Det finns dock saker som jag har svårt att förstå inom televiserad topp-idrott, kanske därför jag själv aldrig gjort så, eller t.o.m. tyckt att det var opraktiskt med dessa saker när jag själv spelat Ishockey, fotboll eller golf.
Varför har nästan alla fotbollspelarna i landslaget långt hår (igår alla utom Caroline Seger)? Långt hår hade jag typ 1973 när jag började spela fotboll, men förutom att håret kunde komma i vägen under själva spelet, så var det väldigt opraktiskt att sköta om det, så efter en tid blev det en kortare och mer lättskött frisyr?
Varför är bär fotbollspelarna dessutom make-up? Ännu mer opraktiskt. Besvärligt när man blir varm, och kräver onödig tid för att anlägga.
Är det sponsorerna som tvingar fram detta för att tjejerna inte ska se "okvinnliga" ut? Är det för att slippa anklagelser om att "alla kvinnliga fotbollspelare är lebbor"?
Eller är det helt enkelt så att man inte funderar över kvinnliga normer, som är styrda av patriarkala normer där det är viktigt att kvinnor ser kvinnliga ut?
I ishockey spelar hårlängden ingen roll, håret finns under hjälmen, och det går inte att se eventuell make-up bakom gallret. I Golf blir man inte så varm, och långt hår stör knappast vid några luftdueller...