Konsumera mindre 2018!

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 91
  • Visningar Visningar 5 102
Nja.
Minskad konsumtion är endast "uppskjuten konsumtion" i vissa nationalekonomers hjärnor. I synnerhet de nationalekonomer som för tämligen förenklade resonemang.
Uttalandet kräver också att all "konsumtion" handlar om varor.
Nej. Även tjänstekonsumtion är ju konsumtion. Av miljöskäl kan ju tjänstekonsumtion vara att föredra. Gå i terapi (privat) är ett lysande exempel på tjänstekonsumtion som också förhindrar prylkonsumtion.

Men då pratar vi i de flesta fall om ändrad konsumtion, inte minskad.

Nej. Även tjänstekonsumtion är ju konsumtion. Av miljöskäl kan ju tjänstekonsumtion vara att föredra. Gå i terapi (privat) är ett lysande exempel på tjänstekonsumtion som också förhindrar prylkonsumtion.

Men då pratar vi i de flesta fall om ändrad konsumtion, inte minskad.

Så enligt dig är det nödvändigt att all inkomst alltid måste gå till konsumtion?

Hur ser du på investeringar?

Man kan ju välja att gå ner i arbetstid eller jobba mindre och på så sätt vinna tid allt måste inte vara enbart en pengamässig vinning :)

Nu pluggar jag ännu men när jag väl kommer ut i jobb vill jag helst bara jobba 75-80%, min fritid tillsammans med sonen känns för mig viktigare än att leva i överflöd. Dock har vi som dröm att köpa gård och bli delvis självförsörjande, så kanske bör jobba 100% först för att kunna spara pengar till gården, blir lite moment 22 typ!

Vilket syfte skulle det fylla att konsumera mindre, tänker du (ni)?

Som jag ser det, bör minskad konsumtion leda till ökat sparande. Sparande är i sin tur per definition uppskjuten konsumtion. Men nu skulle ju konsumtionen minskas?

Kan svara lite på hur jag tänker. Jag har inte satt upp några tydliga regler för att minska min konsumtion men mina tankar går en hel del i de banorna och har gjort under något år iallafall. Det för att jag har/har haft ett tydligt destruktivt mönster av att konsumera mycket onödigt bara för att belöna/trösta mig själv. Nya saker är bara roliga i några veckor och sedan vill jag ha nytt. En till neutral ögonskuggspalett, en till svart plisserad klänning eller en till uppsättning kaffemuggar som jag inte faktiskt behöver, det blir bara överflöd. Det känns så onödigt både för vår planets skull och för min plånboks skull. Jag vill ändra inställning till materiella ting, värdesätta saker mer och tänka mer långsiktigt när jag handlar. Längtar efter känslan av minimalism (och skrattar åt mig själv när jag skriver det för det är såååå långt ifrån mig). Jag vill dessutom spara mer.

Jag kan inte dela din uppfattning om att ett sparande bara är lika med uppskjuten konsumtion. För mig, som inte kommer ifrån förhållanden där pengar funnits på banken alls, vi har levt bra men väldigt mycket månad för månad under min uppväxt, betyder sparande trygghet.

Jag vill slippa känslan av att inte kunna reda ut en situation som skulle kunna uppstå ekonomiskt. Jag längtar efter känslan att veta att jag kan göra saker spontant eller göra livsförändrande val utan att vara begränsad av min ekonomi. Våga riskera saker, kunna ta chanser, klara mig. Sen kan det absolut vara så att ett sparande leder till konsumtion med tiden, men kanske mer nödvändig konsumtion. Jag var tex väldigt glad att jag hade ett gött sparande tidigt i höstas när jag separerade från min sambo och behövde köpa ett helt nytt hushåll. Då var det rätt bra att jag hade lite "uppskjuten konsumtion" på banken.

Vad jag tänker med "uppskjuten konsumtion" är väl investeringar. Typ nytt kök, nytt värmesystem. Pengar jag får tillbaka om huset någon gång ska säljas.

Trygghet, med en större slant på banken. Om man blir sjuk. Eller bilen blir förstörd i en krock, eller behöver ett dyrt verkstadsbesök.

Det tycker jag är stor skillnad mot att ha fulla garderoben med kläder och skor som nästan aldrig används, onödiga prylar som vara tar plats.

Så ja, både ändrad konsumtion och mindre konsumtion. Och konsumtion som är bättre för samvetet i form av svenskt, närproducerat osv.

Så enligt dig är det nödvändigt att all inkomst alltid måste gå till konsumtion?

Hur ser du på investeringar?
Det är väl en flytande gräns. Vad tycker man sig investera i? Att bygga ut huset för att höja värdet? Det är ju uppenbar konsumtion, skulle jag säga.

Aktier? Tja. Det är väl ofta ett slags (hopp om) sparande. Dvs uppskjuten konsumtion. Ibland tom större konsumtion, om aktivärdet har stigit.

Alltså, problemet är ju att med samma eller större mängd pengar, blir konsumtion svårt att undvika.

Därav frågan om syftet.

