De flesta 70-åriga män har bättre fysik i muskelstyrka än 70-åriga kvinnor, så naturligtvis spelar fysik in och dessutom oavsett ålder.
Vs
Båda representera vältränad från vardera kön, men finns det någon som på riktigt tror att en vältränad kvinna kan mäta sig mot en vältränad man i någon idrott som kräver god fysik och ren råstyrka?
Det är skillnad på könen, hur gärna en del vill att det inte ska vara det..
Sen varför många idrottskvinnor har långt hår.. På riktigt??
Blir inte hästtjejer svettiga och skitiga när de mockar, rider, ryktar, kärrar hö etc etc etc? Jo det blir de men ändå har så många långt hår eller hur, hur går det ihop
Kan det möjligen vara så chockerande enkelt att de i resten av livet, utanför sin sport/hobby är vanliga tjejer/kvinnor och förmodligen trivs finfint i sitt långa hår
Tjejerna i landslaget har inte fotboll som hobby, lika lite som killarna. Det är ett yrke, och de flesta idrottare på hög nivå, brukar anpassa stora delar av hela sin livsföring till sin idrotts särskilda krav. De mest extrema är väl sumobrottarna kanske...
Avseende hårlängd, i just fotboll, och kanske i den del andra sporter, så handlar det inte enbart om att bli svettig eller skitig, utan håret riskerar att komma i vägen (tänk "felstuds" när man nickar), riskerar att skymma sikten när man är i rörelse, eller bidrar till att förändra balansen. Alltså långt hår riskerar att man blir ett uns sämre spelare helt enkelt.
Långt hår, fritt hängande, eller som hästsvans, är också bra "handtag" för mindre nogräknade motståndare. Alla matcher spelas inte på världsnivå med toppdomare, utan de de flesta matcherna hör hemma en bit längre ner i seriesystemet eller bland ungdom. Men det är landslagsspelarna som är förebilder...
Som jag sa i, i ishockey spelar det ingen roll, i handboll så nickar man inte, dessutom spelas bollen på andra sätt, så långt hår (eventuellt med hårband), blir inte störande (jag har bara spelat handboll på korpnivå).
När jag spelade fotboll, på stenåldern, i runda slängar mellan mitten av 70-talet till ungefär 1990, så var det mycket vanligare än idag med korta/halvkorta frisyrer och nästan alltid något slags uppsatt hår om en längre frisyr. Fritt hängande och långt, fanns ganska sällan.