Könstypiskt beteende under OS (och sport generellt)

Det är väl klart att någon missgynnas om andra gynnas, det finns liksom inte obegränsade resurser. Vissa tävlande kan nu vinna guld och ära och berömmelse på en prestation som i andra sammanhang knappt räcker till för tävling på lokal nivå enbart på grund av sitt kön.

Fast de bästa manliga idrottarna missgynnas inte av att de bästa kvinnliga idrottarna också får delta i OS.

De män som skulle få vara med om kvinnorna inte fick, skulle ju ändå inte ha någon medaljchans. Vad ska de då där och göra?

Frågan är väl tydlig nog tycker jag: Varför skall tävlingsklasser delas upp för att gynna ett kön? I andra sammanhang är det sexism men inte inom idrott.
För att många tycker det är bra att både kvinnor och män kan idrotta. De flesta idrottare jag känner tycker det är roligare att möta någon på samma nivå.
Och många män jag känner med idrottsintresse tycker också det är kul med kvinnor som idrottar. Tex Vet jag många män som kollat på fotbollen nu.

Det är väl klart att någon missgynnas om andra gynnas, det finns liksom inte obegränsade resurser. Vissa tävlande kan nu vinna guld och ära och berömmelse på en prestation som i andra sammanhang knappt räcker till för tävling på lokal nivå enbart på grund av sitt kön.
Nej det är ingen som missgynnas.
Även om inte kvinnor var med och tävlade så skulle det inte vara fler män som var med
Dessutom är ju de bästa männen redan med

Fast de bästa manliga idrottarna missgynnas inte av att de bästa kvinnliga idrottarna också får delta i OS.

De män som skulle få vara med om kvinnorna inte fick, skulle ju ändå inte ha någon medaljchans. Vad ska de då där och göra?
Som jag skrev resurserna är inte obegränsade, antalet grenar, tävlande osv. kan inte vara hur stort som helst och som det är nu är det starkt begränsat vem som får åka dit.

Så om jag förstår dig rätt tycker du att tävlingsprestation är underordnat kön?

Som jag skrev resurserna är inte obegränsade, antalet grenar, tävlande osv. kan inte vara hur stort som helst och som det är nu är det starkt begränsat vem som får åka dit.

Men om du inte gillar att se kvinnor idrotta är det väl bara att låta bli att titta?
Jag läste att det var nästan en miljon som såg tjejerna spela fotboll nu senast i OS

Men om du inte gillar att se kvinnor idrotta är det väl bara att låta bli att titta?
Jag läste att det var nästan en miljon som såg tjejerna spela fotboll nu senast i OS
Så ditt argument för en sexistisk indelning inom idrott är att "nästan en miljon som såg tjejerna spela fotboll"? Jag ser inte logiken i att tycka att idrott skall vara sexistiskt uppdelat och jag tycker inte ni kunnat prestera några hållbara argument för det.

Det är väl jättebra att det är starkt begränsat, det är ju ändå OS.

Jag är inte speciellt intresserad av sport generellt, men jag tycker det är skitbra att både de bästa idrottsmännen och de bästa idrottskvinnorna får delta i OS. Det skulle vara jättetråkigt om det inte var någon könsuppdelning där könen har väldigt olika förutsättningar p.g.a. fysiken.

Jag får uppfattningen att du tycker det är bättre/viktigare att män som ändå inte har någon medaljchans får vara med, än att kvinnor får det. Är det så, och isåfall, varför? Varför är det ett problem att det delas upp i män och kvinnor, i de grenar där det är befogat?

Så ditt argument för en sexistisk indelning inom idrott är att "nästan en miljon som såg tjejerna spela fotboll"? Jag ser inte logiken i att tycka att idrott skall vara sexistiskt uppdelat och jag tycker inte ni kunnat prestera några hållbara argument för det.

Vi tar fotbollen som exempel. Om den inte skulle vara könsuppdelad skulle ungefär exakt noll kvinnor vara med i något landslag i OS. (Eller något annat mästerskap för den delen).

Tycker du att det vore en positiv utveckling för kvinnors möjlighet att spela fotboll? Eller tycker du att kvinnor får skylla sig själva eftersom de inte är tillräckligt bra?

Det är väl jättebra att det är starkt begränsat, det är ju ändå OS.

Jag är inte speciellt intresserad av sport generellt, men jag tycker det är skitbra att både de bästa idrottsmännen och de bästa idrottskvinnorna får delta i OS. Det skulle vara jättetråkigt om det inte var någon könsuppdelning där könen har väldigt olika förutsättningar p.g.a. fysiken.

Jag får uppfattningen att du tycker det är bättre/viktigare att män som ändå inte har någon medaljchans får vara med, än att kvinnor får det. Är det så, och isåfall, varför? Varför är det ett problem att det delas upp i män och kvinnor, i de grenar där det är befogat?
Jag tycker också att det är bra med en uppdelning efter kön inom idrott, men att det är en sexistiskt uppfattning går inte att komma ifrån. Sen kan man diskutera hur låg nivå på tävlingsresultat som skall tillåtas enbart för att få med båda könen men jag är inte intresserad av OS i sig så det avstår jag.

Frågan har betydelse för den kan tas vidare till andra större områden där biologiska skillnader också har betydelse. Skall en uppdelning och särbehandling göras generellt utifrån kön och inte prestation?

Varför görs det en uppdelning i dam- och herrklasser överhuvudtaget?
Olika fysiska förutsättningar, men i vissa grenar som skytte kan man undra.

Om man har gemensamma klasser i exv friidrott blir det en helt manlig historia. Kvinnor skulle inte platsat.

En manlig vän till mig som skjuter pistol berättar att skytte inte brukade vara könsuppdelat. Tills en kvinna vann någon stor tävling...
Antagligen syftar han på OS 1992 när kinesiskan Zhang Shan slog olympiskt rekord i grenen skeet genom att träffa 200 av 200 lerduvor och i samma veva besegrade ett ganska stort antal män.

Nästa OS infördes en särskild kvinnoklass inom alla skyttegrenar, just skeet återkom inte som gren för kvinnor förrän OS i Sidney 2000.

Det finns väl kvinnor med lika hög kroppsvikt som män?
Kvinnor och män har olika förutsättningar när det gäller styrka och snabbhet. Ja det finns kvinnor som är tyngre än många män, men det är männen som är generellt längre och tyngre, starkare och snabbare. Det spelar ingen roll hur mycket en kvinna tränar på det områdena, den bästa kvinnan kommer inte i närheten av de bästa männen och ofta inte ens medelmåttorna.

Vi har olika fysiska förutsättningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka