kontakt med uppfödare ?

KisseNova

Trådstartare
Det allra bästa är ju att ringa till uppfödare, men jag varken hinner eller faktiskt vågar just nu men kan man maila och ändå verka intressant som köpare? Vet ju att det finns flera uppfödare här inne så vad tycker ni? Går mail bort? För tänk om man ringer och stör ?

Nu menar jag inte mail där man skriver och frågar vad en valp kostar och att man vill köpa en utan ett mer diskret mail där man tar reda på fakta om kenneln på ett fint sätt för att kanske besöka denna för mer information..

Sv: kontakt med uppfödare ?

jaa, så tänkte jag med. Att man mailar lite fint för att se om det är en uppfödare som intresserar och då ringer man och stör. Men att ringa ett 10-tal olika kennlar känns lite ..eh.. jobbigt..

Ja, att maila i första skedet tycker jag är bättre. Det tycker nog uppfödarna också ;) Även om de flesta verkar tycka det är roligt att babbla på om sin ras, haha.

tycker med du ska mejla först, lättare för de med ju, de har kanske en hel del att göra..:D

om det är aktuella valpar som redan är födda skulle jag nog ringa först. Om du hittar rätt kombination med intressant stam så vill man ju gärna visa sitt intresse, och ibland får dom in så många mail att dom glömmer att svara. Men om det är valpar i "framtiden" eller i planerade kullar så skulle jag nog också maila..

Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av telefonsamtal med uppfödare. Ett flertal av dom jag ringde till innan jag "hittade rätt" var nästan snorkiga. Hade annons på valp på sin hemsida och när man frågade om den var såld blev svaret "Mina valpar blir minsann tingade redan innan dom föds!" Man kände sej verkligen som ett fån.
Många uppfödare är såklart måna om vart valparna hamnar och att rätt valp kommer till rätt person, men det är ju trots allt en affär man gör och det borde ju inte vara ofint att fråga om en valp fortfarande är till salu? Jag blir förvirrad av den här "branchen" ibland..

Lycka till till dej :)

Har varit och hämtat en valp för mindre än en vecka sen efter letande på flertalet hemsidor, innan jag tillslut hade några möjliga valpar att ringa på.
Alla uppfödare har varit trevliga å tillmötesgående då jag ringt så där var det inget problem.
Kolla gärna igenom innan vad man har tänkt sig och att kenneln i fråga har hundar att sälja, annars kan jag tänka mig att det blir besvärligt om man ringer å det inte finns valpar att sälja. De flesta hemsidor är jättefina och uppdaterade med det senaste inom försäljningsfronten...

När jag sökte hund så mailade jag flera uppfödare (har svårt för att prata i telefon) och fick positiv respons från alla, hade regelbunden mailkontakt för att "kolla av läget" då och då, tanken var ju så klart att jag skulle ringa när det blev aktuellt, valparna var födda osv. Hann dock inte så långt utan hittade "min" uppfödare på närmare håll och då fixade jag faktiskt att ringa på en gång...
Vad man kan tänka på är ju att uppfödare har kontakt med många, många valpköpare och spekulanter så de är nog ganska förstående vid att man kanske inte tycker om/har svårt för att prata i telefonen.
Det mesta brukar dock rulla på bra när man väl tar och ringer ;)

Jag ser nog helst att de som är intresserade av att köpa valp från mig ringer i första hand. Tycker att det är lättare att få en bild av personen på så vis. Känns dessutom som om man är mer intresserad om man tar den tid det tar att ringa än att slänga iväg ett mail. Skulle nog inte svara på mail, jo möjligtvis för att be personen ringa om de verkligen är intresserade.

Jag är säker på att jag vill ha en engelsk bulldogg ifrån en viss kennel men dom hade nyligen en kull med valpar och dom tar inte kullar så ofta. Jag letar mest efter en foderhund eftersom bulldoggen sticker iväg i pris men enligt min mamma så bör jag skaffa en hane (så hon kan vara hundvakt). Men det är inte så vanligt att det finns hanar ute på foder.

Några intressanta linjer har jag ju hittat, men sen är jag inte helt omöjligt att jag låser mig enbart på en ras.

Kul att se att en uppfödare svarar, många tänker nog olika där. Jag vet att vissa vill att man ringer och vissa föredrar ett mail eftersom dom då själva kan bestämma när dom ska svara.

Kolla gärna igenom innan vad man har tänkt sig och att kenneln i fråga har hundar att sälja, annars kan jag tänka mig att det blir besvärligt om man ringer å det inte finns valpar att sälja. De flesta hemsidor är jättefina och uppdaterade med det senaste inom försäljningsfronten...

Där har vi nog olika uppfattning. Många kennlar har som tidigare nämnts valparna bokade sedan innan födseln, så vill man verkligen ha från en spec. kennel ska man nog höra av sig långt innan de har valpar på hemsidan.

Tror många drar öronen åt sig om man ringer och vill ha en valp som levereras sista veckan i juni.

Där håller jag nog med.

Jag skulle aldrig sälja ett djur till någon som ringer och frågar om hur många valpar det är kvar , vad dom kostar och leveras. Nu menas det säkerligen inte så.

Men när jag letar efter hund så vill jag ha mycket mer info än så;
*jag vill veta hur länge kenneln har funnits
*anledning till kennelnamnet
*antal kullar per år
*finns det mer hundar än kennels egenuppfödda, om inte varför?
*är hundar kollade (för cavalier tex hjärtfel, brukshundar för ad/hd mm)
*krav på köparen (vissa uppfödare har krav på sina valpköpare)
*ålder på valparna vid leverans (se att dom följer miniålder för att kunna leveras)
*Tikens ålder
*hur gick valpningen? har hon fått kullar innan? hur gick dom?
*med mycket mera...sen när det är klart då kommer man fram till om man vill köpa därifrån eller inte. Vill man köpa därifrån först då frågar man om priset och framtida kullar. (märks det att jag kommer vara stenhård :angel: )

Jag skrev ett brev där jag presenterade mig, talade om vad jag ville ha och skrev även ner några frågor.

Sedan avslutade jag brevet med att be uppfödaren kontkta mig när han hade tid :)

Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av telefonsamtal med uppfödare. Ett flertal av dom jag ringde till innan jag "hittade rätt" var nästan snorkiga.

Fast det kan väl vara bra på sätt och vis, att uppfödaren bekänner färg redan i första kontakten? Om man beter sig så redan innan en valp är såld, hur ska de då inte bete sig om det uppkommer problem efter köpet?

Till TS: Jag har inget emot mail som första kontakt, men jag föredrar att flertalet frågor sedan avhandlas per telefon. Långa utförliga svar per mail, och de följdfrågor som ofta blir, tar tid och energi. Mitt råd är att du i första kontakten via mail frågar sådant som är grudläggande att få svar på. T.ex om valpar planeras snart, efter vilka hundar etc. Sedan om man fortfarande är intresserad tycker jag att man fattar telefonen och ställer de 1000 frågor man har i övrigt, gärna efter att i mailet hört sig för om vilken tid det passar att ringa.

Jag föredrar också att man ringer och pratar med uppfödaren då jag som uppfödare också kan få en bild av valpköparen. Uppfödaren har alltid tid för sina valpköpare och man ska inte känna att man ringer och stör.

Jag har mailat först, både då jag köpt häst och hund och jag brukar alltid skicka med ett par bilder på miljön där djuret ska bo. Lösdriften och hagen om det gäller häst, hundhagen och huset om det gäller hund. Ev även något på promenadmiljön.
(Bor man i lägenhet är det ju kanske inte så intressant, men då kan man istället beskriva sin boendemiljö.) Sen berättar jag lite om vilken inriktning jag har på hundintresset och hur jag t.ex. tänkt lösa hundvakt om jag jobbar och sånt, sånt som man skriver oavsett...

Så har jag bett djurägaren kontakta mig om hon tycker att jag kan vara en intressant spekulant och jag har fått svar varenda gång. ;) Ofta via mail tillbaka trots att jag skrivit telefonnumret, och så har de bett mig ringa om jag fortfarande är intresserad. Fler än vi köpare som gillar att maila, antar jag :D

När jag ska köpa något (oavsett varuslag) så ber jag aldrig säljaren att ringa.. Jag tycker att det är jag som som köpare som bör ringa och det förväntar jag mig även att intresserade köpare gör till mig.

Vill man köpa så ringer man, även om man först skickat ett mail alltså ;)

Vill man köpa så ringer man, även om man först skickat ett mail alltså ;)

Håller fullständigt med! Jag vägrar ringa runt och jaga spekulanter.

Om alla som hörde av sig verkligen VAR genuint intresserade var det väl en sak. Men det hör ju av sig massor med "intresserade", och sedan är det bara kanske 20-30% som håller distansen ut. Då är det bättre att de ringer mig istället för tvärtom. Är man ordentligt intresserad får man ringa till mig, istället för att jag ska ringa en massa människor som mest var nyfikna i alla fall. Är man bara ute efter att höra sig för i största allmänhet pratar jag gärna - men jag är inte intresserad av att få det på telefonräkningen.

Jag brukar maila för att presentera mig och berätta lite om min familj. Sen frågar jag lite om kommande valpar, om de är tingade alla m.m. Frågar när det passar bäst att jag ringer. Efter jag fått svar så brukar jag ringa och prata mer.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
598
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 063
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 116
Senast: valpköpare
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 096
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka