara formulerat kan jag inte men har fått reda på att detta är fullt giltigt från en av sveriges mest ansedda hästadvokater.
Det som kan uppstå annars är att man när man säljer hästen har hästen försäkrad utan reservationer, köparna vill dock ha hästen i annat bolag och därmed sägs den gamla försäkringen upp om det då uppkommer ett dolt fel och köpet går tillbaka så står säljaren där med en häst utan försäkring och med en häst som inte går att teckna en ny på utan reservationer. Så det kan bli riktigt dyrt i slutändan.

gylle skrev:
Det som kan uppstå annars är att man när man säljer hästen har hästen försäkrad utan reservationer, köparna vill dock ha hästen i annat bolag och därmed sägs den gamla försäkringen upp om det då uppkommer ett dolt fel och köpet går tillbaka så står säljaren där med en häst utan försäkring och med en häst som inte går att teckna en ny på utan reservationer. Så det kan bli riktigt dyrt i slutändan.

Tell me about it...

gylle skrev:

Jag vet... Trodde ju att det räckte att man kryssat i det förtryckta, där det står att köpet går igenom om hästen går att A1 försäkra för köpesumman.

Jag skrev så här i mitt försäljningskontrakt angående försäkring och dolda fel.

Säljaren ansvarar bara för sådana fel och brister hos hästen som förelåg senast vid köpetillfället och som fastställts vid veterinärundersökning.

Köparen förbinder sig att under två år ha hästen A:1 försäkrad, lägst köpeskillingen i nuvarnade försäkringsbolag. I det fall köparen ej fullfäljer detta åtagande friskriver köparen säljaren för fel och brister på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar