Kontrakt för delfodervärd

JossanW

Trådstartare
Hej

Jag ska ha hjälp med min häst och vi har diskuterat 50% fodervärd. Detta är för att jag ska känna att jag får hjälp och avlastning av någon som tar ansvar plus att fodervärden vill känna sig delaktig på alla sätt.
Nu skulle jag vilja skriva ett kontrakt eller liknanade med henne, för bådas skull.
Är det någon som vet var man hitta ett bra underlag att använda sig av?
Är det någon som har skrivit den här typen av kontrakt?
Vad har ni skrivit i dessa kontrakt?
Vad är viktigt att man inte glömmer?
Ska man ha "uppsägningstid"?

Det jag har tänkt är följande:

- Hästen ska stå kvar i nuvarande stallet.
- Delfodervärden ska ha hästen 3-4 dgr/vecka.
- Delfodervärden bestämmer själv över "sina" dagar hur hästen ska aktiveras etc.
- Delfodervärden får träna och tävla efter överenskommelse med ägaren.
- Delfodervärden betalar ½ stallhyran/foderkostnader + ½ hovslagaren

¤ Jag bokar hovslagare och är med vid dennes besök.
¤ Jag köper hem kraftfoder.
¤ Jag håller med hästens utrustning
¤ Jag svarar för foderstaten i samråd med delfodervärden.
¤ Jag svarar för att hästen har giltig vaccination och betalar den.
¤ Jag betalar hästens försäkring.

Alla tips är välkomna :idea:
Vill gärna hitta ett färdigt kontrakt jag kan använda mig av

Sv: Kontrakt för delfodervärd

Jag tycker uppsägningstid bör finnas.
I övrigt något som jag tycker är jätte viktigt är att hon/han är försäkrad för ridning och hästhantering, inte alltid hemförsäkring täcker sådant.
Vem som ska betala för utrustning om något går sönder när detlitsfodervärden hanterar den.

Försök gärna hålla en öppen konversation om hur ni upplever hästen och hur vardagen trippar på. Lättare att ändra foderstat m.m. om ni hela tiden håller igång en konversation med varandra.

Jag tycker uppsägningstid bör finnas.
I övrigt något som jag tycker är jätte viktigt är att hon/han är försäkrad för ridning och hästhantering, inte alltid hemförsäkring täcker sådant.
Vem som ska betala för utrustning om något går sönder när detlitsfodervärden hanterar den.

Försök gärna hålla en öppen konversation om hur ni upplever hästen och hur vardagen trippar på. Lättare att ändra foderstat m.m. om ni hela tiden håller igång en konversation med varandra.

Vad är en vettig uppsägningstid? Två veckor för bägge parter?

30 dagar verkar vara standard i hästvärlden. Prata med tjejn/killen i fråga och diskutera igenom vad som verkar vettigt.

Det finns färdiga fodervärdsavtal att köpa. Brukar finnas i ridsportaffärer, på odal och i bokhandlar. Eller så kan man utgå ifrån ett sådant och sedan lägga till det man tycker känns viktigt.
Kanske ska ni ha med att ett schema läggs upp så att hästen får allsidig träning och inte tex hoppar två dagar i rad.
Skriv också med sådant som du inte vill att fodervärden ska göra med hästen eller om det är särskilda ställen man inte ska rida på vissa tider eller inte alls. Det är ju till dej som ägare folk kommer om din häst har blivit riden på en åker tex. Det är ju du som ska kunna stå kvar i stallet även efter den perioden är slut.
Uppsägningstid är alltid bra att ha, hur lång är upp till dej.
Skriv också med hur utrustningen ska skötas och vem som ersätter om något går sönder.
Ju tydligare man skriver desto mindre tjafsande blir det.
Tänk på att kontrakt med någon som är under 16 år inte är giltigt. Skriv helst med målsman om personen är under 18 år.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 639
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 919
Senast: Tassa
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 391
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar