Kontakt i första steg av fotgående

rahl

Trådstartare
Jag älskar Sherrys kontakt när hon jobbar men ibland blir det så som på filmen
att hon är inte med i start och kommer på vad hon skulle göra - titta på mig. Hur tränar jag? Hon kan sitta med kontakt längre men just första steget är svårast. När hon är uppvärmd (belönat för kontakt så brukar det vara bättre).

Hur gör jag om vi ska ta ett steg tillsammans och hon tittar bort? Reta henne med belöning och börja om? Ska man vända och börja på samma plats eller ta steg åt sidan och börja på nytt?
Position bryr jag mig inte om (i det fallet) lika mycket som kontakt.

ingen som ville dela med sig tips?

Jag har inget direkt tips att ge, men jag tänker att det måste vara väldigt jobbigt att titta på på dig så långt från backen. Huvudpositionen är väl onaturlig och hon måste se ganska dåligt på så långt håll också?

Är det nödvändigt med den kontakten, eller kan du få henne att gå fot i rätt position med "koll" på dina ben istället, så hon inte tappar position?

Varfö
Jag älskar Sherrys kontakt när hon jobbar men ibland blir det så som på filmen
att hon är inte med i start och kommer på vad hon skulle göra - titta på mig. Hur tränar jag? Hon kan sitta med kontakt längre men just första steget är svårast. När hon är uppvärmd (belönat för kontakt så brukar det vara bättre).

Hur gör jag om vi ska ta ett steg tillsammans och hon tittar bort? Reta henne med belöning och börja om? Ska man vända och börja på samma plats eller ta steg åt sidan och börja på nytt?
Position bryr jag mig inte om (i det fallet) lika mycket som kontakt.

Varför är du så noga med kontakten medan handen kommer ur fickan men belöningsplacerar du så att hon måste lämna position? Känns som att det bygger frustration helt utan att faktiskt tillföra stadga i positionen.

Hur pass intresserad är hon av själva träningen (hon ser lite halvdisträ ut i filmen för mina ögon)? Kan du få upp henne lite mer i tempo och lek, och "jaga" in henne genom att själv springa ifrån position om hon inte håller koll på dig?

stoppa godiset i munnen och spotta ut den sa far du automatiskt att hon tittar pa dig, inte handen. Belona efter forsta steget. Kan du inte fa kontakt i forsta steget alls, visa henne godiset och spotta ut det nar hon haller kontakten. Oka sakta hur manga steg ni tar innan beloningen kommer.

Och om hon ar distra, latsas att du sjalv ater upp godiset medan du "gommer" det och retas med hunden.

Nar jag tranade med mina i morse kom jag ihag den har traden. Gor sjalva levererandet av godis till en "event" ... nagot som ar vart att skutta och tjoa over. Da triggar du ocksa hundens "excitement level" och far upp henne i tempo.
Sedan undrar jag hur du anvander klickern? Om du a vser att anvanda den som man vanligen gor, att klicker talar om for hunden nar den gor ratt och att klicket betyder att en beloning kommer har du lite val snabbt "trigger finger" samtidigt som du forvantar dig mer jobb efter klicket. Jag tror att det skulle bli mycket lattare for hunden att forsta om du drar ut pa tiden och bara klickar JUST nar du kanner dig nojd med jobbet och omedelbart efter klicket fixar fram beloningen.

Nar hunden sitter i bra fot possition borja med att luta dig framat, ungefar som man gor nar man borjar ga. Sa fort hunden med fortsatt kontakt bara lutar sig med dig, klicka och belona ... hoppa och skutta och tala om vilken hjalte hon ar. Och kom ihag att det ar battre att ha farre repetitioner med ordentligt uppmarksam hund an fler dar hunden tappar focus. Hunden's kansla, "Det har ar det roligaste som finns i hela varlden" ar nagon man tranar in genom att sluta medan hunden fortfarande har just den kanslan.

Hon har mest fart av alla hundar och jag kan inte leka med henne för att då hoppar hon på mig. och sen bjuder hon på massa, så inget tjoho upp och leka utan lugnade belöningar.

Hon älskar att träna - men behöver uppvärmning för att känna att hon är med :) Jag kan inte ha godis i samma hand men brukar ha i höger hand och ge bakom ryggen.

Hon är med under hela banan tex i rallylydnad eller största delen av banan, tappar lite kontakt i början och sen kan tappa mitt i men annars är hon känd för sitt fina kontakt med mig :D

IMG_8964.JPG

IMG_8966.JPG

IMG_0248.JPG

Testade lite ute idag - felade om hon var inte med i början och när hon är med så har hon så fin kontakt!!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 041
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar