Kontrakt när man lånar ut häst

Limelight

Trådstartare
Vet inte alls om jag lägger detta rätt..

Det är så att jag ska låna ut mitt sto till några som vill ta en fölunge efter henne. De kommer låna henne från betäckning tills fölungen är avvand, så blir ca 1.5-2år.
Jag har aldrig lånat ut häst förut så vet inte vad man riktigt ska tänka på, så skulle gärna vilja ha eran hjälp i tankesätt.
Kontrakt ska skrivas så inga missförstånd blir, men vad ska man tänka på vad kontraktet ska innehålla ?

Jag kommer betala för hennes försäkring. De vill låna hennes utrustning, ska man skriva med det i kontraktet vad det är som följer med osv eller hur gör man med det ?

Och en annan fråga, vad händer om de förstör hennes utrustning ?

Skriv gärna hur ni tänker och tycker och ni som har lånat ut hästar såhär "länge" hur har ni gjort ? :)

Sv: Kontrakt när man lånar ut häst

Är det tänkt att de ska rida henne också? Eller de vill bara ha henne till avel för ett föl?
För om de inte ska rida henne behöver de ju inte hennes utrustning förumtom ev täcken. ?

Jag hade skrivit ett riktigt vattentätt ordentligt kontrakt. Speciellt med tanke på alla hemska historier det finns här om folk som lånat ut hästar och det blivit katastrof tillslut (kolla gärna runt här lite efter de trådarna).

Skriv med utrustningen (exakt allt de får med) och skriv in vad som händer om de tar isönder den (även förbrukningsvaror som grimmor mm). Att de ex ska ersätta den pengamässigt eller med en likvärdig vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 198
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar