Man kan ju välja att gå ner i arbetstid eller jobba mindre och på så sätt vinna tid allt måste inte vara enbart en pengamässig vinning 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Även tjänstekonsumtion är ju konsumtion. Av miljöskäl kan ju tjänstekonsumtion vara att föredra. Gå i terapi (privat) är ett lysande exempel på tjänstekonsumtion som också förhindrar prylkonsumtion.Nja.
Minskad konsumtion är endast "uppskjuten konsumtion" i vissa nationalekonomers hjärnor. I synnerhet de nationalekonomer som för tämligen förenklade resonemang.
Uttalandet kräver också att all "konsumtion" handlar om varor.
Ja, minskar man inkomsterna löser man ju problemet med den uppskjutna konsumtion som sparande är.Man kan ju välja att gå ner i arbetstid eller jobba mindre och på så sätt vinna tid allt måste inte vara enbart en pengamässig vinning![]()
Nej. Även tjänstekonsumtion är ju konsumtion. Av miljöskäl kan ju tjänstekonsumtion vara att föredra. Gå i terapi (privat) är ett lysande exempel på tjänstekonsumtion som också förhindrar prylkonsumtion.
Men då pratar vi i de flesta fall om ändrad konsumtion, inte minskad.
Man kan ju välja att gå ner i arbetstid eller jobba mindre och på så sätt vinna tid allt måste inte vara enbart en pengamässig vinning![]()
Vilket syfte skulle det fylla att konsumera mindre, tänker du (ni)?
Som jag ser det, bör minskad konsumtion leda till ökat sparande. Sparande är i sin tur per definition uppskjuten konsumtion. Men nu skulle ju konsumtionen minskas?
De går ju alltid att ge bort. Det kan ju finnas andra som behöver öka sin konsumtion.Men pengarna som blir över då, vad tänker du om dem?
Det är väl en flytande gräns. Vad tycker man sig investera i? Att bygga ut huset för att höja värdet? Det är ju uppenbar konsumtion, skulle jag säga.Så enligt dig är det nödvändigt att all inkomst alltid måste gå till konsumtion?
Hur ser du på investeringar?
Visst. Ändrad konsumtion.Och med en buffert kan man ju konsumera smartare, bättre kvalité som håller längre, välja en miljövänligare bil när det är dags för byte, vilket man kanske inte kunnat annars.
Vet inte om det var TS syfte, men absolut. Annorlunda fördelad konsumtion, typ.De går ju alltid att ge bort. Det kan ju finnas andra som behöver öka sin konsumtion.
Skulle det vara dåligt att konsumera annorlunda? För egen del tar jag mig inte till jobbet utan bil, då är väl en mer miljövänlig bil ett utmärkt val? Kläder av god kvalité och bra producerade istället för hm-skräp? Kläder bör åtminstone jag ha på mig på jobbet för att vara välkommen.Visst. Ändrad konsumtion.
Javisst. Det finns många fördelar med att spara. Men jag frågade ju vad syftet med den minskade konsumtionen var. Ditt svar är ungefär: att jag ska kunna konsumera mer när/om ett akut behov uppstår.Kan svara lite på hur jag tänker. Jag har inte satt upp några tydliga regler för att minska min konsumtion men mina tankar går en hel del i de banorna och har gjort under något år iallafall. Det för att jag har/har haft ett tydligt destruktivt mönster av att konsumera mycket onödigt bara för att belöna/trösta mig själv. Nya saker är bara roliga i några veckor och sedan vill jag ha nytt. En till neutral ögonskuggspalett, en till svart plisserad klänning eller en till uppsättning kaffemuggar som jag inte faktiskt behöver, det blir bara överflöd. Det känns så onödigt både för vår planets skull och för min plånboks skull. Jag vill ändra inställning till materiella ting, värdesätta saker mer och tänka mer långsiktigt när jag handlar. Längtar efter känslan av minimalism (och skrattar åt mig själv när jag skriver det för det är såååå långt ifrån mig). Jag vill dessutom spara mer.
Jag kan inte dela din uppfattning om att ett sparande bara är lika med uppskjuten konsumtion. För mig, som inte kommer ifrån förhållanden där pengar funnits på banken alls, vi har levt bra men väldigt mycket månad för månad under min uppväxt, betyder sparande trygghet.
Jag vill slippa känslan av att inte kunna reda ut en situation som skulle kunna uppstå ekonomiskt. Jag längtar efter känslan att veta att jag kan göra saker spontant eller göra livsförändrande val utan att vara begränsad av min ekonomi. Våga riskera saker, kunna ta chanser, klara mig. Sen kan det absolut vara så att ett sparande leder till konsumtion med tiden, men kanske mer nödvändig konsumtion. Jag var tex väldigt glad att jag hade ett gött sparande tidigt i höstas när jag separerade från min sambo och behövde köpa ett helt nytt hushåll. Då var det rätt bra att jag hade lite "uppskjuten konsumtion" på banken.
Dåligt? Nej. Jag har inte sagt något om dåligt. Jag har frågat om syftet med att minska sin konsumtion.Skulle det vara dåligt att konsumera annorlunda? För egen del tar jag mig inte till jobbet utan bil, då är väl en mer miljövänlig bil ett utmärkt val? Kläder av god kvalité och bra producerade istället för hm-skräp? Kläder bör åtminstone jag ha på mig på jobbet för att vara välkommen.
Skillnaden mellan nytt kök och nya kläder går mig förbi, faktiskt.Vad jag tänker med "uppskjuten konsumtion" är väl investeringar. Typ nytt kök, nytt värmesystem. Pengar jag får tillbaka om huset någon gång ska säljas.
Trygghet, med en större slant på banken. Om man blir sjuk. Eller bilen blir förstörd i en krock, eller behöver ett dyrt verkstadsbesök.
Det tycker jag är stor skillnad mot att ha fulla garderoben med kläder och skor som nästan aldrig används, onödiga prylar som vara tar plats.
Så ja, både ändrad konsumtion och mindre konsumtion. Och konsumtion som är bättre för samvetet i form av svenskt, närproducerat osv.
Då tänker vi för olika för att det ska var lönt för mig att försöka förklaraSkillnaden mellan nytt kök och nya kläder går mig förbi, faktiskt.
Nja.
Minskad konsumtion är endast "uppskjuten konsumtion" i vissa nationalekonomers hjärnor. I synnerhet de nationalekonomer som för tämligen förenklade resonemang.
Uttalandet kräver också att all "konsumtion" handlar om varor.
Vi har ju på samhällsnivå en enorm överkonsumtion just vad gäller heminredning. Det har ökat enormt under de senaste decennierna, vilket både genererar mycke avfall och driver upp bostadskostnaderna.Då tänker vi för olika för att det ska var lönt för mig att försöka förklara![]()
Du försöker få fram definitioner?Dåligt? Nej. Jag har inte sagt något om dåligt. Jag har frågat om syftet med att minska sin konsumtion.