Kontrakt på medryttaren?

W

wingil

Har haft medryttare tidigare och ibland försvinner de spårlöst och ibland missköter de sig och ja.. *suck* ibland så blir det bara skit..

Funderar om man kan tvingas skriva kontrakt med medryttaren så de kanske tar sitt ansvar och åker ut de dagar de ska så man inte får samtal av stallchefen igen för hästen inte har mat/mockat etc. Anledningen till att man har medryttare är ju för att få avlastning några dagar i veckan.. Jag kräver ju inte betalt.. kräver bara att mina hästar har mat och mockat :( vilket tar inte ens en halvtimme att göra! men rida har de fan tid till och börjar tvivla på att de rider ens som man ska :( men vill inte be stallfolk snoka.

Vad tycker ni?

Sv: Kontrakt på medryttaren?

Kontakt är nog bra! Ser att du bor i sthlm och här finns det ju gott om folk som vill bli medryttare så du borde kunna hitta någon som går att lita på.

Själv har jag haft medryttarpållen i 2 ½ år utan minsta problem, eller ok, en dag blev hästen utan mat/mockning men det pga missförstånd (hade skrivit att jag inte kunde men ägaren hade inte varit ute dagen innan som jag trodde hon skulle och då missat meddelandet), men då fixades det av andra i stallet.

Förutom det har det aldrig varit problem och sms:ar/ringer alltid nu om jag måste ställa in med kort varsel. Vi har aldrig haft kontrakt men det kan säkert vara en bra idé om du ska skaffa en ny medryttare.

Tycker de låter som en riktigt bra idé! Om jag hitta en medryttarhäst skulle iallafall inte jag tveka på att skriva på ett kontrakt om ägaren bad mig om det. Om det är barn under 18 får föräldrarna skriva på :)

Jag har märkt genom åren att vissa medryttare inte tar sitt ansvar.. för de är ju inte deras häst och så rycker de på axlarna!
Vet inte hur många ggr jag kommit till stallet och mötits av lediga blöta skydd, bett som är skitiga, sakerna ligger huller om buller.
Boxen är skitig och hästen har svettmärken efter sadeln!

Men vadå tänker de.. jag betalar ju för att få rida.. då ska jag också få rida och så rider dom bara de dom tycker är kuligt.Typ galopp 30 minuter skritta är tråkigt :crazy:

De verkar bara vara själva ridningen de är ute efter allt runt om kring verkar bara vara jobbigt..
Jag vill ha betalt för dels så sliter en annan människa på min häst.. jag erbjuder mig att låna ut min häst till en annan människa som känner att ridskolan inte ger mera och vill utvecklas med endå inte vill ha egen häst!
Jag tycker att man ska utan att tveka ta del av de kostnader som är för hästen man rider.
Om ägaren inte vill ha betalt kan man visa sin uppskattning genom att ex köpa saker till hästen som ägaren vill ha till hästen!
Typ köpa en grimma.. man får va lyhört och höra vad ägaren säger.Om hon /han säger att den vill köpa en grön grimma kan man ju köpa den åt hästen!

Inget är gratis här i världen!

Hade en skötare för typ 6 år sedan som fick lov att tävla en klubbtävling på 90 cm..
Jag åkte ner till skåne över en helg och hon skulle ha hästen Fredag till Söndag.
Hon skulle träna på lördag sa hon 80-90 cm inför tävlingen vilket var helt oki=)

När jag kom tillbaka till stallet på måndag var boxen full med bajs och kiss luktade apa.. Hon hade inte mockat på hela helgen :crazy:
Sadel, skydd och träns och förbygel var ingrodda i lera och grus från paddocken :crazy:
Sakerna låg i en salig röra inne i skåpet :mad:
När man dessutom tar in hästen haltar hon och har gallor både framknäna.
Vid lite efterforskning visade det sig att människan har ridit ca 2 timmar varje dag inne i paddocken och hoppat hinderbana på 140 :eek: :mad:
Jag försökte få tag på människan i 1ÅR :eek: men hon vägrade svara... efter 2 år fick jag ett mejl att hon bad om ursäkt men hon hade så mkt problem.. hon var ju bla gravid som hon fick veta under helgen...

En av de sämsta ursäkter jag hört för att behandla en häst så som hon gjorde :mad:
Hästen vill ha mockat och ha mat även hur gravid man är, ANSVAR åter ANSVAR spelar ingen roll om man har brytit ett ben.. får man inte tag på någon som kan ta hand om hästen får man åka ut hoppandes på ett ben och mocka och ge hästen mat sen åka till akuten!!

Hur många ggr har man ite åkt ut med 40 graders feber svimmandes i boxen för att mocka och sedan åka hem?? de är många ggr...

Sen hade hon mage att kräva tillbaks sakerna hon hade i stallet.. sa att de hade jag sålt för att täcke de vet kostnader HON orsakat min häst!!!

Människan var 36 år :eek: :crazy:

Efter denna händelse skriver jag ALLTID kontrakt att om medryttaren pga oaksamhet eller försumlighet orsakar skada på hästen ska medryttaren ersätta den skada som därigenom uppkommit..

