Tex i ridsport spelar ju skillnaden mellan könen någon roll och är inte heller könsuppdelade.
Golf har jag funderat på om det inte också borde vara en könsneutral sport. Och skytte/skeet. Och segling.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tex i ridsport spelar ju skillnaden mellan könen någon roll och är inte heller könsuppdelade.
En manlig vän till mig som skjuter pistol berättar att skytte inte brukade vara könsuppdelat. Tills en kvinna vann någon stor tävling...Golf har jag funderat på om det inte också borde vara en könsneutral sport. Och skytte/skeet. Och segling.
Varför görs det en uppdelning i dam- och herrklasser överhuvudtaget?
Golf har jag funderat på om det inte också borde vara en könsneutral sport. Och skytte/skeet. Och segling.
Som jag brukar säga: problemet är inte kvinnors dåliga självförtroende. Problemet är mäns fullständigt omotiverade hybris.Förutom att jag helhjärtat instämmer med @niphredil: Sverige har åtta medaljer så här långt. Sju är tagna av kvinnor. Det där bröstdunkandet som du beskriver hos män kanske är lite överdrivet självsäkert?
Fysiska skillnader finns väl mellan många olika grupper utan att de ges särskilda klasser?Jag gissar på signifikanta fysiska skillnader mellan könen som påverkar prestationen i sporterna som är könsuppdelade?
Golf nej. Kvinnor och män slår oftast ut på olika ställen på en golfbana eftersom män slår längreGolf har jag funderat på om det inte också borde vara en könsneutral sport. Och skytte/skeet. Och segling.
Följden skulle bli ett OS med nästan bara män. Varför då?Fysiska skillnader finns väl mellan många olika grupper utan att de ges särskilda klasser?
Det finns väl kvinnor med lika hög kroppsvikt som män?Skytte, ja.
Golf - nej.
Segling - nej. Män är generellt sett fortfarande fysiskt starkare. I segling sitter man inte lite gulligt och åker båt: det krävs fysik. Kroppsvikten har också betydelse för förmågan att hålla emot i segel och liknande.
Men är det inte prestationen som skall räknas?Följden skulle bli ett OS med nästan bara män. Varför då?
Ja.Det finns väl kvinnor med lika hög kroppsvikt som män?
Vad menar du?Men är det inte prestationen som skall räknas?
Kindpussar tycker jag för övrigt både män och kvinnor borde få vid prisutdelningen. Där har ju de som delar ut priserna valt att göra skillnad.
Frågan är väl tydlig nog tycker jag: Varför skall tävlingsklasser delas upp för att gynna ett kön? I andra sammanhang är det sexism men inte inom idrott.Vad menar du?
Du tycker bara män ska vara med i OS för att de är bättre?
En genomsnittlig japan är kortare och lättare än en genomsnittlig svensk osv. utan att för den skull en uppdelning görs.Ja.
som sagt, jag generaliserar och jämför grupper.
Om vi tar en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och tänker oss att de är lika atletiska/tränade.
Då är det vanligare att mannen, pga en annan kroppskonstitution, väger mer i muskel- och skelettmassa än kvinnan.
Det är väl ingen nyhet att män generellt sett är längre än kvinnor och har grövre skelett?
Som av en händelse så brukar jag också säga det!Som jag brukar säga: problemet är inte kvinnors dåliga självförtroende. Problemet är mäns fullständigt omotiverade hybris.
Frågan är väl tydlig nog tycker jag: Varför skall tävlingsklasser delas upp för att gynna ett kön? I andra sammanhang är det sexism men inte inom idrott.
Och varken Stenson eller Svensson slog sig för bröstet inför sina tävlingar eller efter...Nej, de har inte utmärkt sig, förutom i golf och skeet ...
Golf är som flera har sagt lämpligt att ha könsuppdelat ioch med att män har längre slag. Skytte är däremot intressant nog bara uppdelat när man kommer upp på nationell och internationell nivå. Grenar som inte finns internationellt skjuter män och kvinnor i samma tävling i Sverige och det är ingen skillnad mellan resultat.En manlig vän till mig som skjuter pistol berättar att skytte inte brukade vara könsuppdelat. Tills en kvinna vann någon stor tävling...
Därför att det ÄR fysiska skillnader mellan könen, som gör att ett icke könsuppdelat OS (eller annan valfri idrottstävling) nästan enbart skulle bestå av män. Det sker inte på bekostnad av männen nu, det inkluderar bara kvinnor också.
Det är inte sexism om det andra könet inkluderas och gynnas utan att någon missgynnas. Sexism är det när det andra könet exkluderas/förminskas/missgynnas pga sitt kön.
En genomsnittlig japan är kortare och lättare än en genomsnittlig svensk osv. utan att för den skull en uppdelning görs.