Senast ändrad:
Kan svara lite på hur jag tänker. Jag har inte satt upp några tydliga regler för att minska min konsumtion men mina tankar går en hel del i de banorna och har gjort under något år iallafall. Det för att jag har/har haft ett tydligt destruktivt mönster av att konsumera mycket onödigt bara för att belöna/trösta mig själv. Nya saker är bara roliga i några veckor och sedan vill jag ha nytt. En till neutral ögonskuggspalett, en till svart plisserad klänning eller en till uppsättning kaffemuggar som jag inte faktiskt behöver, det blir bara överflöd. Det känns så onödigt både för vår planets skull och för min plånboks skull. Jag vill ändra inställning till materiella ting, värdesätta saker mer och tänka mer långsiktigt när jag handlar. Längtar efter känslan av minimalism (och skrattar åt mig själv när jag skriver det för det är såååå långt ifrån mig). Jag vill dessutom spara mer.

Jag kan inte dela din uppfattning om att ett sparande bara är lika med uppskjuten konsumtion. För mig, som inte kommer ifrån förhållanden där pengar funnits på banken alls, vi har levt bra men väldigt mycket månad för månad under min uppväxt, betyder sparande trygghet.

Jag vill slippa känslan av att inte kunna reda ut en situation som skulle kunna uppstå ekonomiskt. Jag längtar efter känslan att veta att jag kan göra saker spontant eller göra livsförändrande val utan att vara begränsad av min ekonomi. Våga riskera saker, kunna ta chanser, klara mig. Sen kan det absolut vara så att ett sparande leder till konsumtion med tiden, men kanske mer nödvändig konsumtion. Jag var tex väldigt glad att jag hade ett gött sparande tidigt i höstas när jag separerade från min sambo och behövde köpa ett helt nytt hushåll. Då var det rätt bra att jag hade lite "uppskjuten konsumtion" på banken.
Javisst. Det finns många fördelar med att spara. Men jag frågade ju vad syftet med den minskade konsumtionen var. Ditt svar är ungefär: att jag ska kunna konsumera mer när/om ett akut behov uppstår.

Skulle det vara dåligt att konsumera annorlunda? För egen del tar jag mig inte till jobbet utan bil, då är väl en mer miljövänlig bil ett utmärkt val? Kläder av god kvalité och bra producerade istället för hm-skräp? Kläder bör åtminstone jag ha på mig på jobbet för att vara välkommen.
Dåligt? Nej. Jag har inte sagt något om dåligt. Jag har frågat om syftet med att minska sin konsumtion.

Vad jag tänker med "uppskjuten konsumtion" är väl investeringar. Typ nytt kök, nytt värmesystem. Pengar jag får tillbaka om huset någon gång ska säljas.

Trygghet, med en större slant på banken. Om man blir sjuk. Eller bilen blir förstörd i en krock, eller behöver ett dyrt verkstadsbesök.

Det tycker jag är stor skillnad mot att ha fulla garderoben med kläder och skor som nästan aldrig används, onödiga prylar som vara tar plats.

Så ja, både ändrad konsumtion och mindre konsumtion. Och konsumtion som är bättre för samvetet i form av svenskt, närproducerat osv.
Skillnaden mellan nytt kök och nya kläder går mig förbi, faktiskt.

Nja.
Minskad konsumtion är endast "uppskjuten konsumtion" i vissa nationalekonomers hjärnor. I synnerhet de nationalekonomer som för tämligen förenklade resonemang.
Uttalandet kräver också att all "konsumtion" handlar om varor.

Den nationalekonom som sagt det har inte sett min skosamling!! Jag skulle aldrig behöva köpa ett par skor till, inga skor som köps är nödvändiga.. jag vill mest ha dem/äga dem.

Jag har sedan i somras bara handlat för de pengar jag fått in på försäljningar av bland annat smycken, hästsaker och kläder/skor. Jag köper nu helst kläder av märken som jag senare vet går att sälja (MK, Ida Sjöstedt, By Malina, Filippa K, Anna Holtblad) .

Jag vill ha ett hästsläp så jag är absolut med på detta!

Dåligt? Nej. Jag har inte sagt något om dåligt. Jag har frågat om syftet med att minska sin konsumtion.
Du försöker få fram definitioner?

För mig blir det bara semantik. Det som gemene man menar när man talar om att konsumera mindre, prylbanta osv - det är nog att köpa färre onödiga saker. Minska miljöavtryck.

För mig personligen innebär konsumera mindre att laga det jag har istället för att köpa nytt. Att skilja ha-begär från behov. Att konsumera sådant som är i görligaste mån miljövänlilgt.
Lammet jag äter har betat på grannens mark som annars skulle stått obrukad och kaninköttet är det mest klimatsmarta kött som jag hittat.

I din definition är det ändrad konsumtion. Visst. Men själsligt skänker det en hel del tillfredställeles att äta mina egna grönsaker från köpta frön) istället för den resurskrävande avocadon. Äta mina egna gröna bönor och inte köpa sojabönor i tetra.
Äggen kommer från ett hönseri som inte använder importerat hönsfoder och odlar en stor del själva.

Så "minska konsumtionen" innebär för mig, och kanske för fler, att avstå sådant man inte behöver.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 335
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 958
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 959
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 121
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • En tråd om bäddar
  • Pankreatit hos hund?