Sv: Kontrakt på medryttaren?
Jag har märkt genom åren att vissa medryttare inte tar sitt ansvar.. för de är ju inte deras häst och så rycker de på axlarna!
Vet inte hur många ggr jag kommit till stallet och mötits av lediga blöta skydd, bett som är skitiga, sakerna ligger huller om buller.
Boxen är skitig och hästen har svettmärken efter sadeln!
Men vadå tänker de.. jag betalar ju för att få rida.. då ska jag också få rida och så rider dom bara de dom tycker är kuligt.Typ galopp 30 minuter skritta är tråkigt
De verkar bara vara själva ridningen de är ute efter allt runt om kring verkar bara vara jobbigt..
Jag vill ha betalt för dels så sliter en annan människa på min häst.. jag erbjuder mig att låna ut min häst till en annan människa som känner att ridskolan inte ger mera och vill utvecklas med endå inte vill ha egen häst!
Jag tycker att man ska utan att tveka ta del av de kostnader som är för hästen man rider.
Om ägaren inte vill ha betalt kan man visa sin uppskattning genom att ex köpa saker till hästen som ägaren vill ha till hästen!
Typ köpa en grimma.. man får va lyhört och höra vad ägaren säger.Om hon /han säger att den vill köpa en grön grimma kan man ju köpa den åt hästen!
Inget är gratis här i världen!
Hade en skötare för typ 6 år sedan som fick lov att tävla en klubbtävling på 90 cm..
Jag åkte ner till skåne över en helg och hon skulle ha hästen Fredag till Söndag.
Hon skulle träna på lördag sa hon 80-90 cm inför tävlingen vilket var helt oki=)
När jag kom tillbaka till stallet på måndag var boxen full med bajs och kiss luktade apa.. Hon hade inte mockat på hela helgen
Sadel, skydd och träns och förbygel var ingrodda i lera och grus från paddocken
Sakerna låg i en salig röra inne i skåpet
När man dessutom tar in hästen haltar hon och har gallor både framknäna.
Vid lite efterforskning visade det sig att människan har ridit ca 2 timmar varje dag inne i paddocken och hoppat hinderbana på 140
Jag försökte få tag på människan i 1ÅR
men hon vägrade svara... efter 2 år fick jag ett mejl att hon bad om ursäkt men hon hade så mkt problem.. hon var ju bla gravid som hon fick veta under helgen...
En av de sämsta ursäkter jag hört för att behandla en häst så som hon gjorde
Hästen vill ha mockat och ha mat även hur gravid man är, ANSVAR åter ANSVAR spelar ingen roll om man har brytit ett ben.. får man inte tag på någon som kan ta hand om hästen får man åka ut hoppandes på ett ben och mocka och ge hästen mat sen åka till akuten!!
Hur många ggr har man ite åkt ut med 40 graders feber svimmandes i boxen för att mocka och sedan åka hem?? de är många ggr...
Sen hade hon mage att kräva tillbaks sakerna hon hade i stallet.. sa att de hade jag sålt för att täcke de vet kostnader HON orsakat min häst!!!
Människan var 36 år
Efter denna händelse skriver jag ALLTID kontrakt att om medryttaren pga oaksamhet eller försumlighet orsakar skada på hästen ska medryttaren ersätta den skada som därigenom uppkommit..
Sen skriver jag att pengarna ska betalas in på mitt konto senaste 1:a bankdagen varje månad.
Skriver att medryttaren ska följa de regler stallet har samt de som skriftligt erhålles från hästägaren.
På detta sätt slipper man tjaffs=)
Skriver även en uppsägningstid och lit annat smått och gott.=)
Nått jag har lärt mig inom hästvärlden så är det att tyvärr går det inte att lita på folk
Jag är såå misstänksam mot andra och de är synd att man måste vara de..
Jag som alltid har varit så otroligt godtrogen och väldigt lättlurad för jag har så svårt att förstå hur folk kan ljuga och bedra andra...
Men de är väl bara för man själv inte gör sånt!