Sen skriver jag att pengarna ska betalas in på mitt konto senaste 1:a bankdagen varje månad.
Skriver att medryttaren ska följa de regler stallet har samt de som skriftligt erhålles från hästägaren.
På detta sätt slipper man tjaffs=)
Skriver även en uppsägningstid och lit annat smått och gott.=)

Nått jag har lärt mig inom hästvärlden så är det att tyvärr går det inte att lita på folk :cry:
Jag är såå misstänksam mot andra och de är synd att man måste vara de..
Jag som alltid har varit så otroligt godtrogen och väldigt lättlurad för jag har så svårt att förstå hur folk kan ljuga och bedra andra...
Men de är väl bara för man själv inte gör sånt!

Är själv medryttare men har inte skrivit något kontrakt, skulle dock inte tveka om ägaren bad mig

Låter som en bra idé :) Jag har själv varit medryttare till en tjej och hennes hästar i snart tre år.. Jag tror att det är viktigt att hästägaren och medryttaren får ganska bra kontakt också, att medryttaren vet vad som förväntas av en och så innan man börjar rida.

Vi har vid ett flertal tillfällen haft tjejor som skulle hjälpa till med hästarna, dom kommer tre fyra gånger, tröttnar och hör aldrig av sej igen ! Verkligen tråkigt när det är så, om man tröttnar kan man åtminstone ringa och säga det innan man bara försvinner !

jag var med ryttare på en häst i 5år å 2 av de åren även på hästens föl... jag skulle aldrig drömma om att missbruka någon annans förtroende!!!!!! Hennes häst betydde ju ALLT, å jag hade äran å få hjälpa till... Fick rida gratis, mocka fixa mat å så... Allt funkade super!
Nu har jag egen häst (typ tack vare henne hehe....) å vi står i samma stall å hjälper varandra ibland istället!!
Känns jättebra att ha stöd å nån som är erfaren när jag köpte min egen häst, samtidigt som jag gärna vill fortsätta å ha kontakt med "fölet"....
+ att det är SÅ värdefullt att ha någon som man litar på till 110% å som ställer upp om det krisar!
Jag får ångest av å tänka på den dagen jag måste skaffa medryttare eller byta stall... har ju sett andra åka på en del nitar.... :crazy:

Jag tänkte ha medryttare ett tag. Men ångrade mig, jag har tid och pengar för min häst och vill ha det på mitt sätt.
Skulle bli galen om jag möttes av ett geggigt träns/geggiga benskydd.

_saga_ skrev:
Tycker de låter som en riktigt bra idé! Om jag hitta en medryttarhäst skulle iallafall inte jag tveka på att skriva på ett kontrakt om ägaren bad mig om det. Om det är barn under 18 får föräldrarna skriva på :)

du kan ju alltid svara på mina annonser för jag söker medryttare :p :banana:

Jag har alltid haft kontrakt på medryttarhästen.

Jag tycker att kontraktet ska verka åt båda hållen.

Om du vill ha en kopia av mitt kontrakt så kan du PM:a mig din mailadress.

/Bengt

Får man passa på å fråga vad du letar efter för medryttare? :) :angel:

En skötsam tjej/kille med intresse för att utbildas vidare med mina unghästar :) kanske vill träna tävla och inte bara lunka lunka :) inge krav dock :D

Jag söker också (andra gången jag annonserar) efter medryttare till min snälla islänning. Men ingen verkar intresserad. Får inga svar alls. Tar inte precis ett överpris heller, så det kan knappast vara det som är problemet. Hur hittar man bäst medryttare, kan man ju undra?

kontrakt ser jag som ett måste , på så vis blir det inget tjafs om vad som gäller.
en fråga till er som har medryttare , handlar det "bara" om att få vara ledig från stallet eller?
har själv 2 medryttare på 4 häst dom har varit hos oss i flera år men jag tror att dom varit ensama kanske 4-6 gånger. våra medryttare har vi för att hästarna ska få all träning och uppmärksamhet dom behöver inte för att få vara ledig. men jag ser det oxå som viktigt att medryttarna får lära säj och vidarutvecklas.
dom betalar faktiskt en hel del och då annser jag att dom ska känna att dom får valuta för pengarna.
jag har hästarna i stockholm , dom betalar 1500 i månaden för 3 dagar i veckan.
för ca 2 år sedan sökte jag efter 1 ny medryttare och fick ca 600 svar varav ca 50 var 100% seriösa

Jag skrev kontrakt med min sista medryttare. Då skrev jag väldigt utförligt vad som gällde och det känndes bra. Tycker att det är skönt att ha, så båda vet exact vad det är som gäller. Dock är det ju klart att medryttaren kan ju alltid bryta mot kontraktet och vad ska man göra då liksom. Är ju knappast värt att gå till rätten om det inte är något jätte stort som händer ;)!

Smart med kontrakt, se till att personen som skriver på kontraktet är över 18 bara.

_saga_ skrev:
hoho, och vilka ä de? ;D

hästarna? =) vblsto 170 cm 8 år, hannoveranarvalack 6 år 175cm och shirehingst 1 år och vette fan stl :p

Ja annars måste förmyndare skriva under med :) *vet*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?