Konto med autogiro

Pancakes

Trådstartare
Jag inbillar mig att jag sett/hört/läst att man inte ska ha autogiro på det konto som är kopplat till kortet. Påstådd anledning minns jag inte. Tankar på det? Sitter och försöker få bättre struktur på ekonomin för att kunna spara ännu mer.

I dagsläget kommer min lön in på kontot kopplat till kortet, därifrån betalas alla räkningar oavsett om jag gör det själv eller via autogiro. Skulle det finnas fördelar med att istället föra över viss summa till annat konto och ta alla fasta utgifter därifrån (framförallt då autogiro)?

Min lön kommer till kontot kopplat till bankkort. Därifrån betalas också alla räkningar 8autogiro, e-faktura eller manuella räkningar) jag för omedelbart över allt överskott till ett konto helt utan något kort och på lönekontot finns max 500 kr kvar när räkningarna är betalda..... Sedan för jag över pengar när jag veckohandlar etc....

Min lön kommer till kontot kopplat till bankkort. Därifrån betalas också alla räkningar 8autogiro, e-faktura eller manuella räkningar) jag för omedelbart över allt överskott till ett konto helt utan något kort och på lönekontot finns max 500 kr kvar när räkningarna är betalda..... Sedan för jag över pengar när jag veckohandlar etc....
exakt så gör jag också. :)

Jag inbillar mig att jag sett/hört/läst att man inte ska ha autogiro på det konto som är kopplat till kortet. Påstådd anledning minns jag inte. Tankar på det? Sitter och försöker få bättre struktur på ekonomin för att kunna spara ännu mer.

I dagsläget kommer min lön in på kontot kopplat till kortet, därifrån betalas alla räkningar oavsett om jag gör det själv eller via autogiro. Skulle det finnas fördelar med att istället föra över viss summa till annat konto och ta alla fasta utgifter därifrån (framförallt då autogiro)?

Jag har autogiron kopplade till ett annat konto där det alltid finns pengar. Då slipper jag tänka på att det måste finnas si och så mycket pengar på lönekontot när pengarna ska dras. Men hänger betalningen på att man kommer ihåg att föra över pengar till betalkontot så är det nog ett dåligt alternativ.

För egen del ser jag inte varför det skulle vara någon risk med att ha autogiro kopplat till kort-kontot?

Autogirot måste finns medgivande till för att det ska gå igenom. Dessutom kan man lätt kolla vilka autogiron man har via sin inernetbank. Intenetbanken kräver en skapligt säker inloggning.
Så - varför skulle där finnas nån risk?

Dessutom dras ju autogirona i slutet av månaden är alla andra räkningar också betalas. I början av nästa månad tömmer jag kontot på det som är överflödigt.

Att jag har begränsat med pengar på kortet mest för att jag ska skärpa mig och inte köpa onödiga saker. Jag behöver varje spänn till huset just nu och då är det irriterande om jag slösar hundralappar på sådant jag eg kan avstå. Det är mest i mataffären som jag fastnar i sådant som är gott men onödigt...

Har separat konto för autogirot och automatisk överföring från lönekontot varje månad så att det aldrig saknas pengar när räkningarna ska dras.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 271
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·
Övr. Barn Jag och min partner väntar vårt första barn inom några dagar, och tankar på hur vi lägger upp ekonomin framöver snurrar men leder oss...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 164
